Difference between revisions of "Mihai Mihail"

 
(7 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 
<div style="text-align: justify;"> '''''Actor, regizor '''''
 
<div style="text-align: justify;"> '''''Actor, regizor '''''
:::::'''''.”'''''
+
:::::'''''„E o iluzie că poţi rămâne în memoria oamenilor, sunând a gol pe dinăuntru şi strălucind ca tinicheaua pe dinafară. Vine o vreme când poleiala se scorojeşte şi faţa hâdă a histionului ţi se dezvăluie.”'''''
 
[[  File:Mihai autorgraf.jpg  |thumb|200px|Autograf Mihai Mihail]]
 
[[  File:Mihai autorgraf.jpg  |thumb|200px|Autograf Mihai Mihail]]
 
   
 
   
[[ File:Mihai.jpg|thumb|200px|'''Mihai Mihail''' - actor, regizor]]  
+
[[ File:Mihai mihail.jpg |thumb|200px|'''Mihai Mihail''' - actor, regizor]]  
 
== Prezentare ==
 
== Prezentare ==
:Născut şi crescut în Bucureşti<ref>Buletinul de Bucureşti l-a schimbat cu cel de Galaţi abia la vârsta de 64 de ani.</ref>, Mihai Mihail şi-a descoperit înclinaţia
+
:Născut şi crescut în Bucureşti<ref>Buletinul de Bucureşti l-a schimbat cu cel de Galaţi abia la vârsta de 64 de ani.</ref>, Mihai Mihail şi-a descoperit înclinaţia pentru teatru încă din fragedă copilărie, la şapte ani, când, împreună cu ceilalţi copii din cartier (printre care şi viitoarea actriţă Rodica Popescu-Bitănescu), recita poezii şi improviza spectacole de revistă pentru divertismentul celor din jur. La finalizarea studiilor liceale s-a angajat muncitor, porţile instituţiilor de învăţământ superior din ţară fiindu-i închise la acea vreme din cauza trecutului tatălui său. Vechea pasiune pentru teatru s-a reaprins la locul de muncă, intrând în trupa de teatru a întreprinderii la care era angajat, Cooperativa „Lupta pentru Pace”, acolo unde a fost descoperit după un timp de maestrul Ion Cojar, la al cărui sfat s-a hotărât să urmeze Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică. Talentul tânărului Mihai Mihail, şlefuit mai întâi sub îndrumarea profesoarei Irina Răchiţeanu şi desăvârşit apoi în clasa maestrului Radu Beligan „omul care considera că teatru nu se poate face decât în echipă”, a fost semnalat pentru prima dată în presă în anul 1960, într-un articol dedicat examenelor studenţilor de la Institutul de Teatru. Mircea Alexandrescu evidenţia atenţia cu care profesorul Radu Beligan a ales pentru studenţii săi din anul II un text de actualitate, pentru a pune în valoare omogenitatea echipei sale de studenţi şi pentru a ascunde „stângăciile atât de inerente începătorilor”, printre aceştia fiind remarcat şi studentul Mihai Mihail, care interpreta rolul regizorului din piesa „Repetiţia” de Albert Maltz, „pentru maturitatea şi talentul său deosebit, pentru siguranţa şi discreţia lui...”.
pentru teatru încă din fragedă copilărie, la şapte ani, când, împreună cu ceilalţi
+
:Portretul realizat de prof. univ. Elena Negreanu, prezentă la Galaţi în anul 1997, cu ocazia împlinirii a 60 de ani de viaţă şi a 35 de ani de carieră a talentatului actor, scoate la lumină, peste ani, personalitatea studentului Mihai Mihail: ''„un tânăr slab, modest, rezervat, nu orgolios cum spune el că ar fi fost ci,mai degrabă, orgoliul i-l traduc printr-o ambiţie spre perfecţiune. Un tânăr care nu şi-a chinuit profesorii cu prea multe întrebări, dar care i-a răsplătit cu foarte multe răspunsuri. Mihai a fost, încă din primii ani, pivotul în jurul căruia se adunau toate forţele pozitive”''.
copii din cartier (printre care şi viitoarea actriţă Rodica Popescu-Bitănescu), recita
+
:Şef al promoţiei de actori care îi includea şi pe Alexandru Arşinel, Cristina Deleanu şi Constantin Diplan, Mihai Mihail a ales oraşul Galaţi pentru a-şi începe cariera artistică, fascinat fiind de numele actorilor care se perindaseră în acel lăcaş al Thaliei ([[Gina Patrichi]], [[Ştefan Bănică]], [[Mihai Pălădescu]]) dar şi convins fiind că va rămâne doar o lună sau două, după cum mărturisea peste ani. Astfel, tânărul actor Mihai Mihail a debutat pe scena teatrului gălăţean în anul 1963, având oportunitatea de a-şi pune în valoare talentul şi de a fi distribuit numai în roluri de primă mână încă de la venire, şansă pe care mărturisea<ref>„«Am avut mereu suflet de slugă». Stăpânul actorului Mihai Mihail a fost întotdeauna teatrul”. [Reporteri] Nicu Mircea, Marius Anton, în ''Monitorul de Galaţi'', an. 4, nr. 260(1065), 5 nov. 2001, p. 3B.</ref> că poate nu ar fi avut-o în altă parte.
poezii şi improviza spectacole de revistă pentru divertismentul celor din jur.
+
[[File:Mihail3.jpg |thumb|200px|]]
La finalizarea studiilor liceale s-a angajat muncitor, porţile instituţiilor de
+
:În cele peste două sute de roluri din repertoriul naţional şi internaţional cărora le-a dat viaţă, de-a lungul celor mai bine de patru decenii cât a slujit scena teatrului, Mihai Mihail a reuşit să transfigureze în mod original roluri de referinţă. De la rolul studentului-gazetar Rică Venturiano („O scrisoare pierdută”), a amantului Crăcănel („D-ale carnavalului”) şi a tânărului intelectual Mereuţă („Surorile Boga”), până la domnitorul Vlad Ţepeş, a cărui personalitate copleşitoare o conturează „cu intuiţie şi măsură”, Mihai Mihail a reuşit să compună de fiecare dată personaje credibile, transmiţând spectatorilor sentimente şi emoţii puternice.
învăţământ superior din ţară fiindu-i închise la acea vreme din cauza trecutului
+
:A jucat rolul secretarului de partid Vasile Dogaru în „Cazul profesorului Enăchescu”, al emigrantului Vasilis în „Nevastă de ocazie”, al intendentului Malvolio în „A douăsprezecea noapte” şi al slugii Matti în „Domnul Puntila şi sluga sa Matti”, despre acest ultim rol criticul teatral Constantin Paiu afirmând că reprezintă „o contribuţie la galeria de rezolvări actoriceşti ale acestui personaj: inteligenţă suplă, sarcasm, umor, dar şi o abia perceptibilă tristeţe, vecină cu tâmpla îngândurată a tuturor durerilor lumii”.
tatălui său. Vechea pasiune pentru teatru s-a reaprins la locul de muncă, intrând
+
:Personalitatea complexă a actorului Mihai Mihail, director al teatrului din Galaţi, este reliefată inclusiv în evocările celor care l-au cunoscut, mulţi dintre ei fiindu-i prieteni declaraţi. Dacă actriţa Dorina Lazăr spunea „am fost prietenă bună şi tovarăşă de multe turnee cu vechiul director al teatrului din Galaţi, Mihai Mihail”, cunoscutul regizor şi actor [[Adrian Lupu]] îl numea „fratele meu întru teatru” şi îl considera „o mare valoare”, în timp ce actorul [[Eugen Popescu-Cosmin]], un alt titan al scenei gălăţene, amintea de „plăcerea şi satisfacţia profesională de a-l avea ca partener ideal pe Mihai Mihail”.
în trupa de teatru a întreprinderii la care era angajat, Cooperativa „Lupta pentru
+
:Actorul gălăţean [[Cristian Gheorghe]], astăzi director al teatrului gălăţean, menţiona că a urcat pe scenă sub îndrumarea lui Mihai Mihail, la vârsta de şase ani, şi tot de la acesta, dar şi de la tatăl său, actorul [[Gheorghe V. Gheorghe]], a învăţat că „a fi actor înseamnă a fi!”, admirându-l, de asemenea, de director şi actor”.
Pace”, acolo unde a fost descoperit după un timp de maestrul Ion Cojar, la al cărui
+
[[File:Mihail22.jpg |thumb|200px|]]
sfat s-a hotărât să urmeze Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică.
+
:Rememorând activitatea omului de teatru Mihai Mihail în echipa de actori amatori ai „Teatrului Nostru” <ref>Înfiinţat mai întâi ca un club muncitoresc (1962) pe lângă Întreprinderea de Construcţii Orăşeneşti (I.C.Or), a primit numele de [[„Teatrul Nostru”]] (mai 1971).</ref>, actorul Lucian Temelie sublinia: ''După spectacolele pe care le juca seara la teatru, se urca în tramvai şi urca pe strada Tecuci unde îşi avea sediul micuţul teatru de cartier. Aici, de cum intra, plin de entuziasm, şi proaspăt ca şi cum n-ar fi avut o zi plină, cu repetiţie dimineaţa şi spectacol seara, întreba dacă „ciorba e făcută”! Adică o oală mare de ciorbă, plină cu cafea. După ce se servea cafeaua, prin fum de ţigară, se trecea la scenă. [...] Entuziasmul creat de Mihai prin măiestria lui actoricească crea o emulaţie printre artiştii amatori care, cuceriţi şi hipnotizaţi de arta marelui actor, îl priveau cu ochi lacomi pentru a nu pierde nici un moment din jocul său. Când în scenă, în rolul lui Ţepeş, Mihai închidea un ochi, toţi cei de faţă tremurau de frica domnitorului!''
Talentul tânărului Mihai Mihail, şlefuit mai întâi sub îndrumarea profesoarei
+
:Talentul şi efortul depuse în cadrul echipei de amatori, în spectacole de teatru precum „Basarabii”, „Arvinte şi Pepelea” sau în spectacole de varietăţi precum „Divina comedie”, în care a jucat alături de actori precum [[Tamara Buciuceanu]], [[Emil Hossu]], Hamdi Cerchez şi [[Lucian Temelie]], i-au fost recompensate în anul 1973, când a fost numit membru de onoare al „Teatrului Nostru”.
Irina Răchiţeanu şi desăvârşit apoi în clasa maestrului Radu Beligan „omul care
+
[[ File:Mihail11.jpg |thumb|200px|]]
considera că teatru nu se poate face decât în echipă”, a fost semnalat pentru prima dată
+
:Mihai Mihail a fost profesor pentru generaţii de actori amatori la [[Şcoala Populară de Arte din Galaţi]], concomitent fiind şi unul dintre animatorii vieţii culturale din cadrul [[Casei Municipale de Cultură din Galaţi]], încă de la începuturile acesteia, ca regizor al trupei de teatru, dar şi în calitate de coordonator al cineclubului. Piese precum „Insula”, „Neîncrederea în foişor”, „Liftul”, „Insomnie”, „Sentimentul”, „Balade”, au fost puse în scenă sub îndrumarea sa, efortul său şi al echipei fiind răsplătit prin obţinerea premiului I la Festivalul de Teatru „I. L. Caragiale”, ediţia a V-a (1969), dar şi a Medaliei de aur şi a titlului de „Laureat” pentru regie şi spectacol. Prezentarea mai multor scurt-metraje la faza finală a primului festival al cineamatorilor din România demonstrează profesionalismul desăvârşit cu care au fost realizate în cadrul cineclubului „Dunărea” numeroase producţii: „Gânduri răzleţe”, „Povestea Dunării”, „Vocea mâinilor”, „Măturătorul”, „Compot de pere”.
în presă în anul 1960, într-un articol dedicat examenelor studenţilor de la Institutul
+
:Proeminent artist, talentat şi generos actor, Mihai Mihail a fost unul dintre iniţiatorii, la Galaţi (împreună cu Valentin Silvestru, personalitate marcantă a vieţii teatrale din România şi cu [[Aurelia Cazacu]], secretar literar al Teatrului Dramatic din Galaţi) a primului festival de comedie din România Colocviul despre Arta Comediei, care, în 1994, şi-a schimbat numele în Festingal, iar în anul 2000, cu ocazia împlinirii a 45 de ani de existenţă, s-a transformat în [[Festivalul Naţional de Comedie]], aflat sub conducerea lui Mihai Mihail, directorul teatrului gălăţean, şi a Nataliei Stancu, critic de teatru.
de Teatru2. Mircea Alexandrescu evidenţia atenţia cu care profesorul Radu Beligan a
+
:Inima actorului Mihai Mihail, care murise în „Romeo şi Julieta”, „Vlad Ţepeş” sau „Interesul general”, a încetat să bată la data la care directorul de teatru Mihai Mihail plănuise să sărbătorească cei 50 de ani de existenţă ai Teatrului Dramatic din Galaţi, fără a mai apuca să-şi îndeplinească dorinţa de a mai juca în rolul lui George din „Groapa” şi al doctorului Ostrov din „Unchiul Vanea”.
ales pentru studenţii săi din anul II un text de actualitate, pentru a pune în valoare
+
:Au rămas doar cuvintele sale ca o sinceră dezvăluire:  
omogenitatea echipei sale de studenţi şi pentru a ascunde „stângăciile atât de inerente
+
:::::'''''Eu zic că într-o sală de teatru trebuie să intri ca într-o biserică: pentru că vii, în primul rând, să te purifici. De aceea, oamenii adevăraţi de teatru vorbesc în şoaptă, exact ca într-o biserică şi pentru că aşa cum biserica lucrează cu sufletul omului, cam acelaşi lucru facem şi noi. [....] noi trăim prin spectatori: mai mult contează aplauzele decât un premiu de interpretare. Pentru că aplauzele îţi dau tinereţe, energie şi încredere în tine, te încarcă, iar a doua zi rămâi cu această bucurie. De fapt, meseria noastră este efemeră. Singurul lucru cu care rămâi este clipa.'''''
începătorilor”, printre aceştia fiind remarcat şi studentul Mihai Mihail, care interpreta
+
:În semn de admiraţie pentru cei peste patruzeci de ani în slujba artei teatrale şi ca omagiu adus pentru realizările din cei peste douăzeci de ani în fruntea teatrului din oraşul de adopţie, precum şi ca semn de respect al tinerilor cărora le-a îndrumat paşii în lumea artelor, în anul 2006, a fost iniţiat Festivalul de Teatru „Mihai Mihail” (concurs de teatru pentru amatori), iar în anul 2013, la aniversarea celei de-a 25-a ediţii a Festivalului Naţional de Comedie din Galaţi, a fost inaugurat Premiul Special „Mihai Mihail” care răsplăteşte performanţa actoricească pe scena teatrului căruia Mihai Mihail i-a dedicat 43 de ani din viaţă.
rolul regizorului din piesa „Repetiţia” de Albert Maltz, „pentru maturitatea şi talentul
 
său deosebit, pentru siguranţa şi discreţia lui...”.
 
Portretul realizat de prof. univ. Elena Negreanu, prezentă la Galaţi în
 
anul 1997, cu ocazia împlinirii a 60 de ani de viaţă şi a 35 de ani de carieră a
 
talentatului actor, scoate la lumină, peste ani, personalitatea studentului Mihai
 
Mihail: „un tânăr slab, modest, rezervat, nu orgolios cum spune el că ar fi fost ci,
 
mai degrabă, orgoliul i-l traduc printr-o ambiţie spre perfecţiune. Un tânăr care
 
nu şi-a chinuit profesorii cu prea multe întrebări, dar care i-a răsplătit cu foarte
 
multe răspunsuri. Mihai a fost, încă din primii ani, pivotul în jurul căruia se
 
adunau toate forţele pozitive”.
 
Şef al promoţiei de actori care îi includea şi pe Alexandru Arşinel, Cristina
 
Deleanu şi Constantin Diplan, Mihai Mihail a ales oraşul Galaţi pentru a-şi
 
începe cariera artistică, fascinat fiind de numele actorilor care se perindaseră în
 
acel lăcaş al Thaliei (Gina Patrichi, Ştefan Bănică, Mihai Pălădescu) dar şi convins
 
fiind că va rămâne doar o lună sau două, după cum mărturisea peste ani.
 
Astfel, tânărul actor Mihai Mihail a debutat pe scena teatrului gălăţean în
 
anul 1963, având oportunitatea de a-şi pune în valoare talentul şi de a fi distribuit
 
numai în roluri de primă mână încă de la venire, şansă pe care mărturisea
 
poate nu ar fi avut-o în altă parte.3
 
În cele peste două sute de roluri din repertoriul naţional şi internaţional
 
cărora le-a dat viaţă, de-a lungul celor mai bine de patru decenii cât a slujit
 
scena teatrului, Mihai Mihail a reuşit să transfigureze în mod original roluri de
 
referinţă. De la rolul studentului-gazetar Rică Venturiano („O scrisoare pierdută”),
 
a amantului Crăcănel („D-ale carnavalului”) şi a tânărului intelectual Mereuţă
 
(„Surorile Boga”), până la domnitorul Vlad Ţepeş, a cărui personalitate copleşitoare
 
o conturează „cu intuiţie şi măsură”5, Mihai Mihail a reuşit să compună de fiecare
 
dată personaje credibile, transmiţând spectatorilor sentimente şi emoţii puternice.
 
A jucat rolul secretarului de partid Vasile Dogaru în „Cazul profesorului Enăchescu”,
 
al emigrantului Vasilis în „Nevastă de ocazie”, al intendentului Malvolio în „A
 
douăsprezecea noapte” şi al slugii Matti în „Domnul Puntila şi sluga sa Matti”,
 
despre acest ultim rol criticul teatral Constantin Paiu afirmând că reprezintă „o
 
contribuţie la galeria de rezolvări actoriceşti ale acestui personaj: inteligenţă suplă,
 
sarcasm, umor, dar şi o abia perceptibilă tristeţe, vecină cu tâmpla îngândurată a
 
tuturor durerilor lumii”6.
 
A strălucit atât în tragedii, cât şi în
 
comedii, a jucat de-a lungul prodigioasei cariere
 
alături de alţi actori valoroşi ai scenei gălăţene
 
precum Ştefan Bănică, Gina Patrichi, Mihai
 
Pălădescu, Florina Cercel, Lucian Temelie,
 
Gheorghe V. Gheorghe, Emil Hossu, Ileana
 
Cernat, Ioana Citta Baciu, Magda Georgescu,
 
Mitică Iancu, Eugen Popescu Cosmin, Stela
 
Popescu Temelie, Grig Dristaru, Lică Dănilă,
 
Vlad Vasiliu etc, despre personajele interpretate
 
mărturisind: „Ţin foarte mult la rolurile pe care
 
le-am interpretat. Ba, chiar, pe unele le iubesc
 
foarte mult şi acum. Dar pe cel la care lucrezi, e
 
şi normal, îl iubeşti, şi i te consacri întrutotul”7
 
Personalitatea complexă a actorului Mihai Mihail, director al teatrului din
 
Galaţi, este reliefată inclusiv în evocările celor care l-au cunoscut, mulţi dintre ei
 
fiindu-i prieteni declaraţi. Dacă actriţa Dorina Lazăr spunea „am fost prietenă
 
bună şi tovarăşă de multe turnee cu vechiul director al teatrului din Galaţi, Mihai
 
Mihail”, cunoscutul regizor şi actor Adrian Lupu îl numea „fratele meu întru
 
teatru” şi îl considera „o mare valoare”, în timp ce actorul Eugen Popescu-Cosmin,
 
un alt titan al scenei gălăţene, amintea de „plăcerea şi satisfacţia profesională de
 
a-l avea ca partener ideal pe Mihai Mihail”.
 
Actorul gălăţean Cristian Gheorghe, astăzi director al teatrului
 
gălăţean, menţiona că a urcat pe scenă sub îndrumarea lui Mihai Mihail, la
 
vârsta de şase ani, şi tot de la acesta, dar şi de la tatăl său, actorul Gheorghe V.
 
Gheorghe, a învăţat că „a fi actor înseamnă a fi!”, admirându-l, de asemenea,
 
de director şi actor”.
 
Rememorând activitatea omului de teatru Mihai Mihail în echipa de
 
actori amatori ai „Teatrului Nostru”9, actorul Lucian Temelie sublinia:
 
După spectacolele pe care le juca seara la teatru, se urca în tramvai şi urca pe
 
strada Tecuci unde îşi avea sediul micuţul teatru de cartier. Aici, de cum intra, plin
 
de entuziasm, şi proaspăt ca şi cum n-ar fi avut o zi plină, cu repetiţie dimineaţa şi
 
spectacol seara, întreba dacă „ciorba e făcută”! Adică o oală mare de ciorbă, plină
 
cu cafea. După ce se servea cafeaua, prin fum de ţigară, se trecea la scenă. [...]
 
Entuziasmul creat de Mihai prin măiestria lui actoricească crea o emulaţie printre
 
artiştii amatori care, cuceriţi şi hipnotizaţi de arta marelui actor, îl priveau cu ochi
 
lacomi pentru a nu pierde nici un moment din jocul său. Când în scenă, în rolul
 
lui Ţepeş, Mihai închidea un ochi, toţi cei de faţă tremurau de frica domnitorului!10
 
Talentul şi efortul depuse în cadrul echipei de amatori, în spectacole de
 
teatru precum „Basarabii”, „Arvinte şi Pepelea” sau în spectacole de varietăţi precum
 
„Divina comedie”, în care a jucat alături de actori precum Tamara Buciuceanu, Emil
 
Hossu, Hamdi Cerchez şi Lucian Temelie, i-au fost recompensate în anul 1973,
 
când a fost numit membru de onoare al „Teatrului Nostru”.
 
Mihai Mihail a fost profesor pentru generaţii de actori amatori la Şcoala
 
Populară de Arte din Galaţi, concomitent fiind şi unul dintre animatorii vieţii
 
culturale din cadrul Casei Municipale de Cultură din Galaţi, încă de la începuturile
 
acesteia, ca regizor al trupei de teatru, dar şi în calitate de coordonator al
 
cineclubului. Piese precum „Insula”, „Neîncrederea în foişor”, „Liftul”, „Insomnie”,
 
„Sentimentul”, „Balade”, au fost puse în scenă sub îndrumarea sa, efortul său şi
 
al echipei fiind răsplătit prin obţinerea premiului I la Festivalul de Teatru „I. L.
 
Caragiale”, ediţia a V-a (1969), dar şi a Medaliei de aur şi a titlului de „Laureat”
 
pentru regie şi spectacol. Prezentarea mai multor
 
scurt-metraje la faza finală a primului festival
 
al cineamatorilor din România demonstrează
 
profesionalismul desăvârşit cu care au fost realizate
 
în cadrul cineclubului „Dunărea” numeroase
 
producţii: „Gânduri răzleţe”, „Povestea Dunării”,
 
„Vocea mâinilor”, „Măturătorul”, „Compot de pere”.
 
Proeminent artist, talentat şi generos actor,
 
Mihai Mihail a fost unul dintre iniţiatorii, la Galaţi
 
(împreună cu Valentin Silvestru, personalitate
 
marcantă a vieţii teatrale din România şi cu Aurelia
 
Cazacu, secretar literar al Teatrului Dramatic din
 
Galaţi) a primului festival de comedie din România
 
Colocviul despre Arta Comediei, care, în 1994, şi-a schimbat numele în Festingal,
 
iar în anul 2000, cu ocazia împlinirii a 45 de ani de existenţă, s-a transformat în
 
Festivalul Naţional de Comedie, aflat sub conducerea lui Mihai Mihail, directorul
 
teatrului gălăţean, şi a Nataliei Stancu, critic de teatru.
 
Inima actorului Mihai Mihail, care murise în „Romeo şi Julieta”, „Vlad
 
Ţepeş” sau „Interesul general”, a încetat să bată la data la care directorul de teatru
 
Mihai Mihail plănuise să sărbătorească cei 50 de ani de existenţă ai Teatrului
 
Dramatic din Galaţi, fără a mai apuca să-şi îndeplinească dorinţa de a mai juca
 
în rolul lui George din „Groapa” şi al doctorului Ostrov din „Unchiul Vanea”11.
 
Au rămas doar cuvintele sale ca o sinceră dezvăluire:
 
Eu zic că într-o sală de teatru trebuie să intri ca într-o biserică: pentru că vii, în
 
primul rând, să te purifici. De aceea, oamenii adevăraţi de teatru vorbesc în şoaptă,
 
exact ca într-o biserică şi pentru că aşa cum biserica lucrează cu sufletul omului,
 
cam acelaşi lucru facem şi noi. [....] noi trăim prin spectatori: mai mult contează
 
aplauzele decât un premiu de interpretare. Pentru că aplauzele îţi dau tinereţe,
 
energie şi încredere în tine, te încarcă, iar a doua zi rămâi cu această bucurie. De
 
fapt, meseria noastră este efemeră. Singurul lucru cu care rămâi este clipa.12
 
În semn de admiraţie pentru cei peste patruzeci de ani în slujba artei
 
teatrale şi ca omagiu adus pentru realizările din cei peste douăzeci de ani în
 
fruntea teatrului din oraşul de adopţie, precum şi ca semn de respect al tinerilor
 
cărora le-a îndrumat paşii în lumea artelor, în anul 2006, a fost iniţiat Festivalul
 
de Teatru „Mihai Mihail” (concurs de teatru pentru amatori), iar în anul 2013, la
 
aniversarea celei de-a 25-a ediţii a Festivalului Naţional de Comedie din Galaţi,
 
a fost inaugurat Premiul Special „Mihai Mihail” care răsplăteşte performanţa
 
actoricească pe scena teatrului căruia Mihai Mihail i-a dedicat 43 de ani din viaţă.
 
  
Data naşterii: 4 decembrie 1937
+
== Biografie ==
Locul naşterii: Bucureşti
+
:'''Data şi locul naşterii:''' 4 decembrie 1937, Bucureşti
Data decesului: 1 septembrie 2005
+
:'''Data şi locul decesului:''' 1 septembrie 2005, [[Galaţi]]
Locul decesului: Galaţi
 
Studii:
 
 Liceul Economic din Bucureşti;
 
 Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” din
 
Bucureşti, la clasa prof. univ. Radu Beligan (1958-1962).
 
Activitate socio-profesională:
 
 muncitor la Cooperativa „Lupta pentru Pace” din Bucureşti;
 
 actor la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (1962-2005);
 
 instructor al formaţiei de teatru a Casei Municipale de Cultură din Galaţi
 
(1964-1969);
 
 a înfiinţat cineclubul „Dunărea” din cadrul Casei Municipale de Cultură
 
din Galaţi (1968);
 
 profesor la Şcoala de Arte din Galaţi, Catedra de istoria teatrului universal
 
(1968-1969);
 
 asistent regie artistică a spectacolului „Prima zi de libertate” (1971);
 
 a colaborat cu echipa de actori amatori de la Teatrul Nostru;
 
 director al Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (1973-1989;
 
1999-2005);
 
 a jucat în filmele: „Aurel Vlaicu”, „Tridentul nu răspunde”, „Frica” (tânărul),
 
„Petrecerea” (Miki), „Concurs de...” , „Rădăcinile sunt amare” (Comisarul),
 
„Comedia gamelor” (Generalul), „Ştafeta nevăzută” (Boboc);
 
 a regizat numeroase spectacole pe scena Teatrului Dramatic din Galaţi,
 
printre care se numără: „O zi de odihnă” (împreună cu Eugen Popescu
 
Cosmin, 1975), „Ancheta din zori” (1979), „Joc dublu” (1981), „Crima de
 
pe strada Lourcine” (1992);
 
 profesor la Universitatea Hyperion, Facultatea de Arte, Secţia teatru, unde
 
a predat cursurile „Mişcare scenică” şi „Improvizaţie artistică” (1994);
 
 s-a pensionat în anul 1998.
 
Debut: pe scena Teatrului Dramatic din Galaţi, în spectacolul „Umbra” (mart. 1963).
 
Distincţii - Decoraţii:
 
 Medalia „Meritul cultural”, clasa I (1967).
 
Premii:
 
 Premiul pentru cea mai bună interpretare a
 
unui rol masculin (Matti în „Domnul Puntila
 
şi sluga sa Matti”) la Colocviul despre Arta
 
Comediei, ediţia a II-a (28 nov. – 7 dec. 1977);
 
 Menţiune de interpretare (pentru rolul
 
Al din „Scene din viaţa unui bădăran”) la
 
Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a
 
III-a (2-9 dec. 1978);
 
 Premiul pentru cea mai bună interpretare
 
masculină ex aequo (Mihai Mihail pentru rolul Predicatorul, şi Mitică
 
Iancu, pentru rolul Cheremuţ din „Bocet vesel pentru un fir de praf
 
nov. 1980);
 
 Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolurile
 
Bunşa şi Ivan Cel Groaznic din „Ţarul Ivan îşi schimbă meseria”) la
 
Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a V-a (1-7 nov. 1982);
 
 Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină ex aequo (Mihai
 
Mihail pentru rolul Astrov şi Gheorghe V. Gheorghe pentru rolul
 
Serebreakov din „Unchiul Vanea”) la Colocviul despre Arta Comediei,
 
ediţia a VI-a (18-24 nov. 1985);
 
 Premiul de interpretare (pentru rolul din „Cetăţeanul invizibil”) la
 
Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a VI-a (18-24 nov. 1985);
 
 Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolul Sile
 
Gurău din „Mobilă şi durere”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia
 
a VII-a (16-22 mai 1988);
 
 Premiul Municipiului Galaţi pentru întreaga activitate artistică (nov. 2001);
 
 Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolul Rică
 
Venturiano din spectacolul „O noapte furtunoasă”) la Festivalul Naţional
 
de Comedie, ediţia a XIV-a (21-30 oct. 2002).
 
Spectacole (roluri):
 
 1960: Repetiţia (Chris Bentley);
 
 1961: D-ale carnavalului (Crăcănel), Oameni care tac (Zigu);
 
 1962: Doamna Ministru (Pera);
 
 1963: Jocul dragostei şi al întâmplării (Dorante), Umbra (Învăţatul), Taina
 
(Mihai), A treia patetica (Valerik);
 
 1964: Doamna nevăzută (Don Luiz), În lumea apelor (Celestino), Surorile
 
Boga (Mihai Mereuţă), O noapte furtunoasă (Rică Venturiano);
 
 1965: Mult zgomot pentru nimic (Benedick), Pădurea împietrită (Alan
 
Squier), Citadela sfărâmată (Petru), Aulularia (Stafila);
 
 1966: Ramura de măslin (Chremylos), Romeo şi Julieta (Mercuţio), Ţepeș
 
Vodă (Vlad Ţepeş);
 
 1967: R.U.R. (Al doilea robot), Steaua Sevillei (Don Sancho), Prinţ şi
 
cerşetor (Al patrulea Lord), Lovitura (Benedict Soveja);
 
 1968: Nic Nic (Tudor Mărău), Revizorul (Hlestakov);
 
 1969: Omul în robă (Milan Stibor);
 
 1971: Secunda 58 (Ştefan Mareş), Interesul general (Ion Bocioacă), Prima
 
zi de libertate (Jan);
 
 1972: D’ale carnavalului (Catindatul);
 
 1973: A doua faţă a medaliei (Radu Cluceru), Preşul (George), Avarul (Cléante);
 
 1974: Sfântul Mitică Blajinu (Mitică Blajinu), Misterioasa convorbire
 
telefonică (Anton Chelaru), Inscripţie pe o fereastră (Sidney), Cazul
 
profesorului Enăchescu (Vasile Dogaru);
 
1975: Discipolul diavolului (Pastorul Anthony Anderson), Acum şi în cele
 
din urmă (Iluzionistul);
 
 1976: Băiatul de aur (Joe Bonaparte), Groapa (Gheorghe), Domnul
 
Puntila şi sluga sa Matti (Matti);
 
 1977: Sângele (Hoinarul), Nevastă de ocazie (Vasilis);
 
 1978: Scene din viaţa unui bădăran (Al), Pielea ursului (Ludovic Méricot),
 
O scrisoare pierdută (Nae Caţavencu);
 
 1979: Avram Iancu (Ion Dragoş), Frank al V-lea (Richard Egli);
 
 1980: Bocet vesel pentru un fir de praf rătăcitor (Predicatorul), Căsătoria
 
(Kocikariov);
 
 1981: Anchetă asupra unui tânăr care nu a făcut nimic (Reporterul),
 
Soldatul Svejk (Otto Katz);
 
 1982: Ţarul Ivan îşi schimbă meseria (Bunşa şi Ivan Cel Groaznic);
 
 1983: Unchiul Vanea (Astrov);
 
 1984: Ultima noapte a unui condamnat (Ciungul, Hans, Cameleonul),
 
Hoaţa de inimi (Alexis Cariachis);
 
 1985: Cetăţeanul invizibil (Kain Dobroglasov);
 
 1986: Hanul de la răscruce (Profesorul), Operaţiunea „Delta” (Locotenentul);
 
 1987: Mobilă şi durere (Sile Gurău);
 
 1989: Don Juan (Sganarelle)13, A treia ţeapă;
 
 1993: Jacques şi stăpânul său (Jacques), Timon din Atena (Timon),
 
Cântăreaţa cheală (domnul Smith);
 
 1994: Vizita bătrânei doamne (Alfred III), Când se întoarce Pierrot (Eduard);
 
 1995: Farse în carnaval, Revizorul (Primarul);
 
 1996: Credinţă, dragoste, speranţă (autopsierul cu sufletul de aur), D’ale  1997: Celestina (Pleberio);
 
 1998: Uşi închise, ...ESCU, Minciuni în cimitir;
 
 1999: Gaiţele (Ianache Duduleanu);
 
 2000: Norocul (Binefăcătorul omenirii şi Filosoful), Scrisori de dragoste
 
(Andrew Makepeace Ladd al Treilea);
 
 2001: Copacii mor în picioare (Senor Balboa), Puşlamaua (François
 
Moulin), Becket (Ludovic cel Tânăr, regele Franţei);
 
 2002: Vacanţă în Guadelupa (deputatul Antoine Bouladon), O noapte
 
furtunoasă (Rică Venturiano);
 
 2004: A douăsprezecea noapte (Malvolio, intendentul Oliviei);
 
 2005: Tatăl nostru care eşti în supermarket.
 
  
== Biografie ==
 
:'''Data şi locul naşterii:'''
 
:'''Data şi locul decesului:'''
 
 
:'''Studii:'''  
 
:'''Studii:'''  
:*
+
:*Liceul Economic din Bucureşti;
 +
:*Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” din Bucureşti, la clasa prof. univ. Radu Beligan (1958-1962).
  
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
:*
+
:*muncitor la Cooperativa „Lupta pentru Pace” din Bucureşti;
 +
:*actor la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (1962-2005);
 +
:*instructor al formaţiei de teatru a Casei Municipale de Cultură din Galaţi (1964-1969);
 +
:*a înfiinţat cineclubul „Dunărea” din cadrul Casei Municipale de Cultură din Galaţi (1968);
 +
:*profesor la Şcoala de Arte din Galaţi, Catedra de istoria teatrului universal (1968-1969);
 +
:*asistent regie artistică a spectacolului „Prima zi de libertate” (1971);
 +
:*a colaborat cu echipa de actori amatori de la Teatrul Nostru;
 +
:*director al Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (1973-1989; 1999-2005);
 +
:*a jucat în filmele: „Aurel Vlaicu”, „Tridentul nu răspunde”, „Frica” (tânărul), „Petrecerea” (Miki), „Concurs de...” , „Rădăcinile sunt amare” (Comisarul), „Comedia gamelor” (Generalul), „Ştafeta nevăzută” (Boboc);
 +
:*a regizat numeroase spectacole pe scena Teatrului Dramatic din Galaţi, printre care se numără: „O zi de odihnă” (împreună cu Eugen Popescu Cosmin, 1975), „Ancheta din zori” (1979), „Joc dublu” (1981), „Crima de pe strada Lourcine” (1992);
 +
:*profesor la Universitatea Hyperion, Facultatea de Arte, Secţia teatru, unde a predat cursurile „Mişcare scenică” şi „Improvizaţie artistică” (1994);
 +
:*s-a pensionat în anul 1998.
  
:'''Afiliere:'''  
+
:'''Premii - Distincţii - Decoraţii:'''  
:*
+
:*Medalia „Meritul cultural”, clasa I (1967).
 
+
:*Premiul pentru cea mai bună interpretare a unui rol masculin (Matti în „Domnul Puntila şi sluga sa Matti”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a II-a (28 nov. – 7 dec. 1977);
:'''Premii:'''
+
:*Menţiune de interpretare (pentru rolul l din „Scene din viaţa unui bădăran”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a III-a (2-9 dec. 1978);
:*
+
:*Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină ex aequo (Mihai Mihail pentru rolul Predicatorul, şi Mitică Iancu, pentru rolul Cheremuţ din „Bocet vesel pentru un fir de praf (nov. 1980);
 +
:*Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolurile Bunşa şi Ivan Cel Groaznic din „Ţarul Ivan îşi schimbă meseria”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a V-a (1-7 nov. 1982);
 +
:*Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină ex aequo (Mihai Mihail pentru rolul Astrov şi Gheorghe V. Gheorghe pentru rolul Serebreakov din „Unchiul Vanea”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a VI-a (18-24 nov. 1985);
 +
:*Premiul de interpretare (pentru rolul din „Cetăţeanul invizibil”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a VI-a (18-24 nov. 1985);
 +
:*Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolul Sile Gurău din „Mobilă şi durere”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a VII-a (16-22 mai 1988);
 +
:*Premiul Municipiului Galaţi pentru întreaga activitate artistică (nov. 2001);
 +
:*Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolul Rică Venturiano din spectacolul „O noapte furtunoasă”) la Festivalul Naţional de Comedie, ediţia a XIV-a (21-30 oct. 2002).
  
