Difference between revisions of "Marcel Hârjoghe"

Line 6: Line 6:
 
== Prezentare ==
 
== Prezentare ==
 
[[File:Marcel Harjoghe.png|thumb|''Marcel Hârjoghe'' - actor, poet]]
 
[[File:Marcel Harjoghe.png|thumb|''Marcel Hârjoghe'' - actor, poet]]
:Teatrul este o moară de măcinat suflete” spunea actorul Marcel Hârjoghe,
+
:"Teatrul este o moară de măcinat suflete" spunea actorul Marcel Hârjoghe, cel care a bătut scândura scenei "până i-au albit tâmplele sufletului"1 şi al cărui destin profesional s-a legat de cele două orașe vecine, Brăila și Galați.
cel care a bătut scândura scenei „până i-au albit tâmplele sufletului”1 şi al
+
:Născut în vremuri tulburi, în perioada dintre cele două războaie mondiale, acestuia i-a rămas pentru totdeauna în amintire perioada zbuciumată a copilăriei sale: ''"Am deschis ochii asupra vieţii într-un spaţiu al mizeriei materiale şi morale, al morţii şi al distrugerii: cel de-al doilea război mondial. La o vârstă la care trebuia să mă joc, am trăit spaima cumplită a bombardamentelor, am văzut morţi şi răniţi, am văzut lucind în noapte obraji uzi de lacrimi. Eu însumi am fost rănit grav şi am trăit din plin drama ipotezei de a-mi pierde definitiv vederea. M-am maturizat brusc."''2
cărui destin profesional s-a legat de cele două orașe vecine, Brăila și Galați.
+
:Marcat de dramele războiului, actorul declara că acestea i-au influenţat deciziile în ceea ce privea cariera aleasă, determinându-l să aleagă o profesie care îi oferea posibilitatea de a face ceva pentru cultura română: ''"Adolescent fiind, maturizat brusc de încrâncenarea dramelor pe care le-am trăit în timpul războiului, mi-am spus că dacă m-aș face medic, să redau oamenilor sănătatea, ar fi prea puțin; dacă m-aș face inginer, să construiesc ceva material pentru oameni, ar fi prea puțin; dacă aș fi învățător, să dau oamenilor puterea de a ieși, cu ajutorul cărților din întunericul ignoranței - ar fi prea puțin. Și-am zis, atunci, că, fiind actor, aș putea să fiu, pe rând și medic, și inginer, și învățător. Pentru că mi se pare că lucrul de esență, care definește esența umană, este cultura. Fără ea nu se poate vorbi de existența unei nații, a unei etnii."''3
Născut în vremuri tulburi, în perioada dintre cele două războaie
+
:Alegerea fiind făcută, după absolvirea studiilor liceale în Brăila, s-a numărat printre cei 2600 de candidați care, în anul 1956, au dat examen de admitere la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti. Primii cinci admiși din cele treizeci de locuri disponibile au fost: Stela Popescu, Sebastian Papaiani, Marcel Hârjoghe, Rodica Popescu-Bitănescu şi Sorin Gheorghiu.  
mondiale, acestuia i-a rămas pentru totdeauna în amintire perioada zbuciumată
+
:Profund legat de oraşul natal, s-a reîntors acolo imediat după absolvirea studiilor universitare, dând naştere, la început de carieră, pe scena Teatrului „Maria Filotti” din Brăila. După o perioadă de şase ani, Marcel Hârjoghe a părăsit Brăila şi s-a stabilit în oraşul vecin, unde s-a impus ca o autoritate a scenei locale prin valoarea interpretării, dobândind recunoaşterea calităţilor actoricești şi admiraţia gălăţenilor.
a copilăriei sale:
+
:Indiferent de personajul interpretat pe scenă, Marcel Hârjoghe s-a bucurat de aprecierile criticilor încă de la începutul carierei. Dincolo de scenă, actorul Marcel Hârjoghe a fost întotdeauna dublat de poet, fiind un spirit „zbuciumat, revoltat până în măduva oaselor de o realitate comunistă nedreaptă și pe care nu o putea schimba decât la nivel imaginar, prin șarja ironică a versurilor sale”5
Am deschis ochii asupra vieţii într-un spaţiu al mizeriei materiale şi morale, al
+
:Frământările artistului se transpuneau adesea în versurile sale:
morţii şi al distrugerii: cel de-al doilea război mondial. La o vârstă la care trebuia să
+
:''Nu pot pe lîngă lucruri/ să trec/ cu nepăsare,
mă joc, am trăit spaima cumplită a bombardamentelor, am văzut morţi şi răniţi, am
+
:''să curg precum o apă:/ oriunde/ şi oricum.
văzut lucind în noapte obraji uzi de lacrimi. Eu însumi am fost rănit grav şi am trăit
+
:''Tot ce-ntîlnesc mă cere,/ mă-ncîntă/ ori mă doare
din plin drama ipotezei de a-mi pierde definitiv vederea. M-am maturizat brusc.2
+
:''şi vreau cu-nfrigurare,/ intens/ să mă consum.''6
Marcat de dramele războiului, actorul declara că acestea i-au influenţat
+
:Cronicile spectacolelor apărute în diversele publicații de specialitate oferă o perspectivă clară a talentului și importanței sale artistice, fiind apreciat fie pentru „nota de pitoresc” sau pentru naturaleţea cu care creează personajele, împrumutându-le aspecte din propria personalitate, pentru a le contura mai pregnant, fie că este vorba de piese din dramaturgia naţională sau universală. De altfel, privind retrospectiv activitatea desfăşurată pe scena teatrului gălăţean, declara într-un interviu din 1994: ''„Nu sunt un infatuat. Dar munca mea a dat roade; am avut roluri frumoase, roluri mari, de care îmi amintesc cu plăcere: am fost Moş Ion Roată, Kogălniceanu, Moţoc; am fost Cadâr, Zaharia Trahanache, Capelanul Destogunber”''11.
deciziile în ceea ce privea cariera aleasă, determinându-l să aleagă o profesie care
+
:Despre rolurile preferate, în general personaje istorice, mărturisea: ''„Au fost unele pe care le-am iubit pînă la lacrimi: Moş Ion Roată, Kogălniceanu, cu care am apărut de trei ori şi la televiziune, Cantemir, rol pentru care am citit şi răscitit tot ce era mai important din opera marelui erudit.''”12.
îi oferea posibilitatea de a face ceva pentru cultura română:
+
:Dăruit total mirajului scenei, actorul avea propria teorie asupra importanţei şi valorii dramaturgiei româneşti, despre care afirma: ''„reprezintă un adevărat tezaur spiritual al neamului nostru şi sunt puţine acele ţări europene şi ale lumii fericite să se declare, fie şi parţial, stăpâne ale unui asemenea tezaur. De ce ne-am mira când specialişti în materie îl consideră pe românul Eugen Ionesco, cel mai mare dramaturg al lumii, după Shakespeare? Nu cunosc şi nici nu am auzit că ar exista undeva, în lume, o piesă de teatru care să pledeze cu atâta talent şi umanism despre convieţuirea unor etnii şi religii diferite, aşa cum pledează marea capodoperă «Tache, Ianke şi Cadâr» de Victor Ion Popa”''19.
Adolescent fiind, maturizat brusc de încrâncenarea dramelor pe care le-am trăit
+
:Personalitatea fascinantă a actorului Marcel Hârjoghe s-a împletit cu sufletul său sensibil de poet, pentru care amintirea copilăriei era nepreţuită, alegând să eternizeze aceste sentimente, precum şi imaginea casei părinteşti şi a părinţilor săi, în versuri emoţionante:
în timpul războiului, mi-am spus că dacă m-aș face medic, să redau oamenilor
+
:''Am crescut curat pe lângă casă/ În grădina noastră era Rai!
sănătatea, ar fi prea puțin; dacă m-aș face inginer, să construiesc ceva material
+
:''Nu cunosc pe lume mai frumoasă,/ Înflorire-a pomilor în mai.
pentru oameni, ar fi prea puțin; dacă aș fi învățător, să dau oamenilor puterea
+
:''Tata era umbră alburie,/ O simțeam în noapte după geam
de a ieși, cu ajutorul cărților din întunericul ignoranței - ar fi prea puțin. Și-am  
+
:''Și-adormeam în piept c-o bucurie/ Ce de-atunci nicicând nu o mai am.
zis, atunci, că, fiind actor, aș putea să fiu, pe rând și medic, și inginer, și învățător.
+
:''Unde ești tu casă părintească,/ Cine zidul sfânt ți l-a surpat?
Pentru că mi se pare că lucrul de esență, care definește esența umană, este cultura.
+
:''Vreau din nou măicuța să mă nască/ În acel lăcaș ca un palat!''20
Fără ea nu se poate vorbi de existența unei nații, a unei etnii.3
+
:Pentru a surprinde în cuvinte esenţa unor idei, nu ezita să şocheze prin limbajul folosit, folosind un ton vehement şi incisiv, doar pentru ca mesajul să ajungă mai uşor la cei cărora le era destinat:
Alegerea fiind făcută, după absolvirea studiilor liceale în Brăila, s-a
+
:''A fi porc - nu-i lucru mare./ Poți fi porc: porc prin născare
numărat printre cei 2600 de candidați care, în anul 1956, au dat examen de
+
:''Sau, de n-ai obraz subțire,/ Poți fi porc prin devenire.
admitere la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din
+
:''Iar câine - la fel: sadea/ Când te fată o cățea,/
Bucureşti. Primii cinci admiși din cele treizeci de locuri disponibile au fost: Stela
+
:''Sau când simți neîncetat/ O nevoie de lătrat./
Popescu, Sebastian Papaiani, Marcel Hârjoghe, Rodica Popescu-Bitănescu şi
+
:''Dar să fii un porc de câine/ Asta nu poate oricine.''23
Sorin Gheorghiu.  
+
:Măcinat de boală24, anticipând apropierea implacabilului sfârşit, Marcel Hârjoghe a aşternut pe hârtie un „Testament” în versuri:
 
