Difference between revisions of "Mircea Ionescu"

 
(7 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 1: Line 1:
 
<div style="text-align: justify;"> '''''Jurnalist, scriitor'''''
 
<div style="text-align: justify;"> '''''Jurnalist, scriitor'''''
:::::'''''„O lege care cere omului să nu fie om, este absurdă și nu poate fi pusă în aplicare.”'''''
+
:::::'''''„Sunt lucruri pe care nu le poți afla din nici o carte... Le înveți de la omul de lângă tine și din anii care se adună... se adună și rămân dincolo de noi...”'''''
[[ File:Dongoroz vintila autogr.jpg |thumb|Autograf Vintilă Dongoroz]]
+
[[File:Ionescu m autograf.jpg |thumb|200px|Autograf Mircea Ionescu]]
  
[[ File:Ionescu m.jpg |thumb|200px|'''Mircea Ionescu''' - jurnalist, scriitor]]
+
[[File:Mircea ionescu1.jpg |thumb|200px|'''Mircea Ionescu''' - jurnalist, scriitor]]
 
== Prezentare ==
 
== Prezentare ==
:Mircea Ionescu s-a născut în târgul moldovenesc al Bujorului, în fostul
 
judeţ Covurlui, în anii premergători celui de-al Doilea Război Mondial,
 
într-o familie de învăţători dedicaţi profesiunii lor de credinţă, Octavian
 
şi Marghioliţa Ionescu1, care i-au transmis dragostea pentru cuvântul scris.
 
De la bunicii săi, în special de la bunica Penelopa, amintită adesea cu
 
nostalgie în scrierile sale, a deprins în copilăria sa „răscolită de anii războiului şi
 
întunecată de seceta pustiitoare care a venit după el”2, dragostea pentru oamenii
 
şi tradiţiile locului, dar mai ales pentru frumoasele ei poveşti, pe care şi le-a
 
întipărit în memorie şi pe care le-a inclus apoi în paginile date tiparului:
 
Şi, în ceasurile acelea de aşteptare, care atunci mi se păreau fără de sfârşit, veghind în
 
preajma râşniţei ori a meliţei, ori a războiului de ţesut, eu, singurul „bărbat” al familiei,
 
minunându-mă cum nevedeşte pânza ori fură caierului de in firul subţire, tăios şi
 
moale, sorbeam din gura bătrânei „bune”, ca dintr-un sân de mamă, toate „veştile şi
 
poveştile, toate cântecele şi descântecele” acestei frământate Terase a Covurluiului.3
 
Nu i-a uitat niciodată pe ţăranii din locurile natale, cărora le declara o
 
„dragoste profundă pentru răbdarea lor proverbială, filozofia simplă, umorul sec
 
şi muşcător, oamenii aceştia în cea mai mare parte neştiutori de carte pe atunci,
 
cum era şi bunica Penelopa”4. Despre aceşti ţărani sau depre alţii, despre oamenii
 
simpli şi muncitori, a scris în multe dintre materialele pe care le-a încredinţat
 
tiparului, în cariera de ziarist pe care a ales să o urmeze, după ce iniţial a deprins
 
tehnica muncii de documentare în Biblioteca Regională „V.A. Urechia” din
 
Galaţi, primul loc de muncă după finalizarea studiilor universitare de la Institutul
 
Pedagogic din Galaţi, completate ulterior la Iaşi, la Universitatea „Alexandru
 
Ioan Cuza”.
 
Şi-a început activitatea jurnalistică la cotidianul local din Galaţi, Viaţa
 
nouă, în paginile căruia a publicat diverse articole, reportaje, anchete, interviuri,
 
activând în special în zona jurnalismului de investigaţie, de unde a deprins peste
 
ani pasiunea pentru policier5.
 
A trăit, odată cu societatea românească, frământările schimbărilor sociale
 
şi politice ale vremurilor pe care le-a traversat, dar dincolo de epocă sau de
 
subiectul tratat, de temele sociale, politice sau culturale, de faptul cotidian abordat
 
în nenumăratele articole răspândite în paginile ziarelor la care a lucrat, Mircea
 
Ionescu a investit permanent pasiune şi seriozitate în această profesie atât de
 
solicitantă, de alertă, ale cărei rezultate sunt aparent supuse perimării timpului, dar
 
care imprimă, în memoria hârtiei fragile a ziarului, momente în timp care devin
 
adesea evenimente ale istoriei sau puncte de reper în viaţa unei comunităţi.
 
Martor şi cronicar al schimbărilor prin care a trecut Galaţiul, dedicat
 
meseriei sale, şi-a continuat activitatea în acest domeniu şi după 1989, iniţial la
 
cotidianul local consacrat, Viaţa liberă, ulterior la ziarul Acţiunea şi la gazetele
 
pe care le-a înfiinţat, folosindu-şi experienţa acumulată pe parcursul timpului şi
 
împărtăşind adesea cu cititorii săi, în editoriale, zbuciumul societăţii româneşti
 
aflate într-o veşnică tranziţie. Fie că a abordat teme sociale sau politice, fie că a
 
luat interviuri sau a realizat anchete, gazetarul Mircea Ionescu a rămas fidel sieşi
 
şi mai ales cititorilor săi, cărora le mărturisea: „pesimismul meu, oricât de radical
 
şi de evident ar fi, nu a putut să mă facă să descopăr nefericirea vieţii. Poate doar,
 
jalea după tinereţea ce nu se mai întoarce...”7
 
Interesul manifestat pentru activitatea detectivistică a poliţiei şi pentru sfera
 
spionajului internaţional s-a reflectat atât
 
în tematica subiectelor abordate de-a
 
lungul timpului în articole, cât şi în unele
 
dintre cărţile publicate. Astfel, volumul
 
de nuvele poliţiste apărut sub titulatura
 
„Moartea paharelor de cristal”9, cât şi
 
romanul „Singurătatea calului troian”
 
(tipărit în 136.000 de exemplare),
 
apărute ambele în anii ᾿70, se regăsesc cu
 
siguranţă pe rafturile multor biblioteci
 
personale, făcând parte din cunoscuta colecţie poliţistă „Fantomas” a editurii
 
Junimea din Iaşi. De altfel, „Moartea paharelor de cristal” reprezintă şi debutul
 
său editorial, un volum al cărui „motto”, ce face referire la iubita sa bunică, incită
 
prin subtextul metaforic10. Pe unul dintre exemplarele deţinute de Biblioteca „V.A.
 
Urechia” autorul gălăţean a lăsat şi o dedicaţie, datată 22 noiembrie 1975: „Cu
 
deosebită emoţie, acestui minunat şi secular lăcaş de cultură, întâia mea carte!”.
 
