Difference between revisions of "Ludovic Feldman"

Line 2: Line 2:
 
:::::'''''Sunt recunoscător tuturor acelora care au considerat că lucrările mele pot sta onorabil alături de capodeperele universale.'''''
 
:::::'''''Sunt recunoscător tuturor acelora care au considerat că lucrările mele pot sta onorabil alături de capodeperele universale.'''''
 
[[File:Ludovic.jpg ]]
 
[[File:Ludovic.jpg ]]
[[File:1.jpg ]]
+
 
  
 
== Prezentare ==
 
== Prezentare ==
Line 8: Line 8:
 
:Artist autentic, violonist, violist şi compozitor, Ludovic Feldman şi-a dedicat viaţa artei sonore, sub cerul unei tulburătoare estetici. Evreu de origine, fiul marelui doctor Solomon Feldman, medic primar al Spitalului Israelit din Galaţi, îi plăcea să spună despre sine: „Sunt român de peste 80 de ani şi evreu de peste 4000 de ani”.
 
:Artist autentic, violonist, violist şi compozitor, Ludovic Feldman şi-a dedicat viaţa artei sonore, sub cerul unei tulburătoare estetici. Evreu de origine, fiul marelui doctor Solomon Feldman, medic primar al Spitalului Israelit din Galaţi, îi plăcea să spună despre sine: „Sunt român de peste 80 de ani şi evreu de peste 4000 de ani”.
 
:Cu acest „cavaler al creaţiei”, muzica românească de după al Doilea Război Mondial a înregistrat un caz particular, acesta abordând compoziţia în jurul vârstei de 50 de ani. Viaţa lui Ludovic Feldman, aproape centenară, se împarte aproximativ în două: în prima jumătate el este Interpretul, iar în cea de-a doua jumătate, existenţa sa se confundă cu cea a Compozitorului.
 
:Cu acest „cavaler al creaţiei”, muzica românească de după al Doilea Război Mondial a înregistrat un caz particular, acesta abordând compoziţia în jurul vârstei de 50 de ani. Viaţa lui Ludovic Feldman, aproape centenară, se împarte aproximativ în două: în prima jumătate el este Interpretul, iar în cea de-a doua jumătate, existenţa sa se confundă cu cea a Compozitorului.
:Marele Enescu a fost cel care l-a încurajat şi sfătuit şi cu care a legat o prietenie spirituală ce a ignorat curgerea timpului. Asupra calităţilor sale s-au pronunţat, pe lângă George Enescu, compozitori remarcabili ca Wilhelm Georg Berger sau Zeno Vancea, Mihail Jora şi George Enescu l-au susţinut şi au intervenit, în momente grele, pentru excepționalul violonist
+
:Marele Enescu a fost cel care l-a încurajat şi sfătuit şi cu care a legat o prietenie spirituală ce a ignorat curgerea timpului. Asupra calităţilor sale s-au pronunţat, pe lângă George Enescu, compozitori remarcabili ca Wilhelm Georg Berger sau Zeno Vancea, Mihail Jora şi George Enescu l-au susţinut şi au intervenit, în momente grele, pentru excepționalul violonist al Filarmonicii din București.
al Filarmonicii din București.
 
 
:A fost atras de frumuseţea, bogăţia şi autenticitatea folclorului românesc, ce şi-a pus pecetea asupra întregii sale creaţii, de diverse genuri. A scris cu o rară frenezie până în pragul morţii. Deşi aproape surd în ultima perioadă a vieţii, a continuat să compună partituri de substanţă artistică.
 
:A fost atras de frumuseţea, bogăţia şi autenticitatea folclorului românesc, ce şi-a pus pecetea asupra întregii sale creaţii, de diverse genuri. A scris cu o rară frenezie până în pragul morţii. Deşi aproape surd în ultima perioadă a vieţii, a continuat să compună partituri de substanţă artistică.
  