+
:''Și mi-am dus crucea în tăcere
Profund legat de oraşul natal, s-a reîntors acolo imediat după absolvirea
+
:''Și ea era chiar trupul meu
studiilor universitare, dând naştere, la început de carieră, pe scena Teatrului
+
:''Și sufletul n-avea putere
„Maria Filotti” din Brăila,
+
:''Să-şi ducă trupul tot mai greu. [...]
După o perioadă de şase ani, Marcel Hârjoghe a părăsit Brăila şi s-a
+
:''Și dacă din această stare,
stabilit în oraşul vecin, unde s-a impus ca o autoritate a scenei locale prin
+
:''Să mă ridic n-oi mai putea,
valoarea interpretării, dobândind recunoaşterea calităţilor actoricești şi
+
:''Las aste versuri la altare
admiraţia gălăţenilor.
+
:''Să plângă… după moartea mea.''25
Indiferent de personajul interpretat pe scenă, Marcel Hârjoghe s-a bucurat
+
:După moartea sa, fiica actorului, artista plastică Ioana Hârjoghe Ciubucciu a dorit să imortalizeze figura tatălui său într-un bust, pentru că, aprecia aceasta, „arta reprezintă un prilej de a păstra ce a fost bun și viu într-o relație și de a te desprinde, în egală măsură, de durerea pierderii”26. Sarcina de a realiza acest bust27 i-a revenit sculptorului gălăţean Liviu-Adrian Sandu, care mărturisea: ''„Lucrând astfel am reușit să cunosc un alt OM și îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru faptul că a trimis gândul realizării acestui portret fiicei actorului, doamna Ioana Hârjoghe-Ciubucciu care mi-a încredințat această importantă și delicată sarcină”''28.
de aprecierile criticilor încă de la începutul carierei
+
:''„Măiestria, fără egal, a sculptorului, a întâlnit esența verbului tatălui meu și i-a redat-o pe chip. Și asta este surprinzător, pentru că noi, receptorii creației sale vedem un produs, și dacă atitudinea personajului te străpunge până la fiori este pentru că, în spatele a ceea ce pare realizat dintr-un suflu, se află o documentare minuțioasă cu privire la viața și lumea în care a trăit omul conturat”''29 aprecia Ioana Hârjoghe Ciubucciu, referindu-se la opera de artă ce îl înfăţişează pe cel care trăise o infinitate de transformări pe scenă pentru spectatorii săi.
Dincolo de scenă, actorul Marcel Hârjoghe a fost întotdeauna dublat de
+
:După mai multe decenii de activitate în slujba Thaliei, actorul a devenit „unul dintre stâlpii de rezistenţă ai Teatrului Dramatic din Galaţi”30, situându-se astăzi, în istoria artei dramatice, între vârfurile scenei gălăţene şi rămânând întipărit, pentru totdeauna, în memoria iubitorilor de teatru, pentru că, aşa cum consemna artistul, „un actor trebuie să reprezinte umanitatea, tot ceea ce e mai frumos în ființa umană”31, ceea ce Marcel Hârjoghe a reuşit cu prisosinţă.
poet, fiind un spirit „zbuciumat, revoltat până în măduva oaselor de o realitate
+
[[File:Bustul marcel harjoghe.png|thumb|]]
comunistă nedreaptă și pe care nu o putea schimba decât la nivel imaginar, prin
 