Bun cunoscător al istoriei, Mircea Ionescu a folosit împrejurări şi personaje
 
reale atât în articole din presă, în rubrici dedicate spionajului, cât şi în romanul
 
„Cacialmaua”, în care documente de arhivă, planuri de luptă şi realităţi ale istoriei
 
au devenit fundaţia unor situaţii imaginare, relatate într-un stil reportericesc.
 
Dincolo de munca de ziarist şi de editor, Mircea Ionescu a fost un prolific
 
scenarist, textele sale fiind difuzate pe postul naţional de radiodifuziune, unele
 
având un caracter educativ, fiind incluse în rubrica intitulată „Oameni de seamă”,
 
în timp ce altele au fost transpuse în piese de teatru, inclusiv pentru copii,
 
ajungând să fie preluate în ţări precum Germania de Est şi Ungaria. De altfel,
 
unul dintre genurile preferate abordate a fost literatura pentru copii, pe lângă
 
scenarii, putând fi amintit romanul „Taina bătrânului fort”, publicat la cunoscuta
 
Editură „Ion Creangă” din Bucureşti.
 
Dornic să îşi folosească experienţa profesională dobândită într-o editură
 
proprie, a obţinut, în anul 1992, atestarea de consilier editorial din partea
 
Ministerului Culturii, înfiinţând ulterior Editura Hypatya şi apoi Editura Pax
 
Aura Mundi, sub egida cărora şi-a
 
continuat şi vechea profesie de jurnalist,
 
în revistele cu acelaşi nume.
 
Munca pentru aceste edituri, pentru
 
aducerea pe piaţa cărţii a unor titluri de
 
interes atât literar, cât şi a unor lucrări de
 
specialitate din diverse domenii, efortul
 
susţinut pentru publicarea revistelor
 
Hypatya şi Pax Aura Mundi au consumat
 
din timpul scriitorului, care şi-a permis
 
destul de rar să evadeze din activitatea jurnalistică pentru a se dedica literaturii,
 
de obicei în orele nopţii, din această cauză rămânându-i nepublicate mai multe
 
romane. „Se culca pe la nouă seara şi se scula pe la două, două-jumătate. Mai stătea
 
câteva minute în pat să vadă dacă este apt de scris, dacă se simte bine. Venea apoi
 
la bucătărie, aici scria, ca să poată să şi fumeze. Are două maşini de scris aici… Îşi
 
făcea cafeaua şi se apuca de scris, cu geamul deschis, ca să iasă fumul. Şi maşina lui
 
se auzea până la „Spicul”! În blocurile acestea, toţi ştiau că Mircea Ionescu scrie”13
 
rememora soţia sa, Georgeta Ionescu, această alchimie a creaţiei scriitorului
 
gălăţean, într-un interviu acordat cotidianului Viaţa liberă.
 
Considerat „un Conan Doyle de la Dunărea de Jos”14, a dat tiparului, în
 
anii ᾿90, alte trei romane, incluse în seria intitulată „Detectiv”, a editurii gălăţene
 
Porto-Franco: „Capcana ucigaşă”, „O anchetă ratată” şi „Cacialmaua”. Realizând
 
o analiză extrem de aprofundată asupra prozei sale, Livia Ciupercă remarca, în
 
ceea ce priveşte această parte a creaţiei sale, caracterul ei inedit în comparaţie
 
cu alte cărţi ale genului, respectiv „acea sensibilitate, tandreţe şi umanism, care
 
se contrapun sobrietăţii şi durităţii cerute de anchete criminalistice. La Mircea
 
Ionescu, misterul îmbracă o mantie a duioşiei”15.
 
„Fiu, nepot, strănepot de vânători, aveam patima în sânge şi chemarea tainică
 
a depărtărilor în suflet. Eram, cum să vă spun, vânător înnăscut,
 
nu făcut!”17 mărturisea Mircea Ionescu în paginile ultimului
 
volum publicat, care adună „mici bijuterii ale genului”18 şi în
 
care împărtăşeşte, cu nedisimulată
 
pasiune, o parte dintre aventurile
 
sale, unele trăite alături de Bic, „un
 
baset cu păr sârmos, roşu ca o vulpe,
 
câine cu o inteligenţă deosebită şi
 
escroc sentimental cum nu am mai
 
întâlnit altul”1
 
Împărţit între pasiunea pentru scris şi cea pentru vânătoare, Mircea
 
Ionescu a iubit oamenii, oameni cu care era în permanent contact şi despre care
 
scria în reportajele sale, colaboratori din presă, scriitori, oameni din diverse medii
 
sociale, care „îl vor păstra în amintire ca un om de cultură inimos, deschis în a-şi
 
ajuta semenii, pregătit să facă bine, în acelaşi timp drept în judecată, neînduplecat
 
în convingeri”22 şi a iubit, de asemenea, oraşul în care a trăit cea mai mare parte a
 
vieţii sale şi despre a cărui existenţă a scris, opera sa păstrându-şi acea actualitate
 
pe care doar talentul o poate consacra:
 
Dunărea e albastră uneori. Iată, o văd şi depun mărturie! Este adevărat. Se întâmplă
 
în zori, când fluviul pare de untdelemn. Cu o clipă sau două înainte de răsăritul
 
soarelui. Atunci, în nemişcarea totală a aerului şi a norilor, Dunărea se colorează
 
în apele cerului. Este atât de perfectă asemănarea încât nu-ţi dai seama până unde
 
coboară cerul şi de unde începe apa. Un cer şi o apă! O apă şi un pământ! Aceleaşi de
 
milenii. Şi oamenii sunt aceiaşi, pe acest pământ străbun! Şi gândurile, şi speranţele
 
lor, şi credinţa că ziua de mâine va fi mai bună decât cea de azi!...23
 
„Unul dintre puţinii prozatori din zona Moldovei cu activitate
 
scriitoricească îndelungă şi constantă”, după cum aprecia scriitorul Mircea
 
Radu Iacoban în recomandarea de afiliere la Uniunea Scriitorilor din România,
 
Mircea Ionescu a iubit scrisul şi „nopţile destinate adânc scrisului, când maşina
 
sa de scris răsuna ca mitraliera în somnul cartierului”24, a iubit vânătoarea şi
 
vieţuitoarele pădurilor şi „a ars” cu dăruire pentru presă şi pentru cititorii ei,
 
lăsând urme adânci în memoria locurilor şi în istoria literaturii, în special a celei
 
de la Dunărea de Jos.
 
Data naşterii: 20 decembrie 1938
 
Locul naşterii: com. Bujor, plasa Bujor, jud. Covurlui25
 
Data decesului: 7 aprilie 2013
 
Locul decesului: Galaţi
 
Studii:
 
 studii gimnaziale în oraşul Târgu Bujor, jud. Galaţi (1945-1952);
 
 Liceul „Vasile Alecsandri” din Galaţi (1952-1955);
 
 Şcoala Tehnică Cinematografică din Buftea (1956-1958);
 
  
Institutul Pedagogic de 3 ani din Galaţi, Facultatea de Filologie, secţia
+
[[ File:Mircea ionescu2.jpg |thumb|200px|'''Mircea Ionescu''' - jurnalist, scriitor]]
Limba română – limba rusă (1959-1962);
+
:Mircea Ionescu s-a născut în târgul moldovenesc al Bujorului, în fostul judeţ Covurlui, în anii premergători celui de-al Doilea Război Mondial, într-o familie de învăţători dedicaţi profesiunii lor de credinţă, Octavian şi Marghioliţa Ionescu, care i-au transmis dragostea pentru cuvântul scris. De la bunicii săi, în special de la bunica Penelopa, amintită adesea cu nostalgie în scrierile sale, a deprins în copilăria sa „răscolită de anii războiului şi întunecată de seceta pustiitoare care a venit după el”, dragostea pentru oamenii şi tradiţiile locului, dar mai ales pentru frumoasele ei poveşti, pe care şi le-a întipărit în memorie şi pe care le-a inclus apoi în paginile date tiparului: '''Şi, în ceasurile acelea de aşteptare, care atunci mi se păreau fără de sfârşit, veghind în preajma râşniţei ori a meliţei, ori a războiului de ţesut, eu, singurul „bărbat” al familiei, minunându-mă cum nevedeşte pânza ori fură caierului de in firul subţire, tăios şi moale, sorbeam din gura bătrânei „bune”, ca dintr-un sân de mamă, toate „veştile şi poveştile, toate cântecele şi descântecele” acestei frământate Terase a Covurluiului.'''
 Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Facultatea de Filologie,
+
:Nu i-a uitat niciodată pe ţăranii din locurile natale, cărora le declara o '''„dragoste profundă pentru răbdarea lor proverbială, filozofia simplă, umorul sec şi muşcător, oamenii aceştia în cea mai mare parte neştiutori de carte pe atunci, cum era şi bunica Penelopa”'''. Despre aceşti ţărani sau depre alţii, despre oamenii simpli şi muncitori, a scris în multe dintre materialele pe care le-a încredinţat tiparului, în cariera de ziarist pe care a ales să o urmeze, după ce iniţial a deprins tehnica muncii de documentare în Biblioteca Regională „V.A. Urechia” din Galaţi, primul loc de muncă după finalizarea studiilor universitare de la [[Institutul Pedagogic din Galaţi]], completate ulterior la Iaşi, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”.
specialitatea Limba şi literatura română (1964-1968, cu examen de stat
+
:Şi-a început activitatea jurnalistică la cotidianul local din Galaţi, ''Viaţa nouă'', în paginile căruia a publicat diverse articole, reportaje, anchete, interviuri, activând în special în zona jurnalismului de investigaţie, de unde a deprins peste ani pasiunea pentru policier.
în 1969);
+
:A trăit, odată cu societatea românească, frământările schimbărilor sociale şi politice ale vremurilor pe care le-a traversat, dar dincolo de epocă sau de subiectul tratat, de temele sociale, politice sau culturale, de faptul cotidian abordat în nenumăratele articole răspândite în paginile ziarelor la care a lucrat, Mircea Ionescu a investit permanent pasiune şi seriozitate în această profesie atât de solicitantă, de alertă, ale cărei rezultate sunt aparent supuse perimării timpului, dar care imprimă, în memoria hârtiei fragile a ziarului, momente în timp care devin adesea evenimente ale istoriei sau puncte de reper în viaţa unei comunităţi. Martor şi cronicar al schimbărilor prin care a trecut Galaţiul, dedicat meseriei sale, şi-a continuat activitatea în acest domeniu şi după 1989, iniţial la cotidianul local consacrat, ''Viaţa liberă'', ulterior la ziarul ''Acţiunea'' şi la gazetele pe care le-a înfiinţat, folosindu-şi experienţa acumulată pe parcursul timpului şi împărtăşind adesea cu cititorii săi, în editoriale, zbuciumul societăţii româneşti aflate într-o veşnică tranziţie. Fie că a abordat teme sociale sau politice, fie că a luat interviuri sau a realizat anchete, gazetarul Mircea Ionescu a rămas fidel sieşi şi mai ales cititorilor săi, cărora le mărturisea: '''„pesimismul meu, oricât de radical şi de evident ar fi, nu a putut să mă facă să descopăr nefericirea vieţii. Poate doar, jalea după tinereţea ce nu se mai întoarce...”'''
 atestarea calităţii de ziarist din partea Comisiei de atestare a Ministerului
+
:Interesul manifestat pentru activitatea detectivistică a poliţiei şi pentru sfera spionajului internaţional s-a reflectat atât în tematica subiectelor abordate de-a lungul timpului în articole, cât şi în unele dintre cărţile publicate. Astfel, volumul de nuvele poliţiste apărut sub titulatura „Moartea paharelor de cristal”, cât şi romanul „Singurătatea calului troian” (tipărit în 136.000 de exemplare), apărute ambele în anii ᾿70, se regăsesc cu siguranţă pe rafturile multor biblioteci personale, făcând parte din cunoscuta colecţie poliţistă „Fantomas” a editurii Junimea din Iaşi. De altfel, „Moartea paharelor de cristal” reprezintă şi debutul său editorial, un volum al cărui „motto”, ce face referire la iubita sa bunică, incită prin subtextul metaforic. Pe unul dintre exemplarele deţinute de [[Biblioteca „V.A. Urechia”]] autorul gălăţean a lăsat şi o dedicaţie, datată 22 noiembrie 1975: '''„Cu deosebită emoţie, acestui minunat şi secular lăcaş de cultură, întâia mea carte!”'''.
Educaţiei şi Învăţământului (21 mai 1977);
+
:Bun cunoscător al istoriei, Mircea Ionescu a folosit împrejurări şi personaje reale atât în articole din presă, în rubrici dedicate spionajului, cât şi în romanul „Cacialmaua”, în care documente de arhivă, planuri de luptă şi realităţi ale istoriei au devenit fundaţia unor situaţii imaginare, relatate într-un stil reportericesc.
 Certificat de atestare a profesiunii de ziarist din partea Uniunii Ziariştilor
+
:Dincolo de munca de ziarist şi de editor, Mircea Ionescu a fost un prolific scenarist, textele sale fiind difuzate pe postul naţional de radiodifuziune, unele având un caracter educativ, fiind incluse în rubrica intitulată „Oameni de seamă”, în timp ce altele au fost transpuse în piese de teatru, inclusiv pentru copii, ajungând să fie preluate în ţări precum Germania de Est şi Ungaria. De altfel, unul dintre genurile preferate abordate a fost literatura pentru copii, pe lângă scenarii, putând fi amintit romanul „Taina bătrânului fort”, publicat la cunoscuta Editură „Ion Creangă” din Bucureşti.
Profesionişti din România (28 iun. 1991);
+
:Dornic să îşi folosească experienţa profesională dobândită într-o editură proprie, a obţinut, în anul 1992, atestarea de consilier editorial din partea Ministerului Culturii, înfiinţând ulterior Editura Hypatya şi apoi Editura Pax Aura Mundi, sub egida cărora şi-a continuat şi vechea profesie de jurnalist, în revistele cu acelaşi nume. Munca pentru aceste edituri, pentru aducerea pe piaţa cărţii a unor titluri de interes atât literar, cât şi a unor lucrări de specialitate din diverse domenii, efortul susţinut pentru publicarea revistelor Hypatya şi Pax Aura Mundi au consumat din timpul scriitorului, care şi-a permis destul de rar să evadeze din activitatea jurnalistică pentru a se dedica literaturii, de obicei în orele nopţii, din această cauză rămânându-i nepublicate mai multe romane. '''„Se culca pe la nouă seara şi se scula pe la două, două-jumătate. Mai stătea câteva minute în pat să vadă dacă este apt de scris, dacă se simte bine. Venea apoi la bucătărie, aici scria, ca să poată să şi fumeze. Are două maşini de scris aici… Îşi făcea cafeaua şi se apuca de scris, cu geamul deschis, ca să iasă fumul. Şi maşina lui se auzea până la „Spicul”! În blocurile acestea, toţi ştiau că Mircea Ionescu scrie”''' rememora soţia sa, Georgeta Ionescu, această alchimie a creaţiei scriitorului gălăţean, într-un interviu acordat cotidianului ''Viaţa liberă''.
 consilier editorial atestat de Ministerul Culturii (1992).
+
:Considerat „un Conan Doyle de la Dunărea de Jos”, a dat tiparului, în anii ᾿90, alte trei romane, incluse în seria intitulată „Detectiv”, a editurii gălăţene Porto-Franco: „Capcana ucigaşă”, „O anchetă ratată” şi „Cacialmaua”. Realizând o analiză extrem de aprofundată asupra prozei sale, [[Livia Ciupercă]] remarca, în ceea ce priveşte această parte a creaţiei sale, caracterul ei inedit în comparaţie cu alte cărţi ale genului, respectiv „acea sensibilitate, tandreţe şi umanism, care se contrapun sobrietăţii şi durităţii cerute de anchete criminalistice. La Mircea Ionescu, misterul îmbracă o mantie a duioşiei”.
Activitate socio-profesională:
+
:Împărţit între pasiunea pentru scris şi cea pentru vânătoare, Mircea Ionescu a iubit oamenii, oameni cu care era în permanent contact şi despre care scria în reportajele sale, colaboratori din presă, scriitori, oameni din diverse medii sociale, care „îl vor păstra în amintire ca un om de cultură inimos, deschis în a-şi ajuta semenii, pregătit să facă bine, în acelaşi timp drept în judecată, neînduplecat în convingeri” şi a iubit, de asemenea, oraşul în care a trăit cea mai mare parte a vieţii sale şi despre a cărui existenţă a scris, opera sa păstrându-şi acea actualitate pe care doar talentul o poate consacra: '''Dunărea e albastră uneori. Iată, o văd şi depun mărturie! Este adevărat. Se întâmplă în zori, când fluviul pare de untdelemn. Cu o clipă sau două înainte de răsăritul soarelui. Atunci, în nemişcarea totală a aerului şi a norilor, Dunărea se colorează în apele cerului. Este atât de perfectă asemănarea încât nu-ţi dai seama până unde coboară cerul şi de unde începe apa. Un cer şi o apă! O apă şi un pământ! Aceleaşi de milenii. Şi oamenii sunt aceiaşi, pe acest pământ străbun! Şi gândurile, şi speranţele lor, şi credinţa că ziua de mâine va fi mai bună decât cea de azi!...'''
 angajat la Întreprinderea Cinematografică a
+
:„Unul dintre puţinii prozatori din zona Moldovei cu activitate scriitoricească îndelungă şi constantă”, după cum aprecia scriitorul Mircea Radu Iacoban în recomandarea de afiliere la Uniunea Scriitorilor din România, Mircea Ionescu a iubit scrisul şi „nopţile destinate adânc scrisului, când maşina sa de scris răsuna ca mitraliera în somnul cartierului”, a iubit vânătoarea şi vieţuitoarele pădurilor şi „a ars” cu dăruire pentru presă şi pentru cititorii ei, lăsând urme adânci în memoria locurilor şi în istoria literaturii, în special a celei de la Dunărea de Jos.
judeţului Galaţi (1 aug. 1958 – 30 oct. 1959);
+
 
 bibliograf (oct. 1962), bibliograf principal (nov. 1962
 
– nov. 1966), şef de secţie (1965-1966) la Biblioteca
 
Regională „V.A. Urechia” din Galaţi (1962-1966);
 
 ziarist (nov. 1966), redactor (iul. 1969), şef de secţie
 
(mart. 1972), redactor de rubrică (mai 1974) la
 
cotidianul gălăţean Viaţa nouă (1966-1976);
 
 inspector la Consiliul Popular Judeţean Galaţi,
 
perioadă în care şi-a continuat activitatea
 
gazetărească (sept. 1976 – febr. 1990);
 
 redactor (febr. 1990), redactor de rubrică (apr. 1990
 
– 30 mai 1991) la cotidianul gălăţean Viaţa Liberă;
 
 asociat la S.C. „Viaţa liberă” S.A. (30 mai 1991 – 1 apr. 1992);
 
 redactor-şef adjunct la ziarul Acţiunea al Editurii Porto-Franco din Galaţi
 
(1 apr. 1992 – 1 aug. 1994);
 
 redactor responsabil al revistei de informaţie Instanţa Publică (revistă
 
de informare, reportaj şi opinii împotriva crimei, violenţei, corupţiei şi
 
din Galaţi (1992);
 
 tehnoredactor la S.C. Proiect S.A. (1 aug. 1994 –
 
11 nov. 1995);
 
 director al Editurii Hypatya din Galaţi şi redactor
 
şef al publicaţiei Hypatya : Revistă de conştiinţă
 
socială (1 nov. 1995 – 1 aug. 1997);
 
 director al Editurii „Pax Aura Mundi” din Galaţi
 
şi al revistei Pax Aura Mundi, care continuă
 
revista Hypatya (1 aug. 1997 – ian. 1999);
 
 redactor-şef al ziarului Jurnalul de Galaţi (din 1998);
 
 pensionat pentru limită de vârstă (ian. 1999);
 
 a scris scenarii radiofonice, piese de teatru (transmise la radio şi
 
televiziune), printre care:
 
Afiliere:
 
 membru al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România;
 
 membru al Societăţii Scriitorilor „Costache Negri” din Galaţi;
 
 membru al Uniunii Scriitorilor din România.
 
Distincţii - Decoraţii:
 
 „Medalia Muncii” (1972)28;
 
 Medalia „25 de ani de la proclamarea Republicii” (1972)29.
 
Premii:
 
 Premiul judeţean pentru scenarii de film (1984);
 
 Premiul I şi titlul de laureat pentru creaţie dramatică din partea Cenaclului
 
„Verva” (1987);
 
 Premiul Televiziunii Române, pentru scenariul de film „Primăvara cailor
 
sălbatici” (1988);
 
 Premiul pentru proză acordat de Societatea Scriitorilor „Costache Negri”
 
Galaţi pentru romanul „Cacialmaua (A patra punte)” (1991);
 
 Premiul Salonului Internaţional de Carte pentru Copii de la Chişinău
 
pentru colecţia de carte pentru copii a Editurii „Pax Aura Mundi” din
 
Galaţi (2006).
 
Colaborări la publicaţii: Acţiunea, Ateneu (Bacău), Cronica (Iaşi), Dunărea,
 
Flacăra, Hypatya, Luceafărul (Bucureşti), Pagini dunărene, Pax Aura Mundi,
 
Porto-Franco, Tomis (Constanţa), Viaţa liberă, Viaţa nouă.
 
 
== Biografie ==
 
== Biografie ==
:'''Data şi locul naşterii:'''  
+
:'''Data şi locul naşterii:''' 20 decembrie 1938, com. Bujor, plasa Bujor, jud. Covurlui
:'''Data şi locul decesului:'''  
+
 
 +
:'''Data şi locul decesului:''' 7 aprilie 2013, [[Galaţi]]
  
 
:'''Studii:'''  
 
:'''Studii:'''  
:*
+
:*studii gimnaziale în oraşul Târgu Bujor, jud. Galaţi (1945-1952);
 
+
:*Liceul „Vasile Alecsandri” din Galaţi (1952-1955);
:'''Titluri științifice:'''
+
:*Şcoala Tehnică Cinematografică din Buftea (1956-1958);
:*
+
:*Institutul Pedagogic de 3 ani din Galaţi, Facultatea de Filologie, secţia Limba română – limba rusă (1959-1962);
 +
:*Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Facultatea de Filologie, specialitatea Limba şi literatura română (1964-1968, cu examen de stat în 1969);
 +
:*atestarea calităţii de ziarist din partea Comisiei de atestare a Ministerului Educaţiei şi Învăţământului (21 mai 1977);
 +
:*Certificat de atestare a profesiunii de ziarist din partea Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România (28 iun. 1991);
 +
:*consilier editorial atestat de Ministerul Culturii (1992).
  
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
:*
+
:*angajat la Întreprinderea Cinematografică a judeţului Galaţi (1 aug. 1958 – 30 oct. 1959);
 +
:*bibliograf (oct. 1962), bibliograf principal (nov. 1962 – nov. 1966), şef de secţie (1965-1966) la Biblioteca Regională „V.A. Urechia” din Galaţi (1962-1966);
 +
:*ziarist (nov. 1966), redactor (iul. 1969), şef de secţie (mart. 1972), redactor de rubrică (mai 1974) la cotidianul gălăţean ''Viaţa nouă'' (1966-1976);
 +
:*inspector la Consiliul Popular Judeţean Galaţi, perioadă în care şi-a continuat activitatea gazetărească (sept. 1976 – febr. 1990);
 +
:*redactor (febr. 1990), redactor de rubrică (apr. 1990 – 30 mai 1991) la cotidianul gălăţean ''Viaţa Liberă'';
 +
:*asociat la S.C. „Viaţa liberă” S.A. (30 mai 1991 – 1 apr. 1992);
 +
:*redactor-şef adjunct la ziarul Acţiunea al Editurii Porto-Franco din Galaţi (1 apr. 1992 – 1 aug. 1994);
 +
:*redactor responsabil al revistei de informaţie ''Instanţa Publică'' (revistă de informare, reportaj şi opinii împotriva crimei, violenţei, corupţiei şi din Galaţi (1992);
 +
:*tehnoredactor la S.C. Proiect S.A. (1 aug. 1994 – 11 nov. 1995);
 +
:*director al Editurii Hypatya din Galaţi şi redactor şef al publicaţiei ''Hypatya'' (1 nov. 1995 – 1 aug. 1997);
 +
:*director al Editurii „Pax Aura Mundi” din Galaţi şi al revistei ''Pax Aura Mundi'', care continuă revista ''Hypatya'' (1 aug. 1997 – ian. 1999);
 +
:*redactor-şef al ziarului ''Jurnalul de Galaţi'' (din 1998);
 +
:*a scris scenarii radiofonice, piese de teatru (transmise la radio şi televiziune);
 +
:*pensionat pentru limită de vârstă (ian. 1999).
  
 
:'''Afiliere:'''
 
:'''Afiliere:'''
:*
+
:*membru al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România;
 +
:*membru al Societăţii Scriitorilor „Costache Negri” din Galaţi;
 +
:*membru al Uniunii Scriitorilor din România.
 +
 
 +
:'''Distincții - Decorații:'''
 +
:*„Medalia Muncii” (1972);
 +
:*Medalia „25 de ani de la proclamarea Republicii” (1972).
 +
 
 
:'''Premii:'''
 
:'''Premii:'''
:*
+
:*Premiul judeţean pentru scenarii de film (1984);
 +
:*Premiul I şi titlul de laureat pentru creaţie dramatică din partea Cenaclului „Verva” (1987);
 +
:*Premiul Televiziunii Române, pentru scenariul de film „Primăvara cailor sălbatici” (1988);
 +
:*Premiul pentru proză acordat de Societatea Scriitorilor „Costache Negri” Galaţi pentru romanul „Cacialmaua (A patra punte)” (1991);
 +
:*Premiul Salonului Internaţional de Carte pentru Copii de la Chişinău pentru colecţia de carte pentru copii a Editurii „Pax Aura Mundi” din Galaţi (2006).
  
:'''Colaborări la publicaţii:''' nitenciarelor'' (din 1920), ''Studii şi cercetări juridice, Tribuna juridică'' (din 1920).
+
:'''Colaborări la publicaţii:''' ''Acţiunea, Ateneu'' (Bacău), ''Cronica'' (Iaşi), ''Dunărea, Flacăra, Hypatya, Luceafărul'' (Bucureşti), ''Pagini dunărene, Pax Aura Mundi, Porto-Franco, Tomis'' (Constanţa), ''Viaţa liberă, Viaţa nouă''.
  
