Difference between revisions of "Camil Ressu"

 
(4 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 5: Line 5:
 
[[ File:Ressu.jpg |thumb|200px|'''Camil Ressu''' - artist plastic]]  
 
[[ File:Ressu.jpg |thumb|200px|'''Camil Ressu''' - artist plastic]]  
 
== Prezentare ==
 
== Prezentare ==
:Plasat în elita celor mai importanți artiști plastici români din prima jumătate a secolului al XX-lea şi în galeria profesorilor care au contribuitla formarea unor noi şcoli de artă, Camil Ressu a văzut lumina zilei la Galați, într-o familie care avea rădăcini macedonene din partea tatălui.<ref>Bunicii din partea tatălui se refugiaseră pentru a scăpa de persecuțiile stăpânirii otomane, stabilindu-se pe teritoriul României, la Iaşi, la începutul sec. al XIX-lea.</ref>
+
:Plasat în elita celor mai importanți artiști plastici români din prima jumătate a secolului al XX-lea şi în galeria profesorilor care au contribuitla formarea unor noi şcoli de artă, Camil Ressu<ref>Numele real: Ressu Camil Alexis Constantin.</ref> a văzut lumina zilei la Galați, într-o familie care avea rădăcini macedonene din partea tatălui.<ref>Bunicii din partea tatălui se refugiaseră pentru a scăpa de persecuțiile stăpânirii otomane, stabilindu-se pe teritoriul României, la Iaşi, la începutul sec. al XIX-lea.</ref>
 
:Tatăl pictorului, [[Constantin Ressu]]<ref>„Constantin Ressu : Om politic, avocat şi primar al Galaţiului”, în ''Oameni în memoria Galaţiului : Aniversări 2011'', Galaţi, Axis Libri, 2013, p. 83-96.</ref>, cel mai mare dintre copiii familiei Alexis și Elena Ressu, a fost profund implicat în viața politică, socială și culturală a orașului de la Dunăre, al cărui primar a fost în mai multe mandate, rămânând în memoria locală, printre altele, pentru teii plantați pe strada Domnească şi pentru pavarea Pieții Regale. Spirit boem, cu înclinații artistice, Constantin Ressu a transmis aceste calități celui mai mare dintre cei patru copii ai săi, Camil Alexis Ressu, care rememora la un moment dat cum părintele său l-a surprins în camera sa „mâzgălind nişte flori”, în orele când ar fi trebuit să fie la şcoală: ''am încremenit de frică, aşteptând să-şi reverse asupra-mi cele mai amarnice mustrări, dar în loc de dojană, spre uimirea mea, era stingherit parcă de vizita lui inopinantă, şi fără să zică o vorbă a plecat trântind brusc uşa camerei în care uitasem să mă închid. Această întâmplare mi-a destăinuit încuviinţarea lui tacită. Spera, poate, că îşi va împlini prin mine aspiraţia lui către artă.''
 