șarja ironică a versurilor sale”5
 
. Frământările artistului se transpuneau adesea în
 
versurile sale:
 
Nu pot pe lîngă lucruri/ să trec/ cu nepăsare,
 
să curg precum o apă:/ oriunde/ şi oricum.
 
Tot ce-ntîlnesc mă cere,/ mă-ncîntă/ ori mă doare
 
şi vreau cu-nfrigurare,/ intens/ să mă consum6
 
Cronicile spectacolelor apărute în diversele publicații de specialitate
 
oferă o perspectivă clară a talentului și importanței sale artistice, fiind apreciat
 
fie pentru „nota de pitoresc” sau pentru naturaleţea cu care creează personajele,
 
împrumutându-le aspecte din propria personalitate, pentru a le contura mai
 
pregnant, fie că este vorba de piese din dramaturgia naţională sau universală.
 
De altfel, privind retrospectiv activitatea desfăşurată pe scena teatrului gălăţean,
 
declara într-un interviu din 1994: „Nu sunt un infatuat. Dar munca mea a dat
 
roade; am avut roluri frumoase, roluri mari, de care îmi amintesc cu plăcere: am
 
fost Moş Ion Roată, Kogălniceanu, Moţoc; am fost Cadâr, Zaharia Trahanache,
 
Capelanul Destogunber”11. Despre rolurile preferate, în general personaje istorice,
 
mărturisea: „Au fost unele pe care le-am iubit pînă la lacrimi: Moş Ion Roată,
 
Kogălniceanu, cu care am apărut de trei ori şi la televiziune, Cantemir, rol pentru
 
care am citit şi răscitit tot ce era mai important din opera marelui erudit”12.
 
Dăruit total mirajului scenei, actorul avea propria teorie asupra
 
importanţei şi valorii dramaturgiei româneşti, despre care afirma: „reprezintă un
 
adevărat tezaur spiritual al neamului nostru şi sunt puţine acele ţări europene şi
 
ale lumii fericite să se declare, fie şi parţial, stăpâne ale unui asemenea tezaur. De
 
ce ne-am mira când specialişti în materie îl consideră pe românul Eugen Ionesco,
 
cel mai mare dramaturg al lumii, după Shakespeare? Nu cunosc şi nici nu am
 
auzit că ar exista undeva, în lume, o piesă de teatru care să pledeze cu atâta talent
 
şi umanism despre convieţuirea unor etnii şi religii diferite, aşa cum pledează
 
marea capodoperă «Tache, Ianke şi Cadâr» de Victor Ion Popa”19.
 