Line 22: Line 21:
 
:*elev particular al lui František Ondříček, timp de un an (1911);
 
:*elev particular al lui František Ondříček, timp de un an (1911);
 
:*a absolvit la „clasa de maeştri” a Neues Wiener Konservatorium din Viena (1913);
 
:*a absolvit la „clasa de maeştri” a Neues Wiener Konservatorium din Viena (1913);
:*lecţii particulare la București, cu Mihail Jora (armonie, contrapunct,
+
:*lecţii particulare la București, cu Mihail Jora (armonie, contrapunct, compoziţie), la recomandarea lui George Enescu (1941-1942).
compoziţie), la recomandarea lui George Enescu (1941-1942).
 
 
   
 
   
== Activitate socio-profesională: ==
+
:'''Activitate socio-profesională:'''
 
:*s-a reîntors în ţară (1913);
 
:*s-a reîntors în ţară (1913);
 
:*violonist în Orchestra Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti, sub conducerea lui Dimitrie Dinicu (1913-1914);
 
:*violonist în Orchestra Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti, sub conducerea lui Dimitrie Dinicu (1913-1914);
Line 41: Line 39:
 
:*„pensionar de onoare” al Uniunii Compozitorilor (1954):
 
:*„pensionar de onoare” al Uniunii Compozitorilor (1954):
 
:*membru în comitetul Editurii Muzicale (1957).
 
:*membru în comitetul Editurii Muzicale (1957).
 
+
[[File:1.jpg ]]
== Afiliere: ==
+
:'''Afiliere:'''
 
:*membru al Comitetului artistic pentru muzica instrumentală al Societăţii „Filarmonica” din Galaţi (febr. 1921);
 
:*membru al Comitetului artistic pentru muzica instrumentală al Societăţii „Filarmonica” din Galaţi (febr. 1921);
 
:*membru al Uniunii Compozitorilor (apare în Dosarul 434/1949, Arhivele Statului Bucureşti, fondul Uniunea Compozitorilor ca
 
:*membru al Uniunii Compozitorilor (apare în Dosarul 434/1949, Arhivele Statului Bucureşti, fondul Uniunea Compozitorilor ca
 
membru „foarte activ”);
 
membru „foarte activ”);
 
:*membru şi preşedinte al Biroului Secţiei de creaţie pentru muzică simfonică, de cameră şi operă a Uniunii Compozitorilor (1953-1963).
 
:*membru şi preşedinte al Biroului Secţiei de creaţie pentru muzică simfonică, de cameră şi operă a Uniunii Compozitorilor (1953-1963).
== Distincţii - Decoraţii: ==
+
:'''Distincţii - Decoraţii:'''
Ordinul Muncii clasa a III-a (1954);
+
:*Ordinul Muncii clasa a III-a (1954);
Titlul de Maestru Emerit al Artei (1957);
+
:*Titlul de Maestru Emerit al Artei (1957);
Ordinul „Meritul cultural" (1969, 1973).
+
:*Ordinul „Meritul cultural" (1969, 1973).
Premii:
+
:'''Premii:'''
Laureat al Premiului de compoziţie „George Enescu”: menţiunea
+
:*Laureat al Premiului de compoziţie „George Enescu”: menţiunea I, pentru „Sonata pentru vioară şi pian” şi „Poemul tragic pentru orchestră” (1945); Premiul al III-lea, pentru „Suita pentru trei suflători” (1946);
I, pentru „Sonata pentru vioară şi pian” şi „Poemul tragic pentru
+
:*Premiul de Stat, clasa a II-a, pentru „Balada pentru vioară şi orchestră” şi „Scene de balet” (1952);
orchestră” (1945); Premiul al III-lea, pentru „Suita pentru trei
+
:*Premiul de creaţie al Uniunii Compozitorilor: pentru „Variaţiuni simfonice” (1969); „Umbre şi lumini” (28 iun. 1972); „Trei studii de concert pentru cvartet de coarde cu percuţie” (1974); „Piesă de concert pentru orchestră de suflători” (1982);
suflători” (1946);
+
:*Premiul „George Enescu” al Academiei Române pentru lucrarea „Concertino” (1978);
Premiul de Stat, clasa a II-a, pentru „Balada pentru vioară şi
+
:*Marele Premiu al Uniunii Compozitorilor, pe anul 1984.
orchestră” şi „Scene de balet” (1952);
+
:'''Colaborări la publicaţii:''' ''Muzica'' (articole, note de călătorii, cronici muzicale).
Premiul de creaţie al Uniunii Compozitorilor: pentru „Variaţiuni
+
:'''Debut:''' concertistic la 11 ani.
simfonice” (1969); „Umbre şi lumini” (28 iun. 1972); „Trei studii
 