 
== Note ==
 
== Note ==
Line 294: Line 68:
  
 
== Referinţe ==
 
== Referinţe ==
:*'''
+
:*'''Constantin Paraschivescu:''' ''...acest tânăr are un fel anume de a fi expresiv şi firesc, de a cuceri de la prima replică prin simplitate şi înţelepciune, încât te poartă de-a lungul spectacolului ca un prieten bun pe care-l urmăreşti şi de la care ţii să nu-ţi scape nici un cuvânt, nici un gând. Acest actor are un fel anume de a gândi pe scenă – şi cu gândirea aceasta simplă şi sănătoasă îl înnobilează pe Dogaru, creând un secretar de partid de un farmec discret.''
...acest tânăr are un fel anume de a
+
 
fi expresiv şi firesc, de a cuceri de la prima
+
:*'''Lucian Temelie:''' ''Mihai Mihail a fost un mare artist care şi-a dăruit cu generozitate talentul celor care l-au iubit şi aplaudat.''
replică prin simplitate şi înţelepciune, încât te
+
 
poartă de-a lungul spectacolului ca un prieten
+
:*'''Ion Sapdaru:''' ''Mihai Mihail a fost o fire olimpiană, un artist înzestrat cu har de la Dumnezeu, dar şi cu o generozitate rar întâlnită. A fost un soldat devotat total Thaliei, căreia i-a dăruit toată viaţa sa şi, în cele din urmă, inima.''
bun pe care-l urmăreşti şi de la care ţii să nuţi
+
 
scape nici un cuvânt, nici un gând. Acest
+
:*'''Natalia Stancu:''' ''…Mihai Mihail, interpret proteic, cu mari disponibilităţi, atât în registrul comic cât şi în cel tragic, ...rămâne unul dintre cei mai interesanţi artişti ai noştri, prin autenticitatea şi simplitatea jocului său care refuză efectele; prin geniul cu care intră în pielea omului „fără calităţi”, a omului obişnuit, ştiind să-i dezvăluie uimirea şi perplexitatea în faţa evenimentelor şi a „soartei” ce i-a fost hărăzită; ca şi prin fantezia rafinată cu care crează măşti comice şi groteşti dintre cele mai insolite şi contrastante.''
actor are un fel anume de a gândi pe scenă –
+
 
şi cu gândirea aceasta simplă şi sănătoasă îl
+
:*'''Constantin Paraschivescu:''' ''Pe Mihai Mihail mi-e greu să-l prind într-o frază. Pentru că a fost atâtea fiinţe diferite câte universuri, cred, a inventat lumea; şi totuşi, aceeaşi fiinţă – de o simplitate blazată şi parcă uşor stânjenită de faptul de a se da în vileag.''
înnobilează pe Dogaru, creând un secretar de
+
 
partid de un farmec discret.
+
:*'''Ion Toboşaru:''' ''Mihai Mihail este un actor de stil şi cu stil. Temperamentul şi sensibilitatea lui, culoarea plăsmuirilor ivite din dramă sau comedie sunt subordonate ideilor. Lucid şi afectiv, cerebral şi emoțional, zămislirile actorului îl reprezintă şi ni-l impun. Modern prin excelenţă în modernitatea teatrului contemporan, Mihai Mihail, face parte din conclavul unei generaţii pilduitoare.''
(Constantin Paraschivescu)
+
 
Mihai Mihail a fost un mare artist
 
care şi-a dăruit cu generozitate talentul
 
celor care l-au iubit şi aplaudat.
 
(Lucian Temelie)
 
Mihai Mihail a fost o fire
 
olimpiană, un artist înzestrat cu har de
 
la Dumnezeu, dar şi cu o generozitate rar
 
întâlnită. A fost un soldat devotat total
 
Thaliei, căreia i-a dăruit toată viaţa sa şi,
 
în cele din urmă, inima. (Ion Sapdaru)
 
…Mihai Mihail, interpret proteic, cu mari disponibilităţi, atât în registrul
 
comic cât şi în cel tragic, ...rămâne unul dintre cei mai interesanţi artişti ai noştri,
 
prin autenticitatea şi simplitatea jocului său care refuză efectele; prin geniul cu
 
care intră în pielea omului „fără calităţi”, a omului obişnuit, ştiind să-i dezvăluie
 
uimirea şi perplexitatea în faţa evenimentelor şi a „soartei” ce i-a fost hărăzită;
 
ca şi prin fantezia rafinată cu care crează măşti comice şi groteşti dintre cele mai
 
insolite şi contrastante. (Natalia Stancu)
 
Pe Mihai Mihail mi-e greu să-l prind într-o frază. Pentru că a fost atâtea
 
fiinţe diferite câte universuri, cred, a inventat lumea; şi totuşi, aceeaşi fiinţă –
 
de o simplitate blazată şi parcă uşor stânjenită de faptul de a se da în vileag.
 
(Constantin Paraschivescu)
 
Mihai Mihail este un actor de stil şi cu stil. Temperamentul şi sensibilitatea
 
lui, culoarea plăsmuirilor ivite din dramă sau comedie sunt subordonate ideilor.
 
Lucid şi afectiv, cerebral şi emoțional, zămislirile actorului îl reprezintă şi ni-l
 
impun. Modern prin excelenţă în modernitatea teatrului contemporan, Mihai
 
Mihail, face parte din conclavul unei generaţii pilduitoare. (Ion Toboşaru)
 
 
:[[A]] [[B]] [[C]] [[D]] [[E]] [[F]] [[G]] [[H]] [[I]] [[J]] [[K]] [[L]] [[M]] [[N]] [[O]] [[P]] [[R]] [[S]] [[Ş]] [[T]] [[Ţ]] [[U]] [[V]] [[Z]]
 
:[[A]] [[B]] [[C]] [[D]] [[E]] [[F]] [[G]] [[H]] [[I]] [[J]] [[K]] [[L]] [[M]] [[N]] [[O]] [[P]] [[R]] [[S]] [[Ş]] [[T]] [[Ţ]] [[U]] [[V]] [[Z]]

Latest revision as of 09:10, 16 October 2023

Actor, regizor
„E o iluzie că poţi rămâne în memoria oamenilor, sunând a gol pe dinăuntru şi strălucind ca tinicheaua pe dinafară. Vine o vreme când poleiala se scorojeşte şi faţa hâdă a histionului ţi se dezvăluie.”
Autograf Mihai Mihail
Mihai Mihail - actor, regizor

Prezentare

Născut şi crescut în Bucureşti[1], Mihai Mihail şi-a descoperit înclinaţia pentru teatru încă din fragedă copilărie, la şapte ani, când, împreună cu ceilalţi copii din cartier (printre care şi viitoarea actriţă Rodica Popescu-Bitănescu), recita poezii şi improviza spectacole de revistă pentru divertismentul celor din jur. La finalizarea studiilor liceale s-a angajat muncitor, porţile instituţiilor de învăţământ superior din ţară fiindu-i închise la acea vreme din cauza trecutului tatălui său. Vechea pasiune pentru teatru s-a reaprins la locul de muncă, intrând în trupa de teatru a întreprinderii la care era angajat, Cooperativa „Lupta pentru Pace”, acolo unde a fost descoperit după un timp de maestrul Ion Cojar, la al cărui sfat s-a hotărât să urmeze Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică. Talentul tânărului Mihai Mihail, şlefuit mai întâi sub îndrumarea profesoarei Irina Răchiţeanu şi desăvârşit apoi în clasa maestrului Radu Beligan „omul care considera că teatru nu se poate face decât în echipă”, a fost semnalat pentru prima dată în presă în anul 1960, într-un articol dedicat examenelor studenţilor de la Institutul de Teatru. Mircea Alexandrescu evidenţia atenţia cu care profesorul Radu Beligan a ales pentru studenţii săi din anul II un text de actualitate, pentru a pune în valoare omogenitatea echipei sale de studenţi şi pentru a ascunde „stângăciile atât de inerente începătorilor”, printre aceştia fiind remarcat şi studentul Mihai Mihail, care interpreta rolul regizorului din piesa „Repetiţia” de Albert Maltz, „pentru maturitatea şi talentul său deosebit, pentru siguranţa şi discreţia lui...”.
Portretul realizat de prof. univ. Elena Negreanu, prezentă la Galaţi în anul 1997, cu ocazia împlinirii a 60 de ani de viaţă şi a 35 de ani de carieră a talentatului actor, scoate la lumină, peste ani, personalitatea studentului Mihai Mihail: „un tânăr slab, modest, rezervat, nu orgolios cum spune el că ar fi fost ci,mai degrabă, orgoliul i-l traduc printr-o ambiţie spre perfecţiune. Un tânăr care nu şi-a chinuit profesorii cu prea multe întrebări, dar care i-a răsplătit cu foarte multe răspunsuri. Mihai a fost, încă din primii ani, pivotul în jurul căruia se adunau toate forţele pozitive”.
Şef al promoţiei de actori care îi includea şi pe Alexandru Arşinel, Cristina Deleanu şi Constantin Diplan, Mihai Mihail a ales oraşul Galaţi pentru a-şi începe cariera artistică, fascinat fiind de numele actorilor care se perindaseră în acel lăcaş al Thaliei (Gina Patrichi, Ştefan Bănică, Mihai Pălădescu) dar şi convins fiind că va rămâne doar o lună sau două, după cum mărturisea peste ani. Astfel, tânărul actor Mihai Mihail a debutat pe scena teatrului gălăţean în anul 1963, având oportunitatea de a-şi pune în valoare talentul şi de a fi distribuit numai în roluri de primă mână încă de la venire, şansă pe care mărturisea[2] că poate nu ar fi avut-o în altă parte.
Mihail3.jpg
În cele peste două sute de roluri din repertoriul naţional şi internaţional cărora le-a dat viaţă, de-a lungul celor mai bine de patru decenii cât a slujit scena teatrului, Mihai Mihail a reuşit să transfigureze în mod original roluri de referinţă. De la rolul studentului-gazetar Rică Venturiano („O scrisoare pierdută”), a amantului Crăcănel („D-ale carnavalului”) şi a tânărului intelectual Mereuţă („Surorile Boga”), până la domnitorul Vlad Ţepeş, a cărui personalitate copleşitoare o conturează „cu intuiţie şi măsură”, Mihai Mihail a reuşit să compună de fiecare dată personaje credibile, transmiţând spectatorilor sentimente şi emoţii puternice.
A jucat rolul secretarului de partid Vasile Dogaru în „Cazul profesorului Enăchescu”, al emigrantului Vasilis în „Nevastă de ocazie”, al intendentului Malvolio în „A douăsprezecea noapte” şi al slugii Matti în „Domnul Puntila şi sluga sa Matti”, despre acest ultim rol criticul teatral Constantin Paiu afirmând că reprezintă „o contribuţie la galeria de rezolvări actoriceşti ale acestui personaj: inteligenţă suplă, sarcasm, umor, dar şi o abia perceptibilă tristeţe, vecină cu tâmpla îngândurată a tuturor durerilor lumii”.
Personalitatea complexă a actorului Mihai Mihail, director al teatrului din Galaţi, este reliefată inclusiv în evocările celor care l-au cunoscut, mulţi dintre ei fiindu-i prieteni declaraţi. Dacă actriţa Dorina Lazăr spunea „am fost prietenă bună şi tovarăşă de multe turnee cu vechiul director al teatrului din Galaţi, Mihai Mihail”, cunoscutul regizor şi actor Adrian Lupu îl numea „fratele meu întru teatru” şi îl considera „o mare valoare”, în timp ce actorul Eugen Popescu-Cosmin, un alt titan al scenei gălăţene, amintea de „plăcerea şi satisfacţia profesională de a-l avea ca partener ideal pe Mihai Mihail”.
Actorul gălăţean Cristian Gheorghe, astăzi director al teatrului gălăţean, menţiona că a urcat pe scenă sub îndrumarea lui Mihai Mihail, la vârsta de şase ani, şi tot de la acesta, dar şi de la tatăl său, actorul Gheorghe V. Gheorghe, a învăţat că „a fi actor înseamnă a fi!”, admirându-l, de asemenea, de director şi actor”.
Mihail22.jpg
Rememorând activitatea omului de teatru Mihai Mihail în echipa de actori amatori ai „Teatrului Nostru” [3], actorul Lucian Temelie sublinia: După spectacolele pe care le juca seara la teatru, se urca în tramvai şi urca pe strada Tecuci unde îşi avea sediul micuţul teatru de cartier. Aici, de cum intra, plin de entuziasm, şi proaspăt ca şi cum n-ar fi avut o zi plină, cu repetiţie dimineaţa şi spectacol seara, întreba dacă „ciorba e făcută”! Adică o oală mare de ciorbă, plină cu cafea. După ce se servea cafeaua, prin fum de ţigară, se trecea la scenă. [...] Entuziasmul creat de Mihai prin măiestria lui actoricească crea o emulaţie printre artiştii amatori care, cuceriţi şi hipnotizaţi de arta marelui actor, îl priveau cu ochi lacomi pentru a nu pierde nici un moment din jocul său. Când în scenă, în rolul lui Ţepeş, Mihai închidea un ochi, toţi cei de faţă tremurau de frica domnitorului!
Talentul şi efortul depuse în cadrul echipei de amatori, în spectacole de teatru precum „Basarabii”, „Arvinte şi Pepelea” sau în spectacole de varietăţi precum „Divina comedie”, în care a jucat alături de actori precum Tamara Buciuceanu, Emil Hossu, Hamdi Cerchez şi Lucian Temelie, i-au fost recompensate în anul 1973, când a fost numit membru de onoare al „Teatrului Nostru”.
Mihail11.jpg
Mihai Mihail a fost profesor pentru generaţii de actori amatori la Şcoala Populară de Arte din Galaţi, concomitent fiind şi unul dintre animatorii vieţii culturale din cadrul Casei Municipale de Cultură din Galaţi, încă de la începuturile acesteia, ca regizor al trupei de teatru, dar şi în calitate de coordonator al cineclubului. Piese precum „Insula”, „Neîncrederea în foişor”, „Liftul”, „Insomnie”, „Sentimentul”, „Balade”, au fost puse în scenă sub îndrumarea sa, efortul său şi al echipei fiind răsplătit prin obţinerea premiului I la Festivalul de Teatru „I. L. Caragiale”, ediţia a V-a (1969), dar şi a Medaliei de aur şi a titlului de „Laureat” pentru regie şi spectacol. Prezentarea mai multor scurt-metraje la faza finală a primului festival al cineamatorilor din România demonstrează profesionalismul desăvârşit cu care au fost realizate în cadrul cineclubului „Dunărea” numeroase producţii: „Gânduri răzleţe”, „Povestea Dunării”, „Vocea mâinilor”, „Măturătorul”, „Compot de pere”.
Proeminent artist, talentat şi generos actor, Mihai Mihail a fost unul dintre iniţiatorii, la Galaţi (împreună cu Valentin Silvestru, personalitate marcantă a vieţii teatrale din România şi cu Aurelia Cazacu, secretar literar al Teatrului Dramatic din Galaţi) a primului festival de comedie din România Colocviul despre Arta Comediei, care, în 1994, şi-a schimbat numele în Festingal, iar în anul 2000, cu ocazia împlinirii a 45 de ani de existenţă, s-a transformat în Festivalul Naţional de Comedie, aflat sub conducerea lui Mihai Mihail, directorul teatrului gălăţean, şi a Nataliei Stancu, critic de teatru.
Inima actorului Mihai Mihail, care murise în „Romeo şi Julieta”, „Vlad Ţepeş” sau „Interesul general”, a încetat să bată la data la care directorul de teatru Mihai Mihail plănuise să sărbătorească cei 50 de ani de existenţă ai Teatrului Dramatic din Galaţi, fără a mai apuca să-şi îndeplinească dorinţa de a mai juca în rolul lui George din „Groapa” şi al doctorului Ostrov din „Unchiul Vanea”.
Au rămas doar cuvintele sale ca o sinceră dezvăluire:
Eu zic că într-o sală de teatru trebuie să intri ca într-o biserică: pentru că vii, în primul rând, să te purifici. De aceea, oamenii adevăraţi de teatru vorbesc în şoaptă, exact ca într-o biserică şi pentru că aşa cum biserica lucrează cu sufletul omului, cam acelaşi lucru facem şi noi. [....] noi trăim prin spectatori: mai mult contează aplauzele decât un premiu de interpretare. Pentru că aplauzele îţi dau tinereţe, energie şi încredere în tine, te încarcă, iar a doua zi rămâi cu această bucurie. De fapt, meseria noastră este efemeră. Singurul lucru cu care rămâi este clipa.
În semn de admiraţie pentru cei peste patruzeci de ani în slujba artei teatrale şi ca omagiu adus pentru realizările din cei peste douăzeci de ani în fruntea teatrului din oraşul de adopţie, precum şi ca semn de respect al tinerilor cărora le-a îndrumat paşii în lumea artelor, în anul 2006, a fost iniţiat Festivalul de Teatru „Mihai Mihail” (concurs de teatru pentru amatori), iar în anul 2013, la aniversarea celei de-a 25-a ediţii a Festivalului Naţional de Comedie din Galaţi, a fost inaugurat Premiul Special „Mihai Mihail” care răsplăteşte performanţa actoricească pe scena teatrului căruia Mihai Mihail i-a dedicat 43 de ani din viaţă.

Biografie

Data şi locul naşterii: 4 decembrie 1937, Bucureşti
Data şi locul decesului: 1 septembrie 2005, Galaţi
Studii:
  • Liceul Economic din Bucureşti;
  • Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” din Bucureşti, la clasa prof. univ. Radu Beligan (1958-1962).
Activitate socio-profesională:
  • muncitor la Cooperativa „Lupta pentru Pace” din Bucureşti;
  • actor la Teatrul Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (1962-2005);
  • instructor al formaţiei de teatru a Casei Municipale de Cultură din Galaţi (1964-1969);
  • a înfiinţat cineclubul „Dunărea” din cadrul Casei Municipale de Cultură din Galaţi (1968);
  • profesor la Şcoala de Arte din Galaţi, Catedra de istoria teatrului universal (1968-1969);
  • asistent regie artistică a spectacolului „Prima zi de libertate” (1971);
  • a colaborat cu echipa de actori amatori de la Teatrul Nostru;
  • director al Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi (1973-1989; 1999-2005);
  • a jucat în filmele: „Aurel Vlaicu”, „Tridentul nu răspunde”, „Frica” (tânărul), „Petrecerea” (Miki), „Concurs de...” , „Rădăcinile sunt amare” (Comisarul), „Comedia gamelor” (Generalul), „Ştafeta nevăzută” (Boboc);
  • a regizat numeroase spectacole pe scena Teatrului Dramatic din Galaţi, printre care se numără: „O zi de odihnă” (împreună cu Eugen Popescu Cosmin, 1975), „Ancheta din zori” (1979), „Joc dublu” (1981), „Crima de pe strada Lourcine” (1992);
  • profesor la Universitatea Hyperion, Facultatea de Arte, Secţia teatru, unde a predat cursurile „Mişcare scenică” şi „Improvizaţie artistică” (1994);
  • s-a pensionat în anul 1998.
Premii - Distincţii - Decoraţii:
  • Medalia „Meritul cultural”, clasa I (1967).
  • Premiul pentru cea mai bună interpretare a unui rol masculin (Matti în „Domnul Puntila şi sluga sa Matti”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a II-a (28 nov. – 7 dec. 1977);
  • Menţiune de interpretare (pentru rolul l din „Scene din viaţa unui bădăran”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a III-a (2-9 dec. 1978);
  • Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină ex aequo (Mihai Mihail pentru rolul Predicatorul, şi Mitică Iancu, pentru rolul Cheremuţ din „Bocet vesel pentru un fir de praf (nov. 1980);
  • Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolurile Bunşa şi Ivan Cel Groaznic din „Ţarul Ivan îşi schimbă meseria”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a V-a (1-7 nov. 1982);
  • Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină ex aequo (Mihai Mihail pentru rolul Astrov şi Gheorghe V. Gheorghe pentru rolul Serebreakov din „Unchiul Vanea”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a VI-a (18-24 nov. 1985);
  • Premiul de interpretare (pentru rolul din „Cetăţeanul invizibil”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a VI-a (18-24 nov. 1985);
  • Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolul Sile Gurău din „Mobilă şi durere”) la Colocviul despre Arta Comediei, ediţia a VII-a (16-22 mai 1988);
  • Premiul Municipiului Galaţi pentru întreaga activitate artistică (nov. 2001);
  • Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină (pentru rolul Rică Venturiano din spectacolul „O noapte furtunoasă”) la Festivalul Naţional de Comedie, ediţia a XIV-a (21-30 oct. 2002).

Note

  1. Buletinul de Bucureşti l-a schimbat cu cel de Galaţi abia la vârsta de 64 de ani.
  2. „«Am avut mereu suflet de slugă». Stăpânul actorului Mihai Mihail a fost întotdeauna teatrul”. [Reporteri] Nicu Mircea, Marius Anton, în Monitorul de Galaţi, an. 4, nr. 260(1065), 5 nov. 2001, p. 3B.
  3. Înfiinţat mai întâi ca un club muncitoresc (1962) pe lângă Întreprinderea de Construcţii Orăşeneşti (I.C.Or), a primit numele de „Teatrul Nostru” (mai 1971).

Fişier de autoritate

Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi

Surse

  • TOPORAŞ, CAMELIA; PRICOPI, OTILIA; IRIMIA, ROCSANA; BEZMAN, TENA. Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2015. Galaţi, Axis Libri, 2016.

Referinţe

  • Constantin Paraschivescu: ...acest tânăr are un fel anume de a fi expresiv şi firesc, de a cuceri de la prima replică prin simplitate şi înţelepciune, încât te poartă de-a lungul spectacolului ca un prieten bun pe care-l urmăreşti şi de la care ţii să nu-ţi scape nici un cuvânt, nici un gând. Acest actor are un fel anume de a gândi pe scenă – şi cu gândirea aceasta simplă şi sănătoasă îl înnobilează pe Dogaru, creând un secretar de partid de un farmec discret.
  • Lucian Temelie: Mihai Mihail a fost un mare artist care şi-a dăruit cu generozitate talentul celor care l-au iubit şi aplaudat.
  • Ion Sapdaru: Mihai Mihail a fost o fire olimpiană, un artist înzestrat cu har de la Dumnezeu, dar şi cu o generozitate rar întâlnită. A fost un soldat devotat total Thaliei, căreia i-a dăruit toată viaţa sa şi, în cele din urmă, inima.
  • Natalia Stancu: …Mihai Mihail, interpret proteic, cu mari disponibilităţi, atât în registrul comic cât şi în cel tragic, ...rămâne unul dintre cei mai interesanţi artişti ai noştri, prin autenticitatea şi simplitatea jocului său care refuză efectele; prin geniul cu care intră în pielea omului „fără calităţi”, a omului obişnuit, ştiind să-i dezvăluie uimirea şi perplexitatea în faţa evenimentelor şi a „soartei” ce i-a fost hărăzită; ca şi prin fantezia rafinată cu care crează măşti comice şi groteşti dintre cele mai insolite şi contrastante.
  • Constantin Paraschivescu: Pe Mihai Mihail mi-e greu să-l prind într-o frază. Pentru că a fost atâtea fiinţe diferite câte universuri, cred, a inventat lumea; şi totuşi, aceeaşi fiinţă – de o simplitate blazată şi parcă uşor stânjenită de faptul de a se da în vileag.
  • Ion Toboşaru: Mihai Mihail este un actor de stil şi cu stil. Temperamentul şi sensibilitatea lui, culoarea plăsmuirilor ivite din dramă sau comedie sunt subordonate ideilor. Lucid şi afectiv, cerebral şi emoțional, zămislirile actorului îl reprezintă şi ni-l impun. Modern prin excelenţă în modernitatea teatrului contemporan, Mihai Mihail, face parte din conclavul unei generaţii pilduitoare.
A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ş T Ţ U V Z