Personalitatea fascinantă a actorului Marcel Hârjoghe s-a împletit cu
 
sufletul său sensibil de poet, pentru care amintirea copilăriei era nepreţuită,
 
alegând să eternizeze aceste sentimente, precum şi imaginea casei părinteşti şi a
 
părinţilor săi, în versuri emoţionante:
 
Am crescut curat pe lângă casă/ În grădina noastră era Rai!
 
Nu cunosc pe lume mai frumoasă,/ Înflorire-a pomilor în mai.
 
Tata era umbră alburie,/ O simțeam în noapte după geam
 
Și-adormeam în piept c-o bucurie/ Ce de-atunci nicicând nu o mai am.
 
Unde ești tu casă părintească,/ Cine zidul sfânt ți l-a surpat?
 
Vreau din nou măicuța să mă nască/ În acel lăcaș ca un palat!20
 
Pentru a surprinde în cuvinte esenţa unor idei, nu ezita să şocheze prin
 
limbajul folosit, folosind un ton vehement şi incisiv, doar pentru ca mesajul să
 
ajungă mai uşor la cei cărora le era destinat:
 
A fi porc - nu-i lucru mare./ Poți fi porc: porc prin născare
 
Sau, de n-ai obraz subțire,/ Poți fi porc prin devenire.
 
Iar câine - la fel: sadea/ Când te fată o cățea,/
 
Sau când simți neîncetat/ O nevoie de lătrat./
 
Dar să fii un porc de câine/ Asta nu poate oricine.23
 
Măcinat de boală24, anticipând apropierea implacabilului sfârşit, Marcel
 
Hârjoghe a aşternut pe hârtie un „Testament” în versuri:
 
Și mi-am dus crucea în tăcere
 
Și ea era chiar trupul meu
 
Și sufletul n-avea putere
 
Să-şi ducă trupul tot mai greu. [...]
 
Și dacă din această stare,
 
Să mă ridic n-oi mai putea,
 
Las aste versuri la altare
 
Să plângă… după moartea mea.25
 
După moartea sa, fiica actorului, artista plastică Ioana Hârjoghe Ciubucciu
 
a dorit să imortalizeze figura tatălui său într-un bust, pentru că, aprecia aceasta,
 
„arta reprezintă un prilej de a păstra ce
 
a fost bun și viu într-o relație și de a te
 
desprinde, în egală măsură, de durerea
 
pierderii”26. Sarcina de a realiza acest
 
bust27 i-a revenit sculptorului gălăţean
 
Liviu-Adrian Sandu, care mărturisea:
 
„Lucrând astfel am reușit să cunosc un
 
alt OM și îi mulțumesc lui Dumnezeu
 
pentru faptul că a trimis gândul
 
realizării acestui portret fiicei actorului,
 
doamna Ioana Hârjoghe-Ciubucciu
 
care mi-a încredințat această importantă
 
și delicată sarcină”28.
 
„Măiestria, fără egal, a sculptorului, a întâlnit esența verbului tatălui
 
meu și i-a redat-o pe chip. Și asta este surprinzător, pentru că noi, receptorii
 
creației sale vedem un produs, și dacă atitudinea personajului te străpunge
 
până la fiori este pentru că, în spatele a ceea ce pare realizat dintr-un suflu, se
 
află o documentare minuțioasă cu privire la viața și lumea în care a trăit omul
 
conturat”29 aprecia Ioana Hârjoghe Ciubucciu, referindu-se la opera de artă
 
ce îl înfăţişează pe cel care trăise o infinitate de transformări pe scenă pentru
 
spectatorii săi.
 
După mai multe decenii de activitate în slujba Thaliei, actorul a devenit
 
„unul dintre stâlpii de rezistenţă ai Teatrului Dramatic din Galaţi”30, situându-se
 
astăzi, în istoria artei dramatice, între vârfurile scenei gălăţene şi rămânând întipărit,
 
pentru totdeauna, în memoria iubitorilor de teatru, pentru că, aşa cum consemna
 
artistul, „un actor trebuie să reprezinte umanitatea, tot ceea ce e mai frumos în ființa
 
umană”31, ceea ce Marcel Hârjoghe a reuşit cu prisosinţă.
 
[[File:Hag.jpg|thumb|Prieteni de nedespărțit, '''Nichita Stănescu''' și '''Grigore Hagiu''']]
 
  
 
== Biografie ==
 
== Biografie ==
 
:'''Data şi locul naşterii:''' 5 februarie 1937, Brăila
 
:'''Data şi locul naşterii:''' 5 februarie 1937, Brăila
:'''Data şi locul decesului:''' 14 august 1994, Galați
+
:'''Data şi locul decesului:''' 14 august 1994, [[Galați]]
 +
 
 
:'''Studii:'''  
 
:'''Studii:'''  
:* Liceul de Comerț din Brăila;
+
:*Liceul de Comerț din Brăila;
Şcoala Populară de Artă din Brăila;
+
:*Şcoala Populară de Artă din Brăila;
Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică
+
:*Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti, clasa profesor A. Pop Marţian, asistent Cornel Todea (1956-1960);
„I.L. Caragiale” din Bucureşti, clasa profesor
+
:*a susţinut examenul de licenţă cu rolul Ahov din piesa ''Nu-i totdeauna praznic'' de Aleksander Ostrovski (1960).
A. Pop Marţian, asistent Cornel Todea
 
(1956-1960);
 
a susţinut examenul de licenţă cu rolul
 
Ahov din piesa Nu-i totdeauna praznic de
 
Aleksander Ostrovski (1960).
 