== Note ==
 
<references/>
 
 
== Fişier de autoritate ==
 
== Fişier de autoritate ==
:[http://193.231.136.4/opac/authority/44345 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
+
:[http://tinread.bvau.ro/opac/authority/72051 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
  
 
== Surse ==
 
== Surse ==
Line 245: Line 75:
  
 
== Referinţe ==
 
== Referinţe ==
:*'''
+
:*'''Livia Ciupercă:''' ''Parcurgând opera epică (proză scurtă, roman, reportaj literar) a scriitorului gălăţean Mircea Ionescu (1938-2013), neîndoios, vom aprecia echilibrul compoziţional, subtilitatea frazării şi a secvenţelor tipic cinematografice, iar mai presus de toate, arta documentării, arta de scotocitor prin arhive istorice, etnografice, arheologice, de investigaţie criminalistică etc., care dăruiesc naratologicului acel fior de originalitate, spre care aspiră orice creator autentic.'' 
 +
 
 +
:*'''Maria Stanciu:''' ''Mircea Ionescu face parte dintre jurnaliştii care aveau verbul acasă, ştia să ţină cititorii în suspans şi să-i determine să caute şi următorul număr al ziarului. Condeiul lui ne lipseşte astăzi...''
 +
 
 +
:*'''Ioan Toderiţă:''' ''A trăit pentru Galaţii de ieri, de azi, de mâine, studiindu-i în scris lacunele morale, tainele arhetipale, conştiinţele migratorii. Ca ziarist, în vijelioasele reportaje. Ca scriitor, în lungi meditaţii asupra tipologiilor umane diferenţiabile.''
 +
 
 +
:*'''Victor Cilincă:''' ''Iar cărţile „marca” Mircea Ionescu aveau ritm de thriller american. În dreptul cărţilor poliţiste, gălăţeanul rămâne, indubitabil, un maestru al genului, tipărit, lucru fascinant pe atunci pentru orice autor, la Editura „Junimea”, la Iaşi, unde apărea pe atunci şi „Rocambole”, al jupânului Ponson du Terrail! Romancier mai ales - gen solicitant, care a ucis destui autori! - gălăţeanul avea rezistenţă şi elasticitate. Imaginaţia şi umorul îi mobilau cărţile. Genul policier obligă autorul la şi mai multă imaginaţie şi rigoare decât romanul obişnuit: trebuie să aibă cursivitate, deloc balast, punct culminant şi poantă de final: nu e la îndemâna oricui! Ionescu poate sta pe acelaş raft cu Leonida Neamţu, Haralamb Zincă, Rodica Ojog Braşoveanu sau George Arion.''
  
 
:[[A]] [[B]] [[C]] [[D]] [[E]] [[F]] [[G]] [[H]] [[I]] [[J]] [[K]] [[L]] [[M]] [[N]] [[O]] [[P]] [[R]] [[S]] [[Ş]] [[T]] [[Ţ]] [[U]] [[V]] [[Z]]
 
:[[A]] [[B]] [[C]] [[D]] [[E]] [[F]] [[G]] [[H]] [[I]] [[J]] [[K]] [[L]] [[M]] [[N]] [[O]] [[P]] [[R]] [[S]] [[Ş]] [[T]] [[Ţ]] [[U]] [[V]] [[Z]]

Latest revision as of 12:25, 18 July 2023

Jurnalist, scriitor
„Sunt lucruri pe care nu le poți afla din nici o carte... Le înveți de la omul de lângă tine și din anii care se adună... se adună și rămân dincolo de noi...”
Autograf Mircea Ionescu
Mircea Ionescu - jurnalist, scriitor

Prezentare

Mircea Ionescu - jurnalist, scriitor
Mircea Ionescu s-a născut în târgul moldovenesc al Bujorului, în fostul judeţ Covurlui, în anii premergători celui de-al Doilea Război Mondial, într-o familie de învăţători dedicaţi profesiunii lor de credinţă, Octavian şi Marghioliţa Ionescu, care i-au transmis dragostea pentru cuvântul scris. De la bunicii săi, în special de la bunica Penelopa, amintită adesea cu nostalgie în scrierile sale, a deprins în copilăria sa „răscolită de anii războiului şi întunecată de seceta pustiitoare care a venit după el”, dragostea pentru oamenii şi tradiţiile locului, dar mai ales pentru frumoasele ei poveşti, pe care şi le-a întipărit în memorie şi pe care le-a inclus apoi în paginile date tiparului: Şi, în ceasurile acelea de aşteptare, care atunci mi se păreau fără de sfârşit, veghind în preajma râşniţei ori a meliţei, ori a războiului de ţesut, eu, singurul „bărbat” al familiei, minunându-mă cum nevedeşte pânza ori fură caierului de in firul subţire, tăios şi moale, sorbeam din gura bătrânei „bune”, ca dintr-un sân de mamă, toate „veştile şi poveştile, toate cântecele şi descântecele” acestei frământate Terase a Covurluiului.
Nu i-a uitat niciodată pe ţăranii din locurile natale, cărora le declara o „dragoste profundă pentru răbdarea lor proverbială, filozofia simplă, umorul sec şi muşcător, oamenii aceştia în cea mai mare parte neştiutori de carte pe atunci, cum era şi bunica Penelopa”. Despre aceşti ţărani sau depre alţii, despre oamenii simpli şi muncitori, a scris în multe dintre materialele pe care le-a încredinţat tiparului, în cariera de ziarist pe care a ales să o urmeze, după ce iniţial a deprins tehnica muncii de documentare în Biblioteca Regională „V.A. Urechia” din Galaţi, primul loc de muncă după finalizarea studiilor universitare de la Institutul Pedagogic din Galaţi, completate ulterior la Iaşi, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”.
Şi-a început activitatea jurnalistică la cotidianul local din Galaţi, Viaţa nouă, în paginile căruia a publicat diverse articole, reportaje, anchete, interviuri, activând în special în zona jurnalismului de investigaţie, de unde a deprins peste ani pasiunea pentru policier.
A trăit, odată cu societatea românească, frământările schimbărilor sociale şi politice ale vremurilor pe care le-a traversat, dar dincolo de epocă sau de subiectul tratat, de temele sociale, politice sau culturale, de faptul cotidian abordat în nenumăratele articole răspândite în paginile ziarelor la care a lucrat, Mircea Ionescu a investit permanent pasiune şi seriozitate în această profesie atât de solicitantă, de alertă, ale cărei rezultate sunt aparent supuse perimării timpului, dar care imprimă, în memoria hârtiei fragile a ziarului, momente în timp care devin adesea evenimente ale istoriei sau puncte de reper în viaţa unei comunităţi. Martor şi cronicar al schimbărilor prin care a trecut Galaţiul, dedicat meseriei sale, şi-a continuat activitatea în acest domeniu şi după 1989, iniţial la cotidianul local consacrat, Viaţa liberă, ulterior la ziarul Acţiunea şi la gazetele pe care le-a înfiinţat, folosindu-şi experienţa acumulată pe parcursul timpului şi împărtăşind adesea cu cititorii săi, în editoriale, zbuciumul societăţii româneşti aflate într-o veşnică tranziţie. Fie că a abordat teme sociale sau politice, fie că a luat interviuri sau a realizat anchete, gazetarul Mircea Ionescu a rămas fidel sieşi şi mai ales cititorilor săi, cărora le mărturisea: „pesimismul meu, oricât de radical şi de evident ar fi, nu a putut să mă facă să descopăr nefericirea vieţii. Poate doar, jalea după tinereţea ce nu se mai întoarce...”
Interesul manifestat pentru activitatea detectivistică a poliţiei şi pentru sfera spionajului internaţional s-a reflectat atât în tematica subiectelor abordate de-a lungul timpului în articole, cât şi în unele dintre cărţile publicate. Astfel, volumul de nuvele poliţiste apărut sub titulatura „Moartea paharelor de cristal”, cât şi romanul „Singurătatea calului troian” (tipărit în 136.000 de exemplare), apărute ambele în anii ᾿70, se regăsesc cu siguranţă pe rafturile multor biblioteci personale, făcând parte din cunoscuta colecţie poliţistă „Fantomas” a editurii Junimea din Iaşi. De altfel, „Moartea paharelor de cristal” reprezintă şi debutul său editorial, un volum al cărui „motto”, ce face referire la iubita sa bunică, incită prin subtextul metaforic. Pe unul dintre exemplarele deţinute de Biblioteca „V.A. Urechia” autorul gălăţean a lăsat şi o dedicaţie, datată 22 noiembrie 1975: „Cu deosebită emoţie, acestui minunat şi secular lăcaş de cultură, întâia mea carte!”.
Bun cunoscător al istoriei, Mircea Ionescu a folosit împrejurări şi personaje reale atât în articole din presă, în rubrici dedicate spionajului, cât şi în romanul „Cacialmaua”, în care documente de arhivă, planuri de luptă şi realităţi ale istoriei au devenit fundaţia unor situaţii imaginare, relatate într-un stil reportericesc.
Dincolo de munca de ziarist şi de editor, Mircea Ionescu a fost un prolific scenarist, textele sale fiind difuzate pe postul naţional de radiodifuziune, unele având un caracter educativ, fiind incluse în rubrica intitulată „Oameni de seamă”, în timp ce altele au fost transpuse în piese de teatru, inclusiv pentru copii, ajungând să fie preluate în ţări precum Germania de Est şi Ungaria. De altfel, unul dintre genurile preferate abordate a fost literatura pentru copii, pe lângă scenarii, putând fi amintit romanul „Taina bătrânului fort”, publicat la cunoscuta Editură „Ion Creangă” din Bucureşti.
Dornic să îşi folosească experienţa profesională dobândită într-o editură proprie, a obţinut, în anul 1992, atestarea de consilier editorial din partea Ministerului Culturii, înfiinţând ulterior Editura Hypatya şi apoi Editura Pax Aura Mundi, sub egida cărora şi-a continuat şi vechea profesie de jurnalist, în revistele cu acelaşi nume. Munca pentru aceste edituri, pentru aducerea pe piaţa cărţii a unor titluri de interes atât literar, cât şi a unor lucrări de specialitate din diverse domenii, efortul susţinut pentru publicarea revistelor Hypatya şi Pax Aura Mundi au consumat din timpul scriitorului, care şi-a permis destul de rar să evadeze din activitatea jurnalistică pentru a se dedica literaturii, de obicei în orele nopţii, din această cauză rămânându-i nepublicate mai multe romane. „Se culca pe la nouă seara şi se scula pe la două, două-jumătate. Mai stătea câteva minute în pat să vadă dacă este apt de scris, dacă se simte bine. Venea apoi la bucătărie, aici scria, ca să poată să şi fumeze. Are două maşini de scris aici… Îşi făcea cafeaua şi se apuca de scris, cu geamul deschis, ca să iasă fumul. Şi maşina lui se auzea până la „Spicul”! În blocurile acestea, toţi ştiau că Mircea Ionescu scrie” rememora soţia sa, Georgeta Ionescu, această alchimie a creaţiei scriitorului gălăţean, într-un interviu acordat cotidianului Viaţa liberă.
Considerat „un Conan Doyle de la Dunărea de Jos”, a dat tiparului, în anii ᾿90, alte trei romane, incluse în seria intitulată „Detectiv”, a editurii gălăţene Porto-Franco: „Capcana ucigaşă”, „O anchetă ratată” şi „Cacialmaua”. Realizând o analiză extrem de aprofundată asupra prozei sale, Livia Ciupercă remarca, în ceea ce priveşte această parte a creaţiei sale, caracterul ei inedit în comparaţie cu alte cărţi ale genului, respectiv „acea sensibilitate, tandreţe şi umanism, care se contrapun sobrietăţii şi durităţii cerute de anchete criminalistice. La Mircea Ionescu, misterul îmbracă o mantie a duioşiei”.
Împărţit între pasiunea pentru scris şi cea pentru vânătoare, Mircea Ionescu a iubit oamenii, oameni cu care era în permanent contact şi despre care scria în reportajele sale, colaboratori din presă, scriitori, oameni din diverse medii sociale, care „îl vor păstra în amintire ca un om de cultură inimos, deschis în a-şi ajuta semenii, pregătit să facă bine, în acelaşi timp drept în judecată, neînduplecat în convingeri” şi a iubit, de asemenea, oraşul în care a trăit cea mai mare parte a vieţii sale şi despre a cărui existenţă a scris, opera sa păstrându-şi acea actualitate pe care doar talentul o poate consacra: Dunărea e albastră uneori. Iată, o văd şi depun mărturie! Este adevărat. Se întâmplă în zori, când fluviul pare de untdelemn. Cu o clipă sau două înainte de răsăritul soarelui. Atunci, în nemişcarea totală a aerului şi a norilor, Dunărea se colorează în apele cerului. Este atât de perfectă asemănarea încât nu-ţi dai seama până unde coboară cerul şi de unde începe apa. Un cer şi o apă! O apă şi un pământ! Aceleaşi de milenii. Şi oamenii sunt aceiaşi, pe acest pământ străbun! Şi gândurile, şi speranţele lor, şi credinţa că ziua de mâine va fi mai bună decât cea de azi!...
„Unul dintre puţinii prozatori din zona Moldovei cu activitate scriitoricească îndelungă şi constantă”, după cum aprecia scriitorul Mircea Radu Iacoban în recomandarea de afiliere la Uniunea Scriitorilor din România, Mircea Ionescu a iubit scrisul şi „nopţile destinate adânc scrisului, când maşina sa de scris răsuna ca mitraliera în somnul cartierului”, a iubit vânătoarea şi vieţuitoarele pădurilor şi „a ars” cu dăruire pentru presă şi pentru cititorii ei, lăsând urme adânci în memoria locurilor şi în istoria literaturii, în special a celei de la Dunărea de Jos.

Biografie

Data şi locul naşterii: 20 decembrie 1938, com. Bujor, plasa Bujor, jud. Covurlui
Data şi locul decesului: 7 aprilie 2013, Galaţi
Studii:
  • studii gimnaziale în oraşul Târgu Bujor, jud. Galaţi (1945-1952);
  • Liceul „Vasile Alecsandri” din Galaţi (1952-1955);
  • Şcoala Tehnică Cinematografică din Buftea (1956-1958);
  • Institutul Pedagogic de 3 ani din Galaţi, Facultatea de Filologie, secţia Limba română – limba rusă (1959-1962);
  • Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Facultatea de Filologie, specialitatea Limba şi literatura română (1964-1968, cu examen de stat în 1969);
  • atestarea calităţii de ziarist din partea Comisiei de atestare a Ministerului Educaţiei şi Învăţământului (21 mai 1977);
  • Certificat de atestare a profesiunii de ziarist din partea Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România (28 iun. 1991);
  • consilier editorial atestat de Ministerul Culturii (1992).
Activitate socio-profesională:
  • angajat la Întreprinderea Cinematografică a judeţului Galaţi (1 aug. 1958 – 30 oct. 1959);
  • bibliograf (oct. 1962), bibliograf principal (nov. 1962 – nov. 1966), şef de secţie (1965-1966) la Biblioteca Regională „V.A. Urechia” din Galaţi (1962-1966);
  • ziarist (nov. 1966), redactor (iul. 1969), şef de secţie (mart. 1972), redactor de rubrică (mai 1974) la cotidianul gălăţean Viaţa nouă (1966-1976);
  • inspector la Consiliul Popular Judeţean Galaţi, perioadă în care şi-a continuat activitatea gazetărească (sept. 1976 – febr. 1990);
  • redactor (febr. 1990), redactor de rubrică (apr. 1990 – 30 mai 1991) la cotidianul gălăţean Viaţa Liberă;
  • asociat la S.C. „Viaţa liberă” S.A. (30 mai 1991 – 1 apr. 1992);
  • redactor-şef adjunct la ziarul Acţiunea al Editurii Porto-Franco din Galaţi (1 apr. 1992 – 1 aug. 1994);
  • redactor responsabil al revistei de informaţie Instanţa Publică (revistă de informare, reportaj şi opinii împotriva crimei, violenţei, corupţiei şi din Galaţi (1992);
  • tehnoredactor la S.C. Proiect S.A. (1 aug. 1994 – 11 nov. 1995);
  • director al Editurii Hypatya din Galaţi şi redactor şef al publicaţiei Hypatya (1 nov. 1995 – 1 aug. 1997);
  • director al Editurii „Pax Aura Mundi” din Galaţi şi al revistei Pax Aura Mundi, care continuă revista Hypatya (1 aug. 1997 – ian. 1999);
  • redactor-şef al ziarului Jurnalul de Galaţi (din 1998);
  • a scris scenarii radiofonice, piese de teatru (transmise la radio şi televiziune);
  • pensionat pentru limită de vârstă (ian. 1999).
Afiliere:
  • membru al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România;
  • membru al Societăţii Scriitorilor „Costache Negri” din Galaţi;
  • membru al Uniunii Scriitorilor din România.
Distincții - Decorații:
  • „Medalia Muncii” (1972);
  • Medalia „25 de ani de la proclamarea Republicii” (1972).
Premii:
  • Premiul judeţean pentru scenarii de film (1984);
  • Premiul I şi titlul de laureat pentru creaţie dramatică din partea Cenaclului „Verva” (1987);
  • Premiul Televiziunii Române, pentru scenariul de film „Primăvara cailor sălbatici” (1988);
  • Premiul pentru proză acordat de Societatea Scriitorilor „Costache Negri” Galaţi pentru romanul „Cacialmaua (A patra punte)” (1991);
  • Premiul Salonului Internaţional de Carte pentru Copii de la Chişinău pentru colecţia de carte pentru copii a Editurii „Pax Aura Mundi” din Galaţi (2006).
Colaborări la publicaţii: Acţiunea, Ateneu (Bacău), Cronica (Iaşi), Dunărea, Flacăra, Hypatya, Luceafărul (Bucureşti), Pagini dunărene, Pax Aura Mundi, Porto-Franco, Tomis (Constanţa), Viaţa liberă, Viaţa nouă.

Fişier de autoritate

Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi

Surse

TOPORAŞ, CAMELIA; BEZMAN, TENA; IRIMIA, ROCSANA; PRICOPI, OTILIA. Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2018 - 2019. Galaţi, Axis Libri, 2019.

Referinţe

  • Livia Ciupercă: Parcurgând opera epică (proză scurtă, roman, reportaj literar) a scriitorului gălăţean Mircea Ionescu (1938-2013), neîndoios, vom aprecia echilibrul compoziţional, subtilitatea frazării şi a secvenţelor tipic cinematografice, iar mai presus de toate, arta documentării, arta de scotocitor prin arhive istorice, etnografice, arheologice, de investigaţie criminalistică etc., care dăruiesc naratologicului acel fior de originalitate, spre care aspiră orice creator autentic.
  • Maria Stanciu: Mircea Ionescu face parte dintre jurnaliştii care aveau verbul acasă, ştia să ţină cititorii în suspans şi să-i determine să caute şi următorul număr al ziarului. Condeiul lui ne lipseşte astăzi...
  • Ioan Toderiţă: A trăit pentru Galaţii de ieri, de azi, de mâine, studiindu-i în scris lacunele morale, tainele arhetipale, conştiinţele migratorii. Ca ziarist, în vijelioasele reportaje. Ca scriitor, în lungi meditaţii asupra tipologiilor umane diferenţiabile.
  • Victor Cilincă: Iar cărţile „marca” Mircea Ionescu aveau ritm de thriller american. În dreptul cărţilor poliţiste, gălăţeanul rămâne, indubitabil, un maestru al genului, tipărit, lucru fascinant pe atunci pentru orice autor, la Editura „Junimea”, la Iaşi, unde apărea pe atunci şi „Rocambole”, al jupânului Ponson du Terrail! Romancier mai ales - gen solicitant, care a ucis destui autori! - gălăţeanul avea rezistenţă şi elasticitate. Imaginaţia şi umorul îi mobilau cărţile. Genul policier obligă autorul la şi mai multă imaginaţie şi rigoare decât romanul obişnuit: trebuie să aibă cursivitate, deloc balast, punct culminant şi poantă de final: nu e la îndemâna oricui! Ionescu poate sta pe acelaş raft cu Leonida Neamţu, Haralamb Zincă, Rodica Ojog Braşoveanu sau George Arion.
A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ş T Ţ U V Z