de concert pentru cvartet de coarde cu percuţie” (1974); „Piesă de
 
concert pentru orchestră de suflători” (1982);
 
Premiul „George Enescu” al Academiei Române pentru lucrarea
 
„Concertino” (1978);
 
Marele Premiu al Uniunii Compozitorilor, pe anul 1984.
 
Colaborări la publicaţii: Muzica (articole, note de călătorii, cronici muzicale).
 
Debut: concertistic la 11 ani.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Şcoala primară în Galaţi;
 
:*Şcoala Militară din Iaşi (abs. 1850).
 
 
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
 
:*sergent în Regimentul de Muschetari5 din Iaşi (7 febr. 1851);
 
:*avansat sublocotenent în Regimentul de Muschetari din Iaşi (31 dec. 1852);
 
:*a fost mutat la comanda unei companii de infanterie din Galaţi (30 nov. 1853);
 
:*avansat locotenent (20 dec. 1855), apoi căpitan (2 oct. 1857) şi maior (18 oct. 1858);
 
:*avansat locotenent-colonel la Regimentul 6 Infanterie de linie din Iaşi (30 aug. 1863);
 
:*a fost ales în mai multe rânduri deputat şi senator, reprezentând Judeţul Covurlui (în perioada 1864 - 1888);
 
:*numit comandant al Regimentului 5 Infanterie de linie din Iaşi (mart. 1866) şi avansat colonel (12 mai 1866);
 
:*numit în fruntea Diviziei 3 Militară Teritorială (14 mart. 1871) şi apoi la Divizia 4 Militară Teritorială (mart. 1873);
 
:*avansat general de brigadă (8 apr. 1873);
 
:*a fost numit ministru de război în guvernul liberal al lui Ion C. Brătianu (2 apr. - 19 aug. 1877; 17 mart. - 24 nov. 1878);
 
:*numit comandant al Armatei de operaţii, compusă din Divizia 3, Divizia 4 şi Divizia de rezervă (19 aug. 1877);
 
:*avansat la gradul de general de divizie (1 dec. 1877);
 
:*în timpul Războiului de Independenţă al României, a fost numit şef al Marelui Cartier General al Armatei Române (5 dec. 1877 - 17 mart. 1878);
 
:*a trecut, la cererea sa, la comanda Diviziei 2 (1878);
 
:*numit comandant al Corpului 2 Armată (16 mart. 1887);
 
:*s-a retras din armată (dec. 1891).
 
 
 
:'''Performanţe:''' s-a remarcat ca ministru de război, prin alcătuirea planurilor de luptă şi în conducerea efectivă a trupelor în timpul Războiului de Independenţă al României (1877-1878).
 
 
 
:'''Distincţii - Decoraţii româneşti:'''
 
:*„Semnul onorific” de argint (1870) şi „Semnul onorific” de aur (1876);
 
:*Mare ofiţer al Ordinului „Steaua României”;
 
:*Medalia „Virtutea Militară” de aur, Medalia „Apărătorilor Independenţei”, „Medalia comemorativă de campanie”;
 
:*Marea Cruce a Ordinului „Coroana României”, Crucea „Trecerea Dunării”.
 
 
 
:'''Distincţii - Decoraţii străine:'''
 
:*Marea Cruce a „Ordinului Spadei” (Suedia);
 
:*Marea Cruce a Ordinului „Coroana de fier”;
 
:*Mare cavaler al Ordinului „Crucea de Waldec” (Germania);
 
:*Mare ofiţer al „Legiunii de onoare” (Franţa), Mare ofiţer al Ordinului „Tacova”, „Virtutea militară sârbă”, „Virtutea militară bulgară”;
 
:*Cavaler al Ordinului „Sfântul Gheorghe” şi Marea Cruce a „Ordinului Sf. Ana” acordate de ţarul Rusiei pentru contribuţia sa la Războiul din 1877-1878;
 
:*Medalia comemorativă rusă a Războiului din 1877-1878.
 
  
 
== Fişier de autoritate ==
 
== Fişier de autoritate ==
:[http://193.231.136.4/opac/authority/26800 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
+
:[http://193.231.136.4/opac/authority/51084 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
  
 
== Surse ==
 
== Surse ==
Line 119: Line 65:
  
 
== Resurse electronice ==
 
== Resurse electronice ==
:*OTU, PETRE. Efortul militar românesc pentru cauza independenței: Operaţiile armatei române la sudul Dunării. În: Revista de Istorie Militară [online], nr. 1-2, 2007, p. 31-40. [citat 29 ianuarie 2020].[http://ispaim.mapn.ro/app/webroot/fileslib/upload/files/RIM/rim%201-2%202007.pdf]
+
:*
:*SZATHMARI, CAROL. [Generalul Alexandru Cernat : portret]. În: Europeana Collections [online]. [citat 29 ianuarie 2020]. [https://www.europeana.eu/portal/en/record/9200461/BibliographicResource_3000148673853.html]
 

Revision as of 15:37, 30 March 2020

Compozitor
Sunt recunoscător tuturor acelora care au considerat că lucrările mele pot sta onorabil alături de capodeperele universale.

Ludovic.jpg


Prezentare

File:Ludovic Feldman

Artist autentic, violonist, violist şi compozitor, Ludovic Feldman şi-a dedicat viaţa artei sonore, sub cerul unei tulburătoare estetici. Evreu de origine, fiul marelui doctor Solomon Feldman, medic primar al Spitalului Israelit din Galaţi, îi plăcea să spună despre sine: „Sunt român de peste 80 de ani şi evreu de peste 4000 de ani”.
Cu acest „cavaler al creaţiei”, muzica românească de după al Doilea Război Mondial a înregistrat un caz particular, acesta abordând compoziţia în jurul vârstei de 50 de ani. Viaţa lui Ludovic Feldman, aproape centenară, se împarte aproximativ în două: în prima jumătate el este Interpretul, iar în cea de-a doua jumătate, existenţa sa se confundă cu cea a Compozitorului.
Marele Enescu a fost cel care l-a încurajat şi sfătuit şi cu care a legat o prietenie spirituală ce a ignorat curgerea timpului. Asupra calităţilor sale s-au pronunţat, pe lângă George Enescu, compozitori remarcabili ca Wilhelm Georg Berger sau Zeno Vancea, Mihail Jora şi George Enescu l-au susţinut şi au intervenit, în momente grele, pentru excepționalul violonist al Filarmonicii din București.
A fost atras de frumuseţea, bogăţia şi autenticitatea folclorului românesc, ce şi-a pus pecetea asupra întregii sale creaţii, de diverse genuri. A scris cu o rară frenezie până în pragul morţii. Deşi aproape surd în ultima perioadă a vieţii, a continuat să compună partituri de substanţă artistică.

Biografie

Data şi locul naşterii: 25 mai 1893, Galați
Data şi locul decesului: 11 septembrie 1987, București
Studii:
  • școala primară şi primele cinci clase de liceu la Galaţi;
  • studii muzicale cu Dicker şi Otto Brumer (vioară) la Galați (1903-1909);
  • Conservatorul din Bucureşti, cu Robert Klenck (vioară) şi Dumitru Georgescu Kiriac (teorie-solfegiu) (1910-1911);
  • elev particular al lui František Ondříček, timp de un an (1911);
  • a absolvit la „clasa de maeştri” a Neues Wiener Konservatorium din Viena (1913);
  • lecţii particulare la București, cu Mihail Jora (armonie, contrapunct, compoziţie), la recomandarea lui George Enescu (1941-1942).
Activitate socio-profesională:
  • s-a reîntors în ţară (1913);
  • violonist în Orchestra Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti, sub conducerea lui Dimitrie Dinicu (1913-1914);
  • a susţinut o serie de concerte în ţară, inclusiv în oraşul natal, Galaţi (17 nov. 1913);
  • scutit de serviciul militar, din cauza problemelor medicale, în timpul Primului Război Mondial şi-a ajutat tatăl, dr. Solomon

Feldman, la îngrijirea răniţilor;

  • a concertat, la Galaţi, în beneficiul familiilor militarilor căzuţi în război (11 iun. 1919);
  • prim-violonist şi al doilea concert-maestru al Orchestrei Operei din Zagreb (1925-1926);
  • prim-violonist (de multe ori a fost prim concert-maestru) în Orchestra Operei Române din Bucureşti (1926-1940);
  • prim-violonist în Orchestra Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti (1927-1940; 1946-1953);
  • membru al Cvartetului de coarde „Al. Teodorescu” din Bucureşti (1930-1940);
  • a susţinut concerte camerale şi recitaluri ca violonist, participând la programul de inaugurare al Sălii Dalles din Bucureşti, cu „Dublul Concert in re minor” de J. S. Bach (1932);
  • a susţinut emisiuni de radio şi televiziune, concerte-lecţii, conferinţe;
  • după pensionare (1953) s-a dedicat exclusiv compoziţiei;
  • „pensionar de onoare” al Uniunii Compozitorilor (1954):
  • membru în comitetul Editurii Muzicale (1957).

1.jpg

Afiliere:
  • membru al Comitetului artistic pentru muzica instrumentală al Societăţii „Filarmonica” din Galaţi (febr. 1921);
  • membru al Uniunii Compozitorilor (apare în Dosarul 434/1949, Arhivele Statului Bucureşti, fondul Uniunea Compozitorilor ca

membru „foarte activ”);

  • membru şi preşedinte al Biroului Secţiei de creaţie pentru muzică simfonică, de cameră şi operă a Uniunii Compozitorilor (1953-1963).
Distincţii - Decoraţii:
  • Ordinul Muncii clasa a III-a (1954);
  • Titlul de Maestru Emerit al Artei (1957);
  • Ordinul „Meritul cultural" (1969, 1973).
Premii:
  • Laureat al Premiului de compoziţie „George Enescu”: menţiunea I, pentru „Sonata pentru vioară şi pian” şi „Poemul tragic pentru orchestră” (1945); Premiul al III-lea, pentru „Suita pentru trei suflători” (1946);
  • Premiul de Stat, clasa a II-a, pentru „Balada pentru vioară şi orchestră” şi „Scene de balet” (1952);
  • Premiul de creaţie al Uniunii Compozitorilor: pentru „Variaţiuni simfonice” (1969); „Umbre şi lumini” (28 iun. 1972); „Trei studii de concert pentru cvartet de coarde cu percuţie” (1974); „Piesă de concert pentru orchestră de suflători” (1982);
  • Premiul „George Enescu” al Academiei Române pentru lucrarea „Concertino” (1978);
  • Marele Premiu al Uniunii Compozitorilor, pe anul 1984.
Colaborări la publicaţii: Muzica (articole, note de călătorii, cronici muzicale).
Debut: concertistic la 11 ani.

Fişier de autoritate

Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi

Surse

Camelia Toporaş, Rocsana Irimia, Otilia Badea, Mihaela Bute, Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2008, Galaţi, Axis Libri, 2009.

Resurse electronice