  
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
:* actor al Teatrului „Maria Filotti” din
+
:*actor al Teatrului „Maria Filotti” din Brăila (1960-1966), unde a jucat în piese semnate printre alţii de: Barbu Ştefănescu Delavrancea, Horia Lovinescu, George Bernard Shaw, William Shakespeare, Paul Everac, Aziz Nesin, Tudor Muşatescu, Alexandr Stein, Dorel Dorian;
Brăila (1960-1966), unde a jucat în piese
+
:*actor la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (196 6-1994);
semnate printre alţii de: Barbu Ştefănescu
+
:*a interpretat numeroase roluri precum: Ermil Zotaci Ahov în ''Nu-i totdeauna praznic'' de Aleksander Ostrovski, Zaharia Trahanache în ''O scrisoare pierdută'' de I. L. Caragiale, Dimitrie Cantemir în ''Vodă Cantemir'' de Dan Tărchilă, Vornicul Moțoc în ''Despot Vodă'' de Vasile Alecsandri, Cadâr în ''Tache, Ianke și Cadâr'' de V. I. Popa, Ion Sorcovă în ''Domnișoara Nastasia'' de G. M. Zamfirescu, Moș Ion Roată în ''Cuza Vodă'' de Mircea Ștefănescu, Richard Drewett în ''Jupiter se amuză'' de A. J. Cronin, Arhitectul Alquist în ''R.U.R.'' de Karel Čapek, Capelanul de Stogumber în ''Sfânta Ioana'' de George Bernard Shaw, Caporal Uria în ''Un om = un om'' de Bertolt Brecht, Grigori Bârzoi în ''Chirița în provincie'' de Vasile Alecsandri,
Delavrancea, Horia Lovinescu, George
+
Pictorul în ''A treia țeapă'' de Marin Sorescu, Miltemberger în ''Libertate la Bremen'' de R. W. Fassbinder, Infirmul în ''În căutarea sensului pierdut'' de Ion Băieșu, Judecătorul în ''Domnul Puntila și sluga sa Matti'' de Bertolt Brecht, Comisarul în ''Avarul'' de Molière, Logofătul Trotușanu în ''Viforul'' de Barbu Ştefănescu Delavrancea, Krull în ''Soldățelul de plumb'' de Sacha Lichy, La Rose în ''Căsătorie prin concurs'' de Carlo Goldoni, Fratele în ''Ciudatul rol al întâmplării'' de Ion Băieșu, Domnul Atropos în ''Pielea ursului'' de PierreChesnot, Domnul Bonaparte în ''Băiatul de aur'' de Clifford Odets, Pavel în
Bernard Shaw, William Shakespeare, Paul Everac, Aziz Nesin, Tudor
+
''Prima zi de libertat'' de Leon Kruczkowski, Maiorul Swindon în ''Discipolul diavolului'' de G. B. Shaw, Moș Tănase în ''Răzvan și Vidra'' de B. P. Hasdeu, Grigore în ''Groapa'' de Eugen Barbu, Montagu în ''Romeo și Julieta'' de W. Shakespeare, Turculeț în ''Opinia publică'' de Aurel Baranga, Gaston Shmalz în ''Frank al V-lea'' de Friedrich Dürrenmatt, Florian în ''Hoțul de vulturi'' de D. R. Popescu, Vincentio în ''Femeia îndărătnică'' de W. Shakespeare, Hangiul în ''Hanul de la răscruce'' de Horia Lovinescu;
Muşatescu, Alexandr Stein, Dorel Dorian;
+
:*a jucat în filmul polițist românesc „Ultimul cartuş”, regizat de Sergiu Nicolaescu (1973).
actor la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (1966-1994);
+
 
a interpretat numeroase roluri precum: Ermil Zotaci Ahov în Nu-i
+
:'''Distincţii - Premii:'''
totdeauna praznic de Aleksander Ostrovski, Zaharia Trahanache în O
+
:*Diploma de Onoare a Ministerului Învăţământului şi Culturii, la concursul pe ţară al Institutelor de Învăţământ Artistic Superior (1960);
scrisoare pierdută de I. L. Caragiale, Dimitrie Cantemir în Vodă Cantemir
+
:*Premiu pentru activitatea desfăşurată în cadrul Cenaclului literar al Casei de Cultură din Galaţi (1970).
de Dan Tărchilă, Vornicul Moțoc în Despot Vodă de Vasile Alecsandri,
 