:Tatăl pictorului, [[Constantin Ressu]]<ref>„Constantin Ressu : Om politic, avocat şi primar al Galaţiului”, în ''Oameni în memoria Galaţiului : Aniversări 2011'', Galaţi, Axis Libri, 2013, p. 83-96.</ref>, cel mai mare dintre copiii familiei Alexis și Elena Ressu, a fost profund implicat în viața politică, socială și culturală a orașului de la Dunăre, al cărui primar a fost în mai multe mandate, rămânând în memoria locală, printre altele, pentru teii plantați pe strada Domnească şi pentru pavarea Pieții Regale. Spirit boem, cu înclinații artistice, Constantin Ressu a transmis aceste calități celui mai mare dintre cei patru copii ai săi, Camil Alexis Ressu, care rememora la un moment dat cum părintele său l-a surprins în camera sa „mâzgălind nişte flori”, în orele când ar fi trebuit să fie la şcoală: ''am încremenit de frică, aşteptând să-şi reverse asupra-mi cele mai amarnice mustrări, dar în loc de dojană, spre uimirea mea, era stingherit parcă de vizita lui inopinantă, şi fără să zică o vorbă a plecat trântind brusc uşa camerei în care uitasem să mă închid. Această întâmplare mi-a destăinuit încuviinţarea lui tacită. Spera, poate, că îşi va împlini prin mine aspiraţia lui către artă.''
:Având acordul tatălui său, Camil Ressu s-a dedicat artei, activitate care i-a adus în liceu faima de cel mai grozav desenator şi, pe când avea doar 15 ani, Premiul I la un concurs organizat de Societatea „Tinerimea Română”. După o adolescenţă petrecută într-un Galaţi înconjurat de inundaţiile Siretului, Dunării şi Brateşului, dar şi de epidemia de malarie, influenţat de literatura proletară citită, de mişcările ţărăneşti şi muncitoreşti, dar şi de cele văzute în „peregrinările
+
:Talentul său avea să fie remarcat la Şcoala de Belle Arte din Bucureşti, unde se înscrisese fără acordul mamei sale, la clasa de pictură a profesorului George Demetrescu Mirea, unde talentul, seriozitatea și perseverența de care a dat dovadă i-au adus, în anul şcolar 1898-1899, în semestrul I, „menţiunea onorabilă” la specialitatea „Desen antic bust” iar în semestrul II, „menţiunea onorabilă” la specialitatea „Desen antic figură”. Instruirea artistică și-a desăvârșit-o în străinătate, la München, unde a fost călăuzit de artistul gălăţean [[Nicolae Mantu]], și apoi la Paris. Coleg cu alți viitori artişti români, precum Jean Al. Steriadi, Nicolae Dărăscu sau Eustaţiu Stoenescu, Camil Ressu a folosit anii petrecuți în capitala Franței pentru a aprofunda știința desenului, profesorul Laurens reușind să îi trezească interesul atât pentru compoziţiile monumentale şi pentru figurile puternice, cât şi pentru respectarea individualităţii artistice.
prin portul dunărean”, prilej cu care a luat contact cu
+
:În perioada șederii în străinătate a beneficiat de ajutor din partea Primăriei orașului Galați, respectiv din fondul Răducanu Simonide, negustor care din dorinţa de a sprijini şi dezvolta învăţământul şi cultura românească, a donat, prin testament, din averea sa statului, cu obligaţia ca acesta să acorde burse şi ajutoare tinerilor bine pregătiţi, inclusiv pentru specializare în domeniul artelor plastice.
o întreagă „lume interlopă, de aventurieri şi misiţi,
+
:Camil Ressu a debutat în ţară ca desenator satiric<ref>A semnat și cu pseudonimele: Rhesus, Resus, Norică, Maricellus, Ion Ceată, Gambo d’Arga.</ref>, experienţă pe care a folosit-o şi în primele sale compoziţii. Caricaturile sale au avut la început ca temă centrală Răscoala din 1907, atingând apoi subiecte precum sărăcia populației, situația dramatică a soldaţilor, coaliţia regelui cu moşierii şi liberalii. „Șah la rege”, „Călătoria regelui”, „Înmulțirea ministerelor, bucuria politicianilor!”, „Conul Petrache şi regele”, „Alimentele noastre”, „Soldați lihniți de foame”, „Revizuirea Constituției”, „La ce servește libertatea”, „Justiția ambulantă”, „Să nu se facă anchetă” sunt câteva dintre titlurile sub care au apărut în reviste, desenele sale, începând din anul 1907 și până în anii Primului Război Mondial.
dar şi de muncitori ce umblau zilnic pe cheiuri, în
+
:În aceeași manieră a caricaturii a realizat o galerie întreagă de portreteșarje, personaje fiind scriitori și artiști, personalități cunoscute ale vremii. Nume precum pictorii [[Gheorghe Petrașcu]], Nicolae Dărăscu, Iosif Iser (1910), Cecilia Cuţescu-Storck, Solomon Sanielevici (1903) și Lucia Dem Bălăcescu, sculptorii Constantin Brâncuşi (1913) și Dimitrie Paciurea, poeții Ion Minulescu (cel prin care ajunsese desenator satiric la Furnica), Ştefan O. Iosif (1911), Tudor Arghezi (1911) și George Bacovia, sau compozitorul [[Alfonso Castaldi]] (1909) și colecționarul și criticul de artă Alexandru Bogdan-Piteşti, au fost modelele graficianului Ressu, unul dintre artiștii români dotați cu un puternic spirit de surprindere a caracterului, „unul dintre desenatorii cei mai de seamă din întreaga artă românească”.
căutare de lucru”5, tânărul Ressu a rămas marcat
+
:În anul 1909, jurnalistul Theodor Cornel îl includea pe Camil Ressu în volumul „Figuri contimporane din România” descriindu-l ca pe „un tânăr pictor de mare talent, care în lucrările lui puternice şi definitive se vesteşte, pare-se, ca un continuator al unei tradiţii artistice vechi româneşti”, în timp ce criticul de artă Alexandru Bogdan-Pitești, în ''Anuarul presei române şi al lumei politice pe anul 1910'', îl definea ca pe „o fire rebelă şi veşnic în revoltă, un cugetător indignat de toate nedreptăţile ce se comit, îndurerat de durerea celor ce veşnic pătimesc [...] una din personalitățile de mare viitor ale picturii românești”, afirmaţie ilustrată cu lucrări ale pictorului, primele reproduceri publicate ale picturilor sale.
de „neomenia şi nedreptatea ce domneau în lume”,
+
:Lui Camil Ressu i se datorează încercarea cea mai îndrăzneață a anilor ʼ20, surprinderea într-o singură imagine plastică a mitologiei românești, prin realizarea cortinei Teatrului Național din București, care prezenta nunta lui Făt-Frumos cu Ileana Cosânzeana. Cortina pictată de Camil Ressu, pe care pictorul Nicolae Tonitza o vedea „ca o femeie frumoasă din popor, în vraja sclipitoare a unui bal mascat”, a generat reacţii contradictorii. Autenticitatea lucrării i-a făcut pe mulţi dintre spectatori să îi arunce priviri ironice, în timp ce „toate gurile creionate cu roşu au întâmpinat-o cu rânjet umed de impertinenţă”. Autentică lucrare de artă, cortina a fost apreciată de Tonitza a fi „cea mai vastă încercare de frescă din câte s-au făcut la noi. O masă de gri enormă, în care roşul, verdele, albastrul şi galbenul se subtilizează, se confundă, se topesc într-un ansamblu coloristic de o largă viziune fantomatică”, dar considerată prea puțin decorativă de factorii decidenţi ai vremii, a fost retrasă şi depozitată în podul Teatrului Național, ulterior fiind distrusă de bombardamentele din august 1944.
temă pe care o regăsim în unele lucrări ale sale.
+
:Criticul de artă gălăţean [[Corneliu Stoica]] îl consideră pe Camil Ressu un adevărat „pictor al omului”, care „a cultivat pe scară largă portretul. Dotat cu un ascuţit simţ de observaţie, artistul a ştiut să pătrundă în universul modelului şi să-i dezvăluie trăsăturile esenţiale ale personalităţii sale, -l individualizeze”.
Talentul său avea să fie remarcat la Şcoala
+
:Viziunea artistului şi-a pus amprenta şi în lucrări clar delimitate şi supuse unor riguroase reguli de simetrie în compoziţiile de proiecte pentru bancnote realizate de artistul plastic pentru Banca Naţională a României.
de Belle Arte din Bucureşti, unde se înscrisese fără
+
:Personalitate artistică de marcă a începutului de secol XX, recunoscută pentru experiența, profesionalismul și notorietatea de care a dat dovadă, Camil Ressu a fost numit membru sau președinte în numeroase comisii şi jurii de specialitate, precum: Expoziția de pictură şi sculptură a artiştilor mobilizaţi organizată de Marele Cartier General, Comisia specială pentru decernarea marilor premii naționale pentru artele plastice, Comisia pentru achiziționările și comenzile operelor de artă plastică, fiind de asemenea desemnat (împreună cu Marius Bunescu) să colaboreze cu generalul Grigore Constandache şi locotenent-colonel Gheorghe Fluture la conservarea lucrărilor de artă plastică din Muzeul Armatei.
acordul mamei sale, la clasa de pictură a profesorului
+
:Profesor aflat pentru mulți ani la cârma Academiei de Arte Frumoase, Camil Ressu a militat pentru un învățământ artistic superior democratic, fiind unul dintre cei care au pus bazele învățământului modern. S-a numărat printre cei care au hotărât înființarea unei Academii de Artă de tip nou, liberă iar în calitate de director artistic în Ministerul Artelor a semnat adresa prin care făcea cunoscută deschiderea provizorie a unei școli libere de pictură şi desen, unde ulterior a fost numit profesor. În calitate de cadru didactic al Academiei de Arte Frumoase, a colaborat la planul de reorganizare a şcolilor de Arte Frumoase, fiind membru în Consiliul consultativ menit să examineze și să avizeze toate problemele învățământului superior artistic.
George Demetrescu Mirea, unde talentul,
+
:Artist și dascăl de excepţie, făcând parte din grupul „intelectualilor de la Kübler”, „portretist de clasică pătrundere..., compozitor cu vastă și nezdruncinată știință”, Camil Ressu era „bun, generos, şi mai ales în meseria lui – lucru rar – nu pizmuia pe nimeni [...] înconjurat de prieteni vechi, de elevi şi de o lume întreagă care îl stima” a fost preocupat de problemele esenţiale ale artei şi artiştilor dar şi de rolul acestora în societate fiind implicat în organizarea acestora. S-a numărat printre iniţiatorii primului sindicat al artiştilor, Sindicatul Artelor Frumoase din Bucureşti, al cărui prim statut (întocmit împreună cu Theodorescu-Sion) şi emblemă le-a creat.
seriozitatea și perseverența de care a dat dovadă i-au adus, în anul şcolar 1898-
+
:Opera artistului Camil Ressu, care mărturisea că „s-a străduit să zugrăvească oamenii aşa cum sunt; nu ştiu dacă şi pe această cale am reuşit să fac ceva bun, dar ştiu precis că alt scop decât acesta n-am urmărit”, monumentală prin diversitate (vederi din satul românesc, grupuri de muncitori sau țărani, nuduri, naturi moarte, portrete sau autoportrete), reprezintă o impresionantă moștenire și o operă de referință pentru arta naţională românească, înscriindu-l pe artist între cei mai valoroși artiști plastici români.
1899, în semestrul I, „menţiunea onorabilă” la specialitatea „Desen antic bust” iar
+
:Membru titular al Academiei Române, lucrările lui Camil Ressu au continuat și după anul 1962 să fie prezente la loc de cinste pe simezele expozițiilor de artă plastică organizate în țară sau în străinătate, în cadrul Muzeului de Artă al României fiind organizată, în anul 1975, microexpoziţia omagială „Autoportretul în opera lui Camil Ressu”, iar în anul 1981 „Expoziţia retrospectivă de pictură şi grafică Camil Ressu”, dedicată centenarului naşterii artistului.
în semestrul II, „menţiunea onorabilă” la specialitatea „Desen antic figură”.
+
:Oraşul natal îi păstrează amintirea atât prin lucrările prezente în expoziţiile [[Muzeului de Artă Vizuală]], cât şi prin organizarea de către [[Liceul de Artă „Dimitrie Cuclin”]], începând cu anul 2002, a unui concurs anual de pictură ce îi poartă numele, devenit între timp Concursul Internaţional de Pictură „Camil Ressu”.
Instruirea artistică și-a desăvârșit-o în străinătate, la München, unde a
 
fost călăuzit de artistul gălăţean Nicolae Mantu, și apoi la Paris. Coleg cu alți
 
viitori artişti români, precum Jean Al. Steriadi, Nicolae Dărăscu sau Eustaţiu
 
Stoenescu, Camil Ressu a folosit anii petrecuți în capitala Franței pentru a
 
aprofunda știința desenului, profesorul Laurens reușind să îi trezească interesul
 
atât pentru compoziţiile monumentale şi pentru figurile puternice, cât şi pentru
 
respectarea individualităţii artistice.
 
În perioada șederii în străinătate a beneficiat de ajutor din partea Primăriei
 
orașului Galați6, respectiv din fondul Răducanu Simonide7, negustor care din
 
dorinţa de a sprijini şi dezvolta învăţământul şi cultura românească, a donat, prin
 
testament, din averea sa statului, cu obligaţia ca acesta să acorde burse şi ajutoare
 
tinerilor bine pregătiţi, inclusiv pentru specializare în domeniul artelor plastice8.
 
Viața culturală și varietatea curentelor, mișcărilor și grupărilor artistice au
 
dus la îmbogăţirea substanţială a experienţei pictorului care a asimilat elementele
 
potrivite percepției sale plastice, consolidându-și cunoștințele artistice și
 
prin legăturile cu pictorii vremii, dar și prin vizitarea muzeelor, expozițiilor și
 
colecțiilor de artă. A fost perioada în care l-a vizitat pe sculptorul Constantin
 
Brâncuși, dar și pe medicul Nicolae Vaschide, psiholog cu o bogată activitate
 
de cercetare în Franța, căruia i-a desenat câteva planșe pentru un tratat despre
 
configuraţia anatomică a mâinii.
 
Marcat de problemele sociale la care asistase în adolescență în orașul natal,
 
„obsedat de vechile simpatii pentru lumea necăjită”, Camil Ressu a frecventat
 
la Paris întâlnirile socialiste, acestea contribuind la întărirea convingerilor sale
 
politice care vor marca pregnant creaţia viitoare. Atent observator al realităţii din
 
jur, artistul s-a remarcat la întoarcerea în ţară prin caracterul militant al ideilor
 
sale, mărturii concludente ale poziţiei sale în ceea ce priveşte problematica socială
 
putând fi descoperite în grafica publicistică, o parte semnificativă a operei sale.
 
Camil Ressu a debutat în ţară ca desenator satiric, experienţă
 
pe care a folosit-o şi în primele sale compoziţii. Caricaturile sale, cele mai multe
 
semnate Rhesus, Resus, Norică, Maricellus, Ion Ceaţă, Gambo D’Arga, au avut la
 
început ca temă centrală Răscoala din 1907, atingând apoi subiecte precum sărăcia
 
populației, situația dramatică a soldaţilor, coaliţia regelui cu moşierii şi liberalii.
 
„Șah la rege”, „Călătoria regelui”, „Înmulțirea ministerelor, bucuria politicianilor!”,
 
„Conul Petrache şi regele”, „Alimentele noastre”, „Soldați lihniți de foame”,
 
„Revizuirea Constituției”, „La ce servește libertatea”, „Justiția ambulantă”, „Să nu se
 
facă anchetă” sunt câteva dintre titlurile sub care au apărut în reviste, desenele sale,
 
începând din anul 1907 și până în anii Primului Război Mondial.
 
În aceeași manieră a caricaturii a realizat o galerie întreagă de portreteșarje,
 
personaje fiind scriitori și artiști, personalități cunoscute ale vremii. Nume
 
precum pictorii Gheorghe Petrașcu, Nicolae Dărăscu, Iosif Iser (1910), Cecilia
 
Cuţescu-Storck, Solomon Sanielevici (1903) și Lucia Dem Bălăcescu, sculptorii
 
Constantin Brâncuşi (1913) și Dimitrie Paciurea, poeții Ion Minulescu (cel
 
prin care ajunsese desenator satiric la Furnica), Ştefan O. Iosif (1911), Tudor
 
Arghezi (1911) și George Bacovia, sau compozitorul Alfonso Castaldi (1909)
 
și colecționarul și criticul de artă Alexandru Bogdan-Piteşti, au fost modelele
 
graficianului Ressu, unul dintre artiștii români dotați cu un puternic spirit de
 
surprindere a caracterului, „unul dintre desenatorii cei mai de seamă din întreaga
 
artă românească”,
 
Multe dintre portretele și compozițiile realizate la Vlaici le-a expus în cadrul
 
primelor participări la manifestările Societăţii „Tinerimea Artistică”. Primit cu răceală
 
pentru multe dintre desene, datorită îndrăznelii coloristice și nonconformismului,
 
pictorul a răspuns tranşant criticilor: „În toată arta poporului nostru, stilizată prin
 
menţinerea continuă a unui caracter sobru, în dans, în muzică, în icoane şi decoraţiuni,
 
găsim înscrisă cu prisosinţă această contopire a poeziei şi suferinţei lui”12.
 
În anul 1909, jurnalistul Theodor Cornel îl includea pe Camil Ressu în
 
volumul „Figuri contimporane din România” descriindu-l ca pe „un tânăr pictor
 
de mare talent, care în lucrările lui puternice şi definitive se vesteşte, pare-se, ca un
 
continuator al unei tradiţii artistice vechi româneşti”13, în timp ce criticul de artă
 
Alexandru Bogdan-Pitești, în Anuarul presei române şi al lumei politice pe anul
 
1910, îl definea ca pe „o fire rebelă şi veşnic în revoltă, un cugetător indignat de
 
toate nedreptăţile ce se comit, îndurerat de durerea celor ce veşnic pătimesc [...]
 
una din personalitățile de mare viitor ale picturii românești”14, afirmaţie ilustrată
 
cu lucrări ale pictorului, primele reproduceri publicate ale picturilor sale.
 
 
 
Lui Camil Ressu i se datorează încercarea cea mai îndrăzneață a anilor
 
ʼ20, surprinderea într-o singură imagine plastică a mitologiei românești, prin
 
realizarea cortinei Teatrului Național din București, care prezenta nunta lui Făt-
 
Frumos cu Ileana Cosânzeana. Cortina pictată de Camil Ressu, pe care pictorul
 
Nicolae Tonitza o vedea „ca o femeie frumoasă din popor, în vraja sclipitoare a
 
unui bal mascat”, a generat reacţii contradictorii. Autenticitatea lucrării i-a făcut
 
pe mulţi dintre spectatori să îi arunce priviri ironice, în timp ce „toate gurile
 
creionate cu roşu au întâmpinat-o cu rânjet umed de impertinenţă”. Autentică
 
lucrare de artă, cortina a fost apreciată de Tonitza a fi „cea mai vastă încercare
 
de frescă din câte s-au făcut la noi. O masă de gri enormă, în care roşul, verdele,
 
albastrul şi galbenul se subtilizează, se confundă, se topesc într-un ansamblu
 
coloristic de o largă viziune fantomatică”16, dar considerată prea puțin decorativă
 
de factorii decidenţi ai vremii, a fost retrasă şi depozitată în podul Teatrului
 
Național, ulterior fiind distrusă de bombardamentele din august 1944.
 
Criticul de artă gălăţean Corneliu Stoica îl consideră pe Camil Ressu un
 
adevărat „pictor al omului”, care „a cultivat pe scară largă portretul. Dotat cu un
 
ascuţit simţ de observaţie, artistul a ştiut să pătrundă în universul modelului şi
 
să-i dezvăluie trăsăturile esenţiale ale personalităţii sale, să-l individualizeze”17.
 
Galeria sa de portrete, printre care se numără intelectuali, scriitori, artişti
 
dar şi copii şi tineri, pune în valoare capacitatea de observație a artistului, dar
 
și dragostea pentru semenii săi. A imortalizat în picturile sale personalități ale
 
lumii culturale şi artistice româneşti
 
Artistul Camil Ressu a abordat în special pictura de şevalet, dar a demonstrat
 
şi a fost preocupat şi de cea decorativă, afinităţile sale către pictura monumentală
 
fiind reliefate în proiecte şi compoziţii de pictură murală. Cortina Teatrului Naţional
 
din Bucureşti, realizată la începutul anilor ʼ20, dar şi panourile realizate câţiva
 
ani mai târziu şi numeroase alte proiecte, cum ar fi cel realizat pentru Ministerul
 
Comunicaţiilor (cunoscut ca „Munca într-un şantier naval”), cele două proiecte
 
de pictură murală, ambele numite „Compoziţie decorativă” (sau „Compoziţie
 
alegorică”) pentru casa juristului Toma Stelian, toate acestea reprezintă valori certe
 
ale artei românești care poartă semnătura pictorului gălăţean.
 
Viziunea artistului şi-a pus amprenta şi în lucrări clar delimitate şi supuse
 
unor riguroase reguli de simetrie în compoziţiile de proiecte pentru bancnote
 
realizate de artistul plastic pentru Banca Naţională a României.
 
Personalitate artistică de marcă a începutului de secol XX, recunoscută
 
pentru experiența, profesionalismul și notorietatea de care a dat dovadă, Camil
 
Ressu a fost numit membru sau președinte în numeroase comisii şi jurii de
 
specialitate, precum: Expoziția de pictură şi sculptură a artiştilor mobilizaţi
 
organizată de Marele Cartier General, Comisia specială pentru decernarea marilor
 
premii naționale pentru artele plastice, Comisia pentru achiziționările și comenzile
 
operelor de artă plastică, fiind de asemenea desemnat (împreună cu Marius
 
Bunescu) să colaboreze cu generalul Grigore Constandache şi locotenent-colonel
 
Gheorghe Fluture la conservarea lucrărilor de artă plastică din Muzeul Armatei.
 
Profesor aflat pentru mulți ani la cârma Academiei de Arte Frumoase21,
 
Camil Ressu a militat pentru un învățământ artistic superior democratic, fiind
 
unul dintre cei care au pus bazele învățământului modern. S-a numărat printre
 
cei care au hotărât înființarea unei Academii de Artă de tip nou, liberă22 iar în
 
calitate de director artistic în Ministerul Artelor a semnat adresa prin care făcea
 
cunoscută deschiderea provizorie a unei școli libere de pictură şi desen, unde
 
ulterior a fost numit profesor. În calitate de cadru didactic al Academiei de Arte
 
Frumoase, a colaborat la planul de reorganizare a şcolilor de Arte Frumoase,
 
fiind membru în Consiliul consultativ menit să examineze și să avizeze toate
 
problemele învățământului superior artistic
 
 
 
Artist și dascăl de excepţie, făcând parte din grupul „intelectualilor
 
de la Kübler”30, „portretist de clasică pătrundere..., compozitor cu vastă și
 
nezdruncinată știință”31, Camil Ressu era „bun, generos, şi mai ales în meseria
 
lui – lucru rar – nu pizmuia pe nimeni [...] înconjurat de prieteni vechi, de elevi
 
şi de o lume întreagă care îl stima”32 a fost preocupat de problemele esenţiale ale
 
artei şi artiştilor dar şi de rolul acestora în societate fiind implicat în organizarea
 
acestora. S-a numărat printre iniţiatorii primului sindicat al artiştilor, Sindicatul
 
Artelor Frumoase din Bucureşti, al cărui prim statut (întocmit împreună cu
 
Theodorescu-Sion) şi emblemă le-a creat.
 
Opera artistului Camil Ressu, care mărturisea că „s-a străduit să
 
zugrăvească oamenii aşa cum sunt; nu ştiu dacă şi pe această cale am reuşit să fac
 
ceva bun, dar ştiu precis că alt scop decât acesta n-am urmărit”, monumentală
 
prin diversitate (vederi din satul românesc, grupuri de muncitori sau țărani,
 
nuduri, naturi moarte, portrete sau autoportrete), reprezintă o impresionantă
 
moștenire și o operă de referință pentru arta naţională românească, înscriindu-l
 
pe artist între cei mai valoroși artiști plastici români.
 
Membru titular al Academiei Române, lucrările lui Camil Ressu au
 
continuat și după anul 1962 să fie prezente la loc de cinste pe simezele expozițiilor
 
de artă plastică organizate în țară sau în străinătate, în cadrul Muzeului de Artă al
 
României fiind organizată, în anul 1975, microexpoziţia omagială „Autoportretul
 
în opera lui Camil Ressu”, iar în anul 1981 „Expoziţia retrospectivă de pictură şi
 
grafică Camil Ressu”, dedicată centenarului naşterii artistului.
 
Oraşul natal îi păstrează amintirea atât prin lucrările prezente în expoziţiile
 
Muzeului de Artă Vizuală, cât şi prin organizarea de către Liceul de Artă „Dimitrie
 
Cuclin”, începând cu anul 2002, a unui concurs anual de pictură ce îi poartă numele,
 
devenit între timp Concursul Internaţional de Pictură „Camil Ressu”.
 
 
 
 
 
Numele real: Ressu Camil Alexis Constantin
 
Pseudonime: Rhesus, Resus, Norică, Maricellus, Ion Ceată, Gambo d’Arga
 
Data nașterii: 26 ianuarie 188033
 
Locul nașterii: Galați
 
Data decesului: 1 aprilie 196234
 
Locul decesului: București
 
Studii:
 
 Școala primară și secundară la Liceul „Vasile Alecsandri” din Galaţi
 
(1887-1896);
 
 Liceul „Sf. Sava” din Bucureşti (1896-1897);
 
 Şcoala de Belle Arte din Bucureşti, clasa prof. G. D. Mirea (1897-1899);
 
 Şcoala de Arte Frumoase din Iaşi, clasa prof. Gheorghe Popovici, pe care
 
a terminat-o cu medalia de argint (1899-1902);
 
 Akademie der Bildenden Künste din München cu profesorul von
 
Kaulbach (sept. 1902);
 
 Academia Julian din Paris, în atelierul lui Jean-Paul Laurens (1902-1907).
 
Activitate socio-profesională:
 
 desenator la revista Furnica (1907);
 
 a desenat coperta pentru volumul „Caleidoscopul lui A. Mirea” de
 
Dimitrie Anghel şi Ştefan O. Iosif (1908);
 
 a participat cu lucrări la Expozițiile „Tinerimii Artistice” (apr. 1910, apr.
 
1911, 1913, mai 1914, 1915, 1916, 1931, 1939, 1940, 1944);
 
a expus la Salonul Oficial (mai 1912, 1924, 1928, 194035, 1948);
 
 a publicat cronici plastice pentru expoziţii de artă;
 
 a participat ca voluntar la campania din Bulgaria, unde a pictat o serie de
 
peisaje și compoziții cu turci în Dobrogea și în Bulgaria (1913);
 
 s-a căsătorit cu Catinca (Celesta) Ștefănescu (22 mai 1914);
 
 a fost mobilizat pe lângă Serviciul Supravegherii Știrilor (S.S.Ş.), care
 
funcţiona în cadrul Palatului Poştei Centrale din Bucureşti (1916);
 
 a fost mobilizat la Iași pe lângă Marele Cartier General, Secția a III-a
 
Adjutantură, cu grad de sublocotenent (1917)36;
 
 a expus lucrări la expoziţia permanentă din foaierul Teatrului Naţional
 
din Bucureşti (1920);
 
 a realizat două proiecte de pictură decorativă pentru casa Toma Stelian
 
(1920-1925);
 
 la comanda directorului Teatrului Naţional din Bucureşti, scriitorul
 
Victor Eftimiu şi a ministrului artelor, Octavian Goga, a realizat portrete
 
ale actorilor teatrului pentru holul instituţiei şi a pictat o cortină a
 
teatrului (1921);
 
 a participat la expozițiile Societății „Arta Română”: Iaşi (1918), Bucureşti
 
(1920, cu 30 de lucrări; 1921, cu 15 lucrări; 1922, cu 3 portrete; 1923, cu
 
un portret; 1937);
 
 a creat, împreună cu N. Tonitza şi Şt. Dimitrescu, prototipuri pentru
 
Fabrica de Ceramică „Troiţa” din
 
Bucureşti (1921);
 
 profesor cu diurnă la cursul
 
seral de desen (1925), profesor
 
suplinitor (1927) și director cu
 
delegație (mart. - iun. 1927),
 
profesor cu titlu provizoriu (iul.
 
1927), director (febr. 1929) și
 
profesor definitiv de pictură37 (oct.
 
1930 - 1955) la Școala de Arte
 
Frumoase din București38;
 
 membru (1928, 1930, 1932, 1935,
 
1937, 1938, 1939, 1940) și președinte
 
al Salonului oficial (1945, 1946);
 
 rector (1931-1936, 1936-1941) al Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti39;
 
 
 
realizat picturi murale: catapeteasma Bisericii ,,Sfinţii Voievozi Mihail
 
şi Gavriil’’ din Girov, jud. Neamț (1933);
 
 a expus la „Salonul nudului” (1934);
 
 pictor bisericesc autorizat (1937);
 
 a făcut parte din Comisia specială pentru decernarea marilor premii
 
naționale pentru artele plastice40 (1937-1941);
 
 a făcut parte din Comisia pentru achiziționările și comenzile operelor de
 
artă plastică de către stat și instituțiile publice41 (1937-1941);
 
 a participat cu lucrări la expozițiile Asociației „Arta” (mai 1938, 1942,
 
1943, 1944);
 
 preşedinte al Consiliului „Tinerimii artistice” (1940);
 
 membru supleant în comisia specială însărcinată cu admiterea pictorilor
 
și sculptorilor în Corpul Artiștilor Plastici (27 iun. 1942);
 
 a fost desemnat, împreună cu Marius Bunescu, să colaboreze cu generalul
 
Grigore Constandache şi locotenent-colonel Gheorghe Fluture la
 
conservarea lucrărilor de artă plastică din Muzeul Armatei (13 iul. 1943);
 
 a condus temporar Şcoala de Arte Frumoase din București (1944);
 
 profesor la Academia Liberă de Pictură din București (1945-1948);
 
 director al învăţământului artistic în Ministerul Artelor (1945)42;
 
 a colaborat la elaborarea reorganizării școlilor de Arte Frumoase43 (1946);
 
 a executat un proiect de clădire pentru Academia de Arte Frumoase (1947);
 
 membru în Consiliul consultativ menit să examineze și să avizeze toate
 
problemele învățământului superior artistic44 (1947);
 
 s-a pensionat din postul de profesor de la Școala de Arte Frumoase (dec. 1955).
 
Debut:
 
 expoziție de grup: cu cinci picturi (peisaje şi compoziţii pictate la Vlaici)
 
la o expoziție la Tinerimea Artistică (apr. 1910);
 
 expoziție personală: cu 25 de lucrări în sala Bibliotecii Ateneului,
 
împreună cu Solomon Sanielevici prefaţa catalogului fiind realizată de
 
Tudor Arghezi (ian. 1913).
 
Expoziții personale:
 
 expoziție personală, împreună cu pictorii Solomon Sanielevici și Mișu
 
Teișanu, unde a expus șapte acuarele și 21 de picturi (casele Crețeanu de
 
pe Calea Victoriei, ian. 1914);
 
 împreună cu fosta sa elevă, Sabina Florian, a expus cinci lucrări (nov. -
 
dec. 1947)
 
 
 
Afiliere:
 
 a făcut parte din Cercul studenților români din Paris (Cercle des etudiants
 
roumains)45;
 
 membru fondator al Societăţii „Arta română” (Iași, 9 mart. 1918);
 
 membru al Partidului Socialist (1919);
 
 membru fondator (12 mart. 1921) şi președinte al Sindicatului Artelor
 
Frumoase (1921-1923; din 25 mart. 1946);
 
 membru fondator al Asociației „Arta” (1937);
 
 membru al Societății „Tinerimea Artistică”;
 
 membru al Cercului Artiştilor Plastici (1942);
 
 membru al Partidului Comunist Român (1945);
 
 
 
 vicepreședinte al Asociaţiei Române
 
pentru Strângerea Legăturilor cu Uniunea
 
Sovietică (A.R.L.U.S.), secția de artă (1945);
 
 membru și preşedinte de Onoare al
 
Uniunii Artiștilor Plastici (1950-1962);
 
 membru titular al Academiei Române (2
 
iulie 1955).
 
Colaborări la publicaţii: Adevărul, Acţiunea,
 
Furnica, Facla, Cronica, Cuvântul liber, Flacăra,
 
Gândirea, Luceafărul, Năzuința, Nea Ghiţă,
 
Renașterea Română, Revista celorlalţi, Săgetătorul,
 
Țara Noastră, Viața Românească, Viitorul.
 
Distincţii - Premii - Titluri:
 
 Premiul I la concursul de desen organizat
 
de Societatea „Tinerimea română”
 
(Bucureşti, 1895);
 
 Medalia a II-a pentru Pictură la Salonul Oficial (1912);
 
 Ordinul „Steaua României” în grad de Ofiţer (1922);
 
 Ordinul „Les Palmes Académiques”, în grad de ofițer (Brevet nr. 5819 din
 
4 febr. 1922);
 
 medalia „Bene Merenti”, clasa I (Brevet nr. 1252 din 1922);
 
 Ordinul „Legiunea de onoare” în rang de Cavaler, acordată de statul
 
francez (1933);
 
 Medalia de aur la Expoziția de artă românească organizată în cadrul
 
Pavilionului românesc de la Expoziția internațională de la Paris (1937);
 
 Premiul național pentru pictură (1939);
 
 Ordinul „Meritul Cultural” clasa a II-a în grad de Cavaler (Brevet nr. 101
 
din 1939);
 
 Premiul naţional la Salonul Oficial de Pictură şi Sculptură (1940);
 
 Ordinul „Meritul cultural” clasa I în grad de Ofițer (1940);
 
 Titlul de Artist Emerit (1951);
 
 Premiul de stat pentru Pictură clasa I, pentru lucrarea „Semnarea apelului
 
pentru un pact al păcii” (1952);
 
 Titlul de „Artist al Poporului” (1954);
 
 „Ordinul Muncii” clasa I (1954
 
 
 
Leonard<ref>Numele artistului era Nae şi prenumele Leonard, tatăl fiind Constantin Nae; Numele real al artistului era Naia (Nae) Leonard, Leonard fiind prenumele (v. S.J.A.N. Galaţi. Fond Colecţia de Registre de Stare Civilă Comunală a Judeţului Covurlui. Primăria oraşului Galaţi, dosar 505/1886, Certificat nr. 1671, f. 60).</ref>,
 
:
 
  
 
== Biografie ==
 
== Biografie ==
:'''Data şi locul naşterii:'''  
+
:'''Data şi locul naşterii:''' 26 ianuarie 1880<ref>Data naşterii conform Registrului stării civile nr. 138/1880, fila 70-verso este 26 ian. 1880; pe 28 ian. 1880 a fost declarat de către tatăl său, magistratul Constantin Ressu.</ref>, [[Galați]]
:'''Data şi locul decesului:'''  
+
:'''Data şi locul decesului:''' 1 aprilie 1962, București
  
 
:'''Studii:'''  
 
:'''Studii:'''  
:*
+
:*Școala primară și secundară la [[Liceul „Vasile Alecsandri” din Galaţi]] (1887-1896);
 +
:*Liceul „Sf. Sava” din Bucureşti (1896-1897);
 +
:*Şcoala de Belle Arte din Bucureşti, clasa prof. G. D. Mirea (1897-1899);
 +
:*Şcoala de Arte Frumoase din Iaşi, clasa prof. Gheorghe Popovici, pe care a terminat-o cu medalia de argint (1899-1902);
 +
:*Akademie der Bildenden Künste din München cu profesorul von Kaulbach (sept. 1902);
 +
:*Academia Julian din Paris, în atelierul lui Jean-Paul Laurens (1902-1907).
  
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
:*
+
:*desenator la revista ''Furnica'' (1907);
:*
+
:*a desenat coperta pentru volumul „Caleidoscopul lui A. Mirea” de Dimitrie Anghel şi Ştefan O. Iosif (1908);
 +
:*a participat cu lucrări la Expozițiile „Tinerimii Artistice” (apr. 1910, apr. 1911, 1913, mai 1914, 1915, 1916, 1931, 1939, 1940, 1944);
 +
:*a expus la Salonul Oficial (mai 1912, 1924, 1928, 1940, 1948);
 +
:*a publicat cronici plastice pentru expoziţii de artă;
 +
:*a participat ca voluntar la campania din Bulgaria, unde a pictat o serie de peisaje și compoziții cu turci în Dobrogea și în Bulgaria (1913);
 +
:*s-a căsătorit cu Catinca (Celesta) Ștefănescu (22 mai 1914);
 +
:*a fost mobilizat pe lângă Serviciul Supravegherii Știrilor (S.S.Ş.), care funcţiona în cadrul Palatului Poştei Centrale din Bucureşti (1916) și la Iași pe lângă Marele Cartier General, Secția a III-a Adjutantură, cu grad de sublocotenent (1917);
 +
:*a expus lucrări la expoziţia permanentă din foaierul Teatrului Naţional din Bucureşti (1920);
 +
:*a realizat două proiecte de pictură decorativă pentru casa Toma Stelian (1920-1925);
 +
:*la comanda directorului Teatrului Naţional din Bucureşti, scriitorul Victor Eftimiu şi a ministrului artelor, Octavian Goga, a realizat portrete ale actorilor teatrului pentru holul instituţiei şi a pictat o cortină a teatrului (1921);
 +
:*a participat la expozițiile Societății „Arta Română”: Iaşi (1918), Bucureşti (1920, cu 30 de lucrări; 1921, cu 15 lucrări; 1922, cu 3 portrete; 1923, cu un portret; 1937);
 +
:*a creat, împreună cu N. Tonitza şi Şt. Dimitrescu, prototipuri pentru Fabrica de Ceramică „Troiţa” din Bucureşti (1921);
 +
:*profesor cu diurnă la cursul seral de desen (1925), profesor suplinitor (1927) și director cu delegație (mart. - iun. 1927), profesor cu titlu provizoriu (iul. 1927), director (febr. 1929) și profesor definitiv de pictură (oct. 1930 - 1955) la Școala de Arte Frumoase din București;
 +
:*membru (1928, 1930, 1932, 1935, 1937, 1938, 1939, 1940) și președinte al Salonului oficial (1945, 1946);
 +
:*rector (1931-1936, 1936-1941) al Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti;
 +
:*a realizat picturi murale: catapeteasma Bisericii ,,Sfinţii Voievozi Mihail şi Gavriil’’ din Girov, jud. Neamț (1933);
 +
:*a expus la „Salonul nudului” (1934);
 +
:*pictor bisericesc autorizat (1937);
 +
:*a condus temporar Şcoala de Arte Frumoase din București (1944);
 +
:*profesor la Academia Liberă de Pictură din București (1945-1948);
 +
:*director al învăţământului artistic în Ministerul Artelor (1945);
 +
:*membru în Consiliul consultativ menit să examineze și să avizeze toate problemele învățământului superior artistic (1947);
 +
:*s-a pensionat din postul de profesor de la Școala de Arte Frumoase (dec. 1955).
  
 
:'''Afiliere:'''  
 
:'''Afiliere:'''  
:*
+
:*a făcut parte din Cercul studenților români din Paris (Cercle des etudiants roumains);
 +
:*membru fondator al Societăţii „Arta română” (Iași, 9 mart. 1918);
 +
:*membru al Partidului Socialist (1919);
 +
:*membru fondator (12 mart. 1921) şi președinte al Sindicatului Artelor Frumoase (1921-1923; din 25 mart. 1946);
 +
:*membru fondator al Asociației „Arta” (1937);
 +
:*membru al Societății „Tinerimea Artistică”;
 +
:*membru al Cercului Artiştilor Plastici (1942);
 +
:*membru al Partidului Comunist Român (1945);
 +
:*vicepreședinte al Asociaţiei Române pentru Strângerea Legăturilor cu Uniunea Sovietică (A.R.L.U.S.), secția de artă (1945);
 +
:*membru și preşedinte de Onoare al Uniunii Artiștilor Plastici (1950-1962);
 +
:*membru titular al Academiei Române (2 iul. 1955).
  
:'''Distincții – Decorații:'''   
+
:'''Distincții – Premii- Titluri - Decorații:'''   
:*
+
:*Premiul I la concursul de desen organizat de Societatea „Tinerimea română” (Bucureşti, 1895);
 +
:*Medalia a II-a pentru Pictură la Salonul Oficial (1912);
 +
:*Ordinul „Steaua României” în grad de Ofiţer (1922);
 +
:*Ordinul „Les Palmes Académiques”, în grad de ofițer (Brevet nr. 5819 din 4 febr. 1922);
 +
:*medalia „Bene Merenti”, clasa I (Brevet nr. 1252 din 1922);
 +
:*Ordinul „Legiunea de onoare” în rang de Cavaler, acordată de statul francez (1933);
 +
:*Medalia de aur la Expoziția de artă românească organizată în cadrul Pavilionului românesc de la Expoziția internațională de la Paris (1937);
 +
:*Premiul național pentru pictură (1939);
 +
:*Ordinul „Meritul Cultural” clasa a II-a în grad de Cavaler (Brevet nr. 101din 1939);
 +
:*Premiul naţional la Salonul Oficial de Pictură şi Sculptură (1940);
 +
:*Ordinul „Meritul cultural” clasa I în grad de Ofițer (1940);
 +
:*Titlul de Artist Emerit (1951);
 +
:*Premiul de stat pentru Pictură clasa I, pentru lucrarea „Semnarea apelului pentru un pact al păcii” (1952);
 +
:*Titlul de „Artist al Poporului” (1954);
 +
:*„Ordinul Muncii” clasa I (1954).
 +
 
 +
:'''Colaborări la publicaţii:'''  ''Adevărul, Acţiunea, Furnica, Facla, Cronica, Cuvântul liber, Flacăra, Gândirea, Luceafărul, Năzuința, Nea Ghiţă, Renașterea Română, Revista celorlalţi, Săgetătorul, Țara Noastră, Viața Românească, Viitorul''.
  
 
== Note ==
 
== Note ==
Line 335: Line 96:
  
 
== Fişier de autoritate ==
 
== Fişier de autoritate ==
:[http://193.231.136.4/opac/authority/82736 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
+
:[https://tinread.bvau.ro/opac/authority/122508 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
  
 
== Surse ==
 
== Surse ==
:'''TOPORAŞ, CAMELIA; BEZMAN, TENA; IRIMIA, ROCSANA; PRICOPI, OTILIA.''' ''Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2018 - 2019.'' Galaţi, Axis Libri, 2019.
+
:'''TOPORAŞ, CAMELIA; PRICOPI, OTILIA; IRIMIA, ROCSANA; BEZMAN, TENA.''' ''Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2015.'' Galaţi, Axis Libri, 2016.
  
 
== Referinţe ==
 
== Referinţe ==
:*'''
+
:*'''pictorul Alexandru Istrati:''' ''Lua un cărbune în mână şi stimulat de privirile elevilor desena transformând complet lucrarea; începea de la un capăt cu o linie sigură, continuă şi nu ridica cărbunele decât când desenul era terminat. Pentru noi toţi precizia şi uşurinţa de a-l face ne uimea. De aceea ne adunam cu toţii şi-l sorbeam din ochi. În timp ce desena, ne vorbea despre proporţie, despre simplificarea formelor eliminând detaliile, despre Ingres, Dürer sau despre Jean Paul Laurens, profesorul lui de la Paris. Corecturile lui erau celebre.''
Astfel, pictorul Alexandru Istrati
+
 
reconstituia modul de a corecta al profesorului Ressu:
+
:*'''Victor Eftimiu:''' ''Camil Ressu ştie să împartă vopseaua cu dramul, s-o întindă atât cât trebuie, s-o lumineze, s-o armonizeze, până să dea omului şi peisajului, reliefuri sculpturale. Pictor realist, el nu se pierde în aşa-numitele clar-obscururi, în vagul periferic, în moliciunea conturelor, nu abuzează de ceaţa convenţională în care de atâtea ori se scaldă, dacă nu se îneacă, subiectul tratat de penelul altora.''
Lua un cărbune în mână şi stimulat de privirile elevilor desena transformând
 
complet lucrarea; începea de la un capăt cu o linie sigură, continuă şi nu ridica
 
cărbunele decât când desenul era terminat. Pentru noi toţi precizia şi uşurinţa
 
de a-l face ne uimea. De aceea ne adunam cu toţii şi-l sorbeam din ochi. În timp
 
ce desena, ne vorbea despre proporţie, despre simplificarea formelor eliminând
 
detaliile, despre Ingres, Dürer sau despre Jean Paul Laurens, profesorul lui de la
 
Paris. Corecturile lui erau celebre.26
 
  
ă, în care predominau
+
:*'''Vasile Drăguţ:''' ''Camil Ressu a ştiut fie credincios sieşi, rezului său, reuşind să făurească o operă de înaltă vigoare, o operă capabilă să-l vestească pe sine şi înacelaşi timp să constituie un suport pentru studenţii pe care i-a format, proiectându-i spre viitor ca virtuali artişti; exemplar pentru că, prin tot ceea ce a reuşit facă, Camil Ressu a fost nu numai un artist de valoare, ci a fost un om de cultură de largă respiraţie, care a ştiut să integreze pictura şi artele plastice în marele concert al procesului de creaţie în ansamblul său; exemplar pentru că întotdeauna a ştiut să fie acelaşi în întreita sa ipostază: artist, dascăl, om de cultură.''
studiile după corpul uman, după peisaj şi obiectele
 
din imediata apropiere, artistul îşi propune
 
combinarea capacităţilor formative ale desenului
 
şi ale culorii. Atenţia acordată tradiţiei ia, cel mai
 
adesea, forma evocării lumii satului, ca depozitară
 
a unei experienţe milenare.
 
(Constantin Prut)
 
Camil Ressu ştie împartă vopseaua cu dramul, s-o întindă atât cât
 
trebuie, s-o lumineze, s-o armonizeze, până dea omului şi peisajului, reliefuri
 
sculpturale. Pictor realist, el nu se pierde în aşa-numitele clar-obscururi, în vagul
 
periferic, în moliciunea conturelor, nu abuzează de ceaţa convenţională în care
 
de atâtea ori se scaldă, dacă nu se îneacă, subiectul
 
tratat de penelul altora.
 
(Victor Eftimiu)
 
  
Camil Ressu a ştiut să fie credincios sieşi,
+
:*'''Tudor Arghezi:''' ''Camil Ressu, cu profilul lui tare, cu degetele lui încurcate în mănuşa unei ţesături violente de vine din spinarea mâinilor, nervos şi abrupt, rupe cu pensula privelişti crunte şi oameni stâncoşi. (…) Îţi închipuieşti că artistul, înainte de a privi natura ce i se pare prea armonică, aruncă peste dânsa de câteva ori vântul, ca -i strice ordinea uniformă. Cu un picior o răstoarnă, sau o ridică în punctul unde-i trebuie. Fiinţele lui Ressu, au muncit o viaţă până să înceapă să-i placă artistului. (…) Artistul nu se mulţumeşte cu maimultul sau mai-puţinul bine. El înaintează într-un portret până la sleire, şi în căutarea neîncetată a perfecţiei pe care o visează el, pune pasiunea şi totodată îndoiala artiştilor adevăraţi, nemulţumiţi de tot ce fac, deşi încrezători în steaua lor.''
crezului său, reuşind făurească o operă de înaltă
 
vigoare, o operă capabilă să-l vestească pe sine şi în
 
acelaşi timp să constituie un suport pentru studenţii
 
pe care i-a format, proiectându-i spre viitor ca virtuali
 
artişti; exemplar pentru că, prin tot ceea ce a reuşit să
 
facă, Camil Ressu a fost nu numai un artist de valoare,
 
ci a fost un om de cultură de largă respiraţie, care a ştiut
 
să integreze pictura şi artele plastice în marele concert
 
al procesului de creaţie în ansamblul său; exemplar
 
pentru că întotdeauna a ştiut să fie acelaşi în întreita
 
sa ipostază: artist, dascăl, om de cultură.
 
(Vasile Drăguţ)
 
  
Camil Ressu, cu profilul lui tare, cu degetele lui încurcate în mănuşa
 
unei ţesături violente de vine din spinarea mâinilor, nervos şi abrupt, rupe cu
 
pensula privelişti crunte şi oameni stâncoşi. (…) Îţi închipuieşti că artistul,
 
înainte de a privi natura ce i se pare prea armonică, aruncă peste dânsa de
 
câteva ori vântul, ca să-i strice ordinea uniformă. Cu un picior o răstoarnă,
 
sau o ridică în punctul unde-i trebuie. Fiinţele lui Ressu, au muncit o viaţă
 
până să înceapă să-i placă artistului. (…) Artistul nu se mulţumeşte cu maimultul
 
sau mai-puţinul bine. El înaintează într-un portret până la sleire, şi în
 
căutarea neîncetată a perfecţiei pe care o visează el, pune pasiunea şi totodată
 
îndoiala artiştilor adevăraţi, nemulţumiţi de tot ce fac, deşi încrezători în
 
steaua lor.
 
(Tudor Arghezi
 
 
:[[A]] [[B]] [[C]] [[D]] [[E]] [[F]] [[G]] [[H]] [[I]] [[J]] [[K]] [[L]] [[M]] [[N]] [[O]] [[P]] [[R]] [[S]] [[Ş]] [[T]] [[Ţ]] [[U]] [[V]] [[Z]]
 
:[[A]] [[B]] [[C]] [[D]] [[E]] [[F]] [[G]] [[H]] [[I]] [[J]] [[K]] [[L]] [[M]] [[N]] [[O]] [[P]] [[R]] [[S]] [[Ş]] [[T]] [[Ţ]] [[U]] [[V]] [[Z]]

Latest revision as of 12:12, 8 February 2022

Artist plastic, profesor
„Artistul adevărat știe că sentimentele și tragicul vieții omenești se exprimă în arta lui nu numai prin tema subiectului, ci mai ales prin dispoziția liniilor, spațiilor, culorilor și umbrelor, care prin ele însele sugerează sentimente diferite.”
Autograf Camil Ressu
Camil Ressu - artist plastic

Prezentare

Plasat în elita celor mai importanți artiști plastici români din prima jumătate a secolului al XX-lea şi în galeria profesorilor care au contribuitla formarea unor noi şcoli de artă, Camil Ressu[1] a văzut lumina zilei la Galați, într-o familie care avea rădăcini macedonene din partea tatălui.[2]
Tatăl pictorului, Constantin Ressu[3], cel mai mare dintre copiii familiei Alexis și Elena Ressu, a fost profund implicat în viața politică, socială și culturală a orașului de la Dunăre, al cărui primar a fost în mai multe mandate, rămânând în memoria locală, printre altele, pentru teii plantați pe strada Domnească şi pentru pavarea Pieții Regale. Spirit boem, cu înclinații artistice, Constantin Ressu a transmis aceste calități celui mai mare dintre cei patru copii ai săi, Camil Alexis Ressu, care rememora la un moment dat cum părintele său l-a surprins în camera sa „mâzgălind nişte flori”, în orele când ar fi trebuit să fie la şcoală: am încremenit de frică, aşteptând să-şi reverse asupra-mi cele mai amarnice mustrări, dar în loc de dojană, spre uimirea mea, era stingherit parcă de vizita lui inopinantă, şi fără să zică o vorbă a plecat trântind brusc uşa camerei în care uitasem să mă închid. Această întâmplare mi-a destăinuit încuviinţarea lui tacită. Spera, poate, că îşi va împlini prin mine aspiraţia lui către artă.
Talentul său avea să fie remarcat la Şcoala de Belle Arte din Bucureşti, unde se înscrisese fără acordul mamei sale, la clasa de pictură a profesorului George Demetrescu Mirea, unde talentul, seriozitatea și perseverența de care a dat dovadă i-au adus, în anul şcolar 1898-1899, în semestrul I, „menţiunea onorabilă” la specialitatea „Desen antic bust” iar în semestrul II, „menţiunea onorabilă” la specialitatea „Desen antic figură”. Instruirea artistică și-a desăvârșit-o în străinătate, la München, unde a fost călăuzit de artistul gălăţean Nicolae Mantu, și apoi la Paris. Coleg cu alți viitori artişti români, precum Jean Al. Steriadi, Nicolae Dărăscu sau Eustaţiu Stoenescu, Camil Ressu a folosit anii petrecuți în capitala Franței pentru a aprofunda știința desenului, profesorul Laurens reușind să îi trezească interesul atât pentru compoziţiile monumentale şi pentru figurile puternice, cât şi pentru respectarea individualităţii artistice.
În perioada șederii în străinătate a beneficiat de ajutor din partea Primăriei orașului Galați, respectiv din fondul Răducanu Simonide, negustor care din dorinţa de a sprijini şi dezvolta învăţământul şi cultura românească, a donat, prin testament, din averea sa statului, cu obligaţia ca acesta să acorde burse şi ajutoare tinerilor bine pregătiţi, inclusiv pentru specializare în domeniul artelor plastice.
Camil Ressu a debutat în ţară ca desenator satiric[4], experienţă pe care a folosit-o şi în primele sale compoziţii. Caricaturile sale au avut la început ca temă centrală Răscoala din 1907, atingând apoi subiecte precum sărăcia populației, situația dramatică a soldaţilor, coaliţia regelui cu moşierii şi liberalii. „Șah la rege”, „Călătoria regelui”, „Înmulțirea ministerelor, bucuria politicianilor!”, „Conul Petrache şi regele”, „Alimentele noastre”, „Soldați lihniți de foame”, „Revizuirea Constituției”, „La ce servește libertatea”, „Justiția ambulantă”, „Să nu se facă anchetă” sunt câteva dintre titlurile sub care au apărut în reviste, desenele sale, începând din anul 1907 și până în anii Primului Război Mondial.
În aceeași manieră a caricaturii a realizat o galerie întreagă de portreteșarje, personaje fiind scriitori și artiști, personalități cunoscute ale vremii. Nume precum pictorii Gheorghe Petrașcu, Nicolae Dărăscu, Iosif Iser (1910), Cecilia Cuţescu-Storck, Solomon Sanielevici (1903) și Lucia Dem Bălăcescu, sculptorii Constantin Brâncuşi (1913) și Dimitrie Paciurea, poeții Ion Minulescu (cel prin care ajunsese desenator satiric la Furnica), Ştefan O. Iosif (1911), Tudor Arghezi (1911) și George Bacovia, sau compozitorul Alfonso Castaldi (1909) și colecționarul și criticul de artă Alexandru Bogdan-Piteşti, au fost modelele graficianului Ressu, unul dintre artiștii români dotați cu un puternic spirit de surprindere a caracterului, „unul dintre desenatorii cei mai de seamă din întreaga artă românească”.
În anul 1909, jurnalistul Theodor Cornel îl includea pe Camil Ressu în volumul „Figuri contimporane din România” descriindu-l ca pe „un tânăr pictor de mare talent, care în lucrările lui puternice şi definitive se vesteşte, pare-se, ca un continuator al unei tradiţii artistice vechi româneşti”, în timp ce criticul de artă Alexandru Bogdan-Pitești, în Anuarul presei române şi al lumei politice pe anul 1910, îl definea ca pe „o fire rebelă şi veşnic în revoltă, un cugetător indignat de toate nedreptăţile ce se comit, îndurerat de durerea celor ce veşnic pătimesc [...] una din personalitățile de mare viitor ale picturii românești”, afirmaţie ilustrată cu lucrări ale pictorului, primele reproduceri publicate ale picturilor sale.
Lui Camil Ressu i se datorează încercarea cea mai îndrăzneață a anilor ʼ20, surprinderea într-o singură imagine plastică a mitologiei românești, prin realizarea cortinei Teatrului Național din București, care prezenta nunta lui Făt-Frumos cu Ileana Cosânzeana. Cortina pictată de Camil Ressu, pe care pictorul Nicolae Tonitza o vedea „ca o femeie frumoasă din popor, în vraja sclipitoare a unui bal mascat”, a generat reacţii contradictorii. Autenticitatea lucrării i-a făcut pe mulţi dintre spectatori să îi arunce priviri ironice, în timp ce „toate gurile creionate cu roşu au întâmpinat-o cu rânjet umed de impertinenţă”. Autentică lucrare de artă, cortina a fost apreciată de Tonitza a fi „cea mai vastă încercare de frescă din câte s-au făcut la noi. O masă de gri enormă, în care roşul, verdele, albastrul şi galbenul se subtilizează, se confundă, se topