Difference between revisions of "Theodor Grigoriu"

Line 2: Line 2:
  
 
[[File:Grigoriu .jpg|thumb|'''Theodor Grigoriu''' - muzicolog, compozitor]]
 
[[File:Grigoriu .jpg|thumb|'''Theodor Grigoriu''' - muzicolog, compozitor]]
 +
<div style="text-align: justify;">'''''Inginer tehnolog alimentar, profesor universitar'''''
 +
 +
:::::'''''„Fericiţi sunt cei care, prin harul lor, şi-au găsit drum spre inimile oamenilor; ei văd, poate, lumina elizee a acestui nobil ideal, către care mergem cu toţii.””'''''
 +
[[File:Autograf dan valentina.PNG||thumb|200px| Autograf Valentina Dan]]
 +
 +
[[File:Valentina Dan.jpg|thumb|'''Valentina Dan''' - profesor universitar, inginer tehnolog alimentar]]
 +
== Prezentare ==                                                                   
 +
:Galaţiul, oraşul în care a trăit până la vârsta de cinci ani, reprezintă pentru compozitorul şi muzicologul Theodor Grigoriu, locul unde, la o vârstă fragedă, „o vioară de jucărie s-a transformat într-o vioară reală”. Descoperirea timpurie a talentului său muzical a condus la mutarea familiei în Bucureşti, acolo unde, la vârsta de cinci ani şi jumătate, a susţinut prima sa reprezentaţie publică, într-un concert organizat de ziarul ''Universul'' şi unde a fost
 +
acceptat la Conservatorul Regal de Muzică, clasa copiilor talentaţi.
 +
:Primele sale compoziţii, inspirate de folclorul românesc „deosebit de bogat şi variat”, au fost urmate de creaţii din gama genurilor muzicale ample (oratoriu, cantată, simfonie, poem simfonic, suită), multe dintre acestea relevând „virtuţi de dramaturg sonor impetuos, cu momente incandescente, chiar explozive”.
 +
:„Părintele meu spiritual este Enescu” mărturisea Theodor Grigoriu, dedicându-i marelui compozitor lucrarea „Omagiu lui Enescu”, scrisă „dintr-o veneraţie infinită” pentru maestru. O altă personalitate, a cărei apropiere l-a inspirat, a fost dirijorul şi compozitorul Ionel Perlea, compunând în memoria acestuia lucrarea simfonică „Tristia”, piesa urmărind „să condenseze în ea biografia unui mare artist, aşa cum într-un lexicon, câteva rânduri rezumă o întreagă viaţă”.
 +
„Lumea noastră mică, a fiecărei generaţii, îşi aduce prinosul de frumuseţe în lumea vastă a istoriei unei culturi, care vine de departe şi merge mai departe. E o datorie pe care o împlinim după puterile noastre, cu vocaţia şi talentul fiecăruia dintre noi, dar cu credinţa – ce e mai presus de noi – că slujim un nobil ideal.”
 +
:Compozitorul nu s-a abătut niciodată de la acest credo, opera sa reprezentând o pagină de frumuseţe în istoria culturii române, scrisă cu respect şi dragoste pentru predecesorii şi contemporanii săi, cu o iubire nepreţuită pentru Sunet şi
 +
Cuvânt, aceste „insule plutitoare în infinitul ocean al tăcerii”.
 +
:În Panteonul culturii naţionale, Theodor Grigoriu se alătură unor nume rezonante ale muzicii românești, legate prin obârşie sau activitate de oraşul Galaţi, personalităţi ca Dimitrie Cuclin, Valentin Gheorghiu, Ludovic Feldman, Iosif
 +
Ivanovici, Alfonso Castaldi, Ştefan Gheorghiu, Temistocle Popa, Aurel Manolache, care, prin creaţia lor, au aşezat oraşul de la Dunăre pe harta muzicii româneşti.
 +
 +
== Biografie ==
 +
:'''Data şi locul naşterii:''' 25 iulie 1926, [[Galaţi]]
 +
:'''Data şi locul decesului:'''  21 mai 2014, București
 +
 +
:'''Studii:''' 
 +
:*studii muzicale cu profesorii Cecilia Nitzulescu Lupu şi George Enacovici (vioară), principal îndrumător fiindu-i pedagogul Constantin Botez, la Conservatorul Regal de Muzică din Bucureşti, clasa de copii talentaţi (1933-1936);
 +
:*studii muzicale cu profesorii Romeo Alexandrescu (teorie-solfegiu), Nina Alexandrescu (vioară), Emanoil Ciomac (istoria muzicii), la Conservatorul „Pro Arte” din Bucureşti (1936-1940);
 +
:*Liceul „Mihai Viteazul” din Bucureşti, fiind bursier până la terminarea studiilor (1937-1944);
 +
:*lecţii particulare cu profesorii Romeo Alexandrescu (armonie, polifonie, forme muzicale) şi Nina Alexandrescu (vioară)
 +
(1939-1944);
 +
:*Facultatea de Matematică din Bucureşti (1944-1945);
 +
:*Facultatea de Arhitectură din Bucureşti, nereuşind să îşi ia diploma din motive de sănătate (1945-1949);
 +
:*lecţii particulare cu maestrul Mihail Jora (armonie, contrapunct, forme muzicale) (1951);
 +
:*curs de aspirantură (masterat) la Conservatorul „P. I. Ceaikovski” din Moscova, clasa celebrului compozitor Aram I. Haciaturian (compoziţie), printre profesori numărându-se Evgheni K. Golubev (polifonie) şi Dimitri Rogal-Levitzki (orchestraţie) (1954-1955).
 +
 +
:'''Titluri ştiinţifice:'''
 +
:'''Activitate socio-profesională:'''
 +
:*la recomandarea profesorului său Romeo Alexandrescu, a colaborat cu marele compozitor George Enescu, la transcrierea manuscriselor sale muzicale;
 +
a inventat mai multe sisteme de cartografiere muzicală, dintre care cel cu
 +
transpunere pantografică (adaptat din gravură);
 +
:*a realizat prima „tape-music” (muzică cu benzi magnetice) din România,
 +
pentru piesa de teatru „Macbeth”, montată la Teatrul Naţional din
 +
Bucureşti (1962);
 +
:*lucrarea sa „Elegia Pontica” a fost transpusă într-un film de televiziune
 +
(alb-negru) de regizoarea Carmen Dobrescu (1969);
 +
:*membru în colegiul de redacţie al cunoscutei reviste Muzica;
 +
:*a devenit legatar testamentar, pe teritoriul României, al drepturilor de
 +
autor ale lui Ionel Perlea, decedat în 1970. Din aceste drepturi a instituit
 +
un premiu pentru tinerii dirijori şi a editat unele partituri ale lucrărilor
 +
lui Ionel Perlea (1971);
 +
:*lucrarea sa „Canti per Europa” a fost transpusă într-un film de televiziune,
 +
de regizorul Henri Colpi (1978);
 +
:'''Afiliere:'''
 +
:*
 +
:'''Colaborări la publicații:''' ''
 +
== Fișier de autoritate ==
 +
:[http://193.231.136.4/opac/authority/38757 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
 +
 +
== Surse ==
 +
:*'''Camelia Toporaş, Rocsana Irimia, Otilia Badea, Tena Bezman, Mihaela Bute'''. ''Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2011'', Galaţi, Axis Libri, 2013.
 +
 +
== Referințe ==
 +
*'''Acad. prof. dr. doc. Gheorghe Zarnea:'''
 +
:''Activitatea ştiinţifică bogată şi concentrată pe teme majore împlineşte perfect profilul unui cadru didactic modern, de valoare, racordat la normele considerate ca definitorii pentru această calitate, pe plan internaţional.''
 +
 +
:[[A]] [[B]] [[C]] [[D]] [[E]] [[F]] [[G]] [[H]] [[I]] [[J]] [[K]] [[L]] [[M]] [[N]] [[O]] [[P]] [[R]] [[S]] [[Ş]] [[T]] [[Ţ]] [[U]] [[V]] [[Z]]