Cadâr în Tache, Ianke și Cadâr de V. I. Popa, Ion Sorcovă în Domnișoara
 
Nastasia de G. M. Zamfirescu, Moș Ion Roată în Cuza Vodă de Mircea
 
Ștefănescu, Richard Drewett în Jupiter se amuză de A. J. Cronin, Arhitectul
 
Alquist în R.U.R. de Karel Čapek, Capelanul de Stogumber în Sfânta
 
Ioana de George Bernard Shaw, Caporal Uria în Un om = un om de
 
Bertolt Brecht, Grigori Bârzoi în Chirița în provincie de Vasile Alecsandri,
 
Pictorul în A treia țeapă de Marin Sorescu, Miltemberger în Libertate la
 
Bremen de R. W. Fassbinder, Infirmul în În căutarea sensului pierdut de Ion
 
Băieșu, Judecătorul în Domnul Puntila și sluga sa Matti de Bertolt Brecht,
 
Comisarul în Avarul de Molière, Logofătul Trotușanu în Viforul de Barbu
 
Ştefănescu Delavrancea, Krull în Soldățelul de plumb de Sacha Lichy, La
 
Rose în Căsătorie prin concurs de Carlo Goldoni, Fratele în Ciudatul rol
 
al întâmplării de Ion Băieșu, Domnul Atropos în Pielea ursului de Pierre
 
Chesnot, Domnul Bonaparte în Băiatul de aur de Clifford Odets, Pavel în
 
Prima zi de libertate de Leon Kruczkowski, Maiorul Swindon în Discipolul
 
diavolului de G. B. Shaw, Moș Tănase în Răzvan și Vidra de B. P. Hasdeu,
 
Grigore în Groapa de Eugen Barbu, Montagu în Romeo și Julieta de W.
 
Shakespeare, Turculeț în Opinia publică de Aurel Baranga, Gaston Shmalz
 
în Frank al V-lea de Friedrich Dürrenmatt, Florian în Hoțul de vulturi de D.
 
R. Popescu, Vincentio în Femeia îndărătnică de W. Shakespeare, Hangiul
 
în Hanul de la răscruce de Horia Lovinescu;
 
a jucat în filmul polițist românesc „Ultimul cartuş”, regizat de Sergiu
 
Nicolaescu (1973).
 
Afiliere: membru al Cenaclului literar al Casei de Cultură din Galaţi.
 
Distincţii - Premii:
 
Diploma de Onoare a Ministerului Învăţământului şi Culturii, la concursul
 
pe ţară al Institutelor de Învăţământ Artistic Superior (1960);
 
Premiu pentru activitatea desfăşurată în cadrul Cenaclului literar al Casei
 
de Cultură din Galaţi (1970).
 
:'''Afiliere:'''
 
:'''Colaborări la publicaţii:''' ''''.
 
  
:'''Distincții-Decorații:'''
 
:*
 
:'''Debut:'''
 
:*
 
== Fişier de autoritate ==
 
  
 
:[http://193.231.136.4/opac/authority/64534 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
 
:[http://193.231.136.4/opac/authority/64534 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]

Revision as of 17:17, 19 September 2020

Actor, poet
„Un actor adevărat, în faţa cortinei, fără decor, numai cu un con de lumină, dacă trăiește intens rolul, te poate face să vezi palate, lucruri sublime sau grotescul din lucruri.”
Autograf Marcel Hârjoghe

Prezentare

Marcel Hârjoghe - actor, poet
"Teatrul este o moară de măcinat suflete" spunea actorul Marcel Hârjoghe, cel care a bătut scândura scenei "până i-au albit tâmplele sufletului"1 şi al cărui destin profesional s-a legat de cele două orașe vecine, Brăila și Galați.
Născut în vremuri tulburi, în perioada dintre cele două războaie mondiale, acestuia i-a rămas pentru totdeauna în amintire perioada zbuciumată a copilăriei sale: "Am deschis ochii asupra vieţii într-un spaţiu al mizeriei materiale şi morale, al morţii şi al distrugerii: cel de-al doilea război mondial. La o vârstă la care trebuia să mă joc, am trăit spaima cumplită a bombardamentelor, am văzut morţi şi răniţi, am văzut lucind în noapte obraji uzi de lacrimi. Eu însumi am fost rănit grav şi am trăit din plin drama ipotezei de a-mi pierde definitiv vederea. M-am maturizat brusc."2
Marcat de dramele războiului, actorul declara că acestea i-au influenţat deciziile în ceea ce privea cariera aleasă, determinându-l să aleagă o profesie care îi oferea posibilitatea de a face ceva pentru cultura română: "Adolescent fiind, maturizat brusc de încrâncenarea dramelor pe care le-am trăit în timpul războiului, mi-am spus că dacă m-aș face medic, să redau oamenilor sănătatea, ar fi prea puțin; dacă m-aș face inginer, să construiesc ceva material pentru oameni, ar fi prea puțin; dacă aș fi învățător, să dau oamenilor puterea de a ieși, cu ajutorul cărților din întunericul ignoranței - ar fi prea puțin. Și-am zis, atunci, că, fiind actor, aș putea să fiu, pe rând și medic, și inginer, și învățător. Pentru că mi se pare că lucrul de esență, care definește esența umană, este cultura. Fără ea nu se poate vorbi de existența unei nații, a unei etnii."3
Alegerea fiind făcută, după absolvirea studiilor liceale în Brăila, s-a numărat printre cei 2600 de candidați care, în anul 1956, au dat examen de admitere la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti. Primii cinci admiși din cele treizeci de locuri disponibile au fost: Stela Popescu, Sebastian Papaiani, Marcel Hârjoghe, Rodica Popescu-Bitănescu şi Sorin Gheorghiu.
Profund legat de oraşul natal, s-a reîntors acolo imediat după absolvirea studiilor universitare, dând naştere, la început de carieră, pe scena Teatrului „Maria Filotti” din Brăila. După o perioadă de şase ani, Marcel Hârjoghe a părăsit Brăila şi s-a stabilit în oraşul vecin, unde s-a impus ca o autoritate a scenei locale prin valoarea interpretării, dobândind recunoaşterea calităţilor actoricești şi admiraţia gălăţenilor.
Indiferent de personajul interpretat pe scenă, Marcel Hârjoghe s-a bucurat de aprecierile criticilor încă de la începutul carierei. Dincolo de scenă, actorul Marcel Hârjoghe a fost întotdeauna dublat de poet, fiind un spirit „zbuciumat, revoltat până în măduva oaselor de o realitate comunistă nedreaptă și pe care nu o putea schimba decât la nivel imaginar, prin șarja ironică a versurilor sale”5
Frământările artistului se transpuneau adesea în versurile sale:
Nu pot pe lîngă lucruri/ să trec/ cu nepăsare,
să curg precum o apă:/ oriunde/ şi oricum.
Tot ce-ntîlnesc mă cere,/ mă-ncîntă/ ori mă doare
şi vreau cu-nfrigurare,/ intens/ să mă consum.6
Cronicile spectacolelor apărute în diversele publicații de specialitate oferă o perspectivă clară a talentului și importanței sale artistice, fiind apreciat fie pentru „nota de pitoresc” sau pentru naturaleţea cu care creează personajele, împrumutându-le aspecte din propria personalitate, pentru a le contura mai pregnant, fie că este vorba de piese din dramaturgia naţională sau universală. De altfel, privind retrospectiv activitatea desfăşurată pe scena teatrului gălăţean, declara într-un interviu din 1994: „Nu sunt un infatuat. Dar munca mea a dat roade; am avut roluri frumoase, roluri mari, de care îmi amintesc cu plăcere: am fost Moş Ion Roată, Kogălniceanu, Moţoc; am fost Cadâr, Zaharia Trahanache, Capelanul Destogunber”11.
Despre rolurile preferate, în general personaje istorice, mărturisea: „Au fost unele pe care le-am iubit pînă la lacrimi: Moş Ion Roată, Kogălniceanu, cu care am apărut de trei ori şi la televiziune, Cantemir, rol pentru care am citit şi răscitit tot ce era mai important din opera marelui erudit.”12.
Dăruit total mirajului scenei, actorul avea propria teorie asupra importanţei şi valorii dramaturgiei româneşti, despre care afirma: „reprezintă un adevărat tezaur spiritual al neamului nostru şi sunt puţine acele ţări europene şi ale lumii fericite să se declare, fie şi parţial, stăpâne ale unui asemenea tezaur. De ce ne-am mira când specialişti în materie îl consideră pe românul Eugen Ionesco, cel mai mare dramaturg al lumii, după Shakespeare? Nu cunosc şi nici nu am auzit că ar exista undeva, în lume, o piesă de teatru care să pledeze cu atâta talent şi umanism despre convieţuirea unor etnii şi religii diferite, aşa cum pledează marea capodoperă «Tache, Ianke şi Cadâr» de Victor Ion Popa”19.
Personalitatea fascinantă a actorului Marcel Hârjoghe s-a împletit cu sufletul său sensibil de poet, pentru care amintirea copilăriei era nepreţuită, alegând să eternizeze aceste sentimente, precum şi imaginea casei părinteşti şi a părinţilor săi, în versuri emoţionante:
Am crescut curat pe lângă casă/ În grădina noastră era Rai!
Nu cunosc pe lume mai frumoasă,/ Înflorire-a pomilor în mai.
Tata era umbră alburie,/ O simțeam în noapte după geam
Și-adormeam în piept c-o bucurie/ Ce de-atunci nicicând nu o mai am.
Unde ești tu casă părintească,/ Cine zidul sfânt ți l-a surpat?
Vreau din nou măicuța să mă nască/ În acel lăcaș ca un palat!20
Pentru a surprinde în cuvinte esenţa unor idei, nu ezita să şocheze prin limbajul folosit, folosind un ton vehement şi incisiv, doar pentru ca mesajul să ajungă mai uşor la cei cărora le era destinat:
A fi porc - nu-i lucru mare./ Poți fi porc: porc prin născare
Sau, de n-ai obraz subțire,/ Poți fi porc prin devenire.
Iar câine - la fel: sadea/ Când te fată o cățea,/
Sau când simți neîncetat/ O nevoie de lătrat./
Dar să fii un porc de câine/ Asta nu poate oricine.23
Măcinat de boală24, anticipând apropierea implacabilului sfârşit, Marcel Hârjoghe a aşternut pe hârtie un „Testament” în versuri:
Și mi-am dus crucea în tăcere
Și ea era chiar trupul meu
Și sufletul n-avea putere
Să-şi ducă trupul tot mai greu. [...]
Și dacă din această stare,
Să mă ridic n-oi mai putea,
Las aste versuri la altare
Să plângă… după moartea mea.25
După moartea sa, fiica actorului, artista plastică Ioana Hârjoghe Ciubucciu a dorit să imortalizeze figura tatălui său într-un bust, pentru că, aprecia aceasta, „arta reprezintă un prilej de a păstra ce a fost bun și viu într-o relație și de a te desprinde, în egală măsură, de durerea pierderii”26. Sarcina de a realiza acest bust27 i-a revenit sculptorului gălăţean Liviu-Adrian Sandu, care mărturisea: „Lucrând astfel am reușit să cunosc un alt OM și îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru faptul că a trimis gândul realizării acestui portret fiicei actorului, doamna Ioana Hârjoghe-Ciubucciu care mi-a încredințat această importantă și delicată sarcină”28.
„Măiestria, fără egal, a sculptorului, a întâlnit esența verbului tatălui meu și i-a redat-o pe chip. Și asta este surprinzător, pentru că noi, receptorii creației sale vedem un produs, și dacă atitudinea personajului te străpunge până la fiori este pentru că, în spatele a ceea ce pare realizat dintr-un suflu, se află o documentare minuțioasă cu privire la viața și lumea în care a trăit omul conturat”29 aprecia Ioana Hârjoghe Ciubucciu, referindu-se la opera de artă ce îl înfăţişează pe cel care trăise o infinitate de transformări pe scenă pentru spectatorii săi.
După mai multe decenii de activitate în slujba Thaliei, actorul a devenit „unul dintre stâlpii de rezistenţă ai Teatrului Dramatic din Galaţi”30, situându-se astăzi, în istoria artei dramatice, între vârfurile scenei gălăţene şi rămânând întipărit, pentru totdeauna, în memoria iubitorilor de teatru, pentru că, aşa cum consemna artistul, „un actor trebuie să reprezinte umanitatea, tot ceea ce e mai frumos în ființa umană”31, ceea ce Marcel Hârjoghe a reuşit cu prisosinţă.
Bustul marcel harjoghe.png

Biografie

Data şi locul naşterii: 5 februarie 1937, Brăila
Data şi locul decesului: 14 august 1994, Galați
Studii:
  • Liceul de Comerț din Brăila;
  • Şcoala Populară de Artă din Brăila;
  • Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti, clasa profesor A. Pop Marţian, asistent Cornel Todea (1956-1960);
  • a susţinut examenul de licenţă cu rolul Ahov din piesa Nu-i totdeauna praznic de Aleksander Ostrovski (1960).
Activitate socio-profesională:
  • actor al Teatrului „Maria Filotti” din Brăila (1960-1966), unde a jucat în piese semnate printre alţii de: Barbu Ştefănescu Delavrancea, Horia Lovinescu, George Bernard Shaw, William Shakespeare, Paul Everac, Aziz Nesin, Tudor Muşatescu, Alexandr Stein, Dorel Dorian;
  • actor la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (196 6-1994);
  • a interpretat numeroase roluri precum: Ermil Zotaci Ahov în Nu-i totdeauna praznic de Aleksander Ostrovski, Zaharia Trahanache în O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale, Dimitrie Cantemir în Vodă Cantemir de Dan Tărchilă, Vornicul Moțoc în Despot Vodă de Vasile Alecsandri, Cadâr în Tache, Ianke și Cadâr de V. I. Popa, Ion Sorcovă în Domnișoara Nastasia de G. M. Zamfirescu, Moș Ion Roată în Cuza Vodă de Mircea Ștefănescu, Richard Drewett în Jupiter se amuză de A. J. Cronin, Arhitectul Alquist în R.U.R. de Karel Čapek, Capelanul de Stogumber în Sfânta Ioana de George Bernard Shaw, Caporal Uria în Un om = un om de Bertolt Brecht, Grigori Bârzoi în Chirița în provincie de Vasile Alecsandri,

Pictorul în A treia țeapă de Marin Sorescu, Miltemberger în Libertate la Bremen de R. W. Fassbinder, Infirmul în În căutarea sensului pierdut de Ion Băieșu, Judecătorul în Domnul Puntila și sluga sa Matti de Bertolt Brecht, Comisarul în Avarul de Molière, Logofătul Trotușanu în Viforul de Barbu Ştefănescu Delavrancea, Krull în Soldățelul de plumb de Sacha Lichy, La Rose în Căsătorie prin concurs de Carlo Goldoni, Fratele în Ciudatul rol al întâmplării de Ion Băieșu, Domnul Atropos în Pielea ursului de PierreChesnot, Domnul Bonaparte în Băiatul de aur de Clifford Odets, Pavel în Prima zi de libertat de Leon Kruczkowski, Maiorul Swindon în Discipolul diavolului de G. B. Shaw, Moș Tănase în Răzvan și Vidra de B. P. Hasdeu, Grigore în Groapa de Eugen Barbu, Montagu în Romeo și Julieta de W. Shakespeare, Turculeț în Opinia publică de Aurel Baranga, Gaston Shmalz în Frank al V-lea de Friedrich Dürrenmatt, Florian în Hoțul de vulturi de D. R. Popescu, Vincentio în Femeia îndărătnică de W. Shakespeare, Hangiul în Hanul de la răscruce de Horia Lovinescu;

  • a jucat în filmul polițist românesc „Ultimul cartuş”, regizat de Sergiu Nicolaescu (1973).
Distincţii - Premii:
  • Diploma de Onoare a Ministerului Învăţământului şi Culturii, la concursul pe ţară al Institutelor de Învăţământ Artistic Superior (1960);
  • Premiu pentru activitatea desfăşurată în cadrul Cenaclului literar al Casei de Cultură din Galaţi (1970).


Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi

Surse

Camelia Toporaş, Rocsana Irimia, Otilia Badea, Mihaela Bute, Tena Bezman. Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2010, Galaţi, Axis Libri, 2011.