Revision as of 16:45, 22 January 2021

Compozitor, muzicolog
Theodor Grigoriu - muzicolog, compozitor
Inginer tehnolog alimentar, profesor universitar
„Fericiţi sunt cei care, prin harul lor, şi-au găsit drum spre inimile oamenilor; ei văd, poate, lumina elizee a acestui nobil ideal, către care mergem cu toţii.””
Autograf Valentina Dan
Valentina Dan - profesor universitar, inginer tehnolog alimentar

Prezentare

Galaţiul, oraşul în care a trăit până la vârsta de cinci ani, reprezintă pentru compozitorul şi muzicologul Theodor Grigoriu, locul unde, la o vârstă fragedă, „o vioară de jucărie s-a transformat într-o vioară reală”. Descoperirea timpurie a talentului său muzical a condus la mutarea familiei în Bucureşti, acolo unde, la vârsta de cinci ani şi jumătate, a susţinut prima sa reprezentaţie publică, într-un concert organizat de ziarul Universul şi unde a fost

acceptat la Conservatorul Regal de Muzică, clasa copiilor talentaţi.

Primele sale compoziţii, inspirate de folclorul românesc „deosebit de bogat şi variat”, au fost urmate de creaţii din gama genurilor muzicale ample (oratoriu, cantată, simfonie, poem simfonic, suită), multe dintre acestea relevând „virtuţi de dramaturg sonor impetuos, cu momente incandescente, chiar explozive”.
„Părintele meu spiritual este Enescu” mărturisea Theodor Grigoriu, dedicându-i marelui compozitor lucrarea „Omagiu lui Enescu”, scrisă „dintr-o veneraţie infinită” pentru maestru. O altă personalitate, a cărei apropiere l-a inspirat, a fost dirijorul şi compozitorul Ionel Perlea, compunând în memoria acestuia lucrarea simfonică „Tristia”, piesa urmărind „să condenseze în ea biografia unui mare artist, aşa cum într-un lexicon, câteva rânduri rezumă o întreagă viaţă”.

„Lumea noastră mică, a fiecărei generaţii, îşi aduce prinosul de frumuseţe în lumea vastă a istoriei unei culturi, care vine de departe şi merge mai departe. E o datorie pe care o împlinim după puterile noastre, cu vocaţia şi talentul fiecăruia dintre noi, dar cu credinţa – ce e mai presus de noi – că slujim un nobil ideal.”

Compozitorul nu s-a abătut niciodată de la acest credo, opera sa reprezentând o pagină de frumuseţe în istoria culturii române, scrisă cu respect şi dragoste pentru predecesorii şi contemporanii săi, cu o iubire nepreţuită pentru Sunet şi

Cuvânt, aceste „insule plutitoare în infinitul ocean al tăcerii”.

În Panteonul culturii naţionale, Theodor Grigoriu se alătură unor nume rezonante ale muzicii românești, legate prin obârşie sau activitate de oraşul Galaţi, personalităţi ca Dimitrie Cuclin, Valentin Gheorghiu, Ludovic Feldman, Iosif

Ivanovici, Alfonso Castaldi, Ştefan Gheorghiu, Temistocle Popa, Aurel Manolache, care, prin creaţia lor, au aşezat oraşul de la Dunăre pe harta muzicii româneşti.

Biografie

Data şi locul naşterii: 25 iulie 1926, Galaţi
Data şi locul decesului: 21 mai 2014, București
Studii:
  • studii muzicale cu profesorii Cecilia Nitzulescu Lupu şi George Enacovici (vioară), principal îndrumător fiindu-i pedagogul Constantin Botez, la Conservatorul Regal de Muzică din Bucureşti, clasa de copii talentaţi (1933-1936);
  • studii muzicale cu profesorii Romeo Alexandrescu (teorie-solfegiu), Nina Alexandrescu (vioară), Emanoil Ciomac (istoria muzicii), la Conservatorul „Pro Arte” din Bucureşti (1936-1940);
  • Liceul „Mihai Viteazul” din Bucureşti, fiind bursier până la terminarea studiilor (1937-1944);
  • lecţii particulare cu profesorii Romeo Alexandrescu (armonie, polifonie, forme muzicale) şi Nina Alexandrescu (vioară)

(1939-1944);

  • Facultatea de Matematică din Bucureşti (1944-1945);
  • Facultatea de Arhitectură din Bucureşti, nereuşind să îşi ia diploma din motive de sănătate (1945-1949);
  • lecţii particulare cu maestrul Mihail Jora (armonie, contrapunct, forme muzicale) (1951);
  • curs de aspirantură (masterat) la Conservatorul „P. I. Ceaikovski” din Moscova, clasa celebrului compozitor Aram I. Haciaturian (compoziţie), printre profesori numărându-se Evgheni K. Golubev (polifonie) şi Dimitri Rogal-Levitzki (orchestraţie) (1954-1955).
Titluri ştiinţifice:
Activitate socio-profesională:
  • la recomandarea profesorului său Romeo Alexandrescu, a colaborat cu marele compozitor George Enescu, la transcrierea manuscriselor sale muzicale;

a inventat mai multe sisteme de cartografiere muzicală, dintre care cel cu transpunere pantografică (adaptat din gravură);

  • a realizat prima „tape-music” (muzică cu benzi magnetice) din România,

pentru piesa de teatru „Macbeth”, montată la Teatrul Naţional din Bucureşti (1962);

  • lucrarea sa „Elegia Pontica” a fost transpusă într-un film de televiziune

(alb-negru) de regizoarea Carmen Dobrescu (1969);

  • membru în colegiul de redacţie al cunoscutei reviste Muzica;
  • a devenit legatar testamentar, pe teritoriul României, al drepturilor de

autor ale lui Ionel Perlea, decedat în 1970. Din aceste drepturi a instituit un premiu pentru tinerii dirijori şi a editat unele partituri ale lucrărilor lui Ionel Perlea (1971);

  • lucrarea sa „Canti per Europa” a fost transpusă într-un film de televiziune,

de regizorul Henri Colpi (1978);

Afiliere:
Colaborări la publicații:

Fișier de autoritate

Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi

Surse

  • Camelia Toporaş, Rocsana Irimia, Otilia Badea, Tena Bezman, Mihaela Bute. Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2011, Galaţi, Axis Libri, 2013.

Referințe

  • Acad. prof. dr. doc. Gheorghe Zarnea:
Activitatea ştiinţifică bogată şi concentrată pe teme majore împlineşte perfect profilul unui cadru didactic modern, de valoare, racordat la normele considerate ca definitorii pentru această calitate, pe plan internaţional.
A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ş T Ţ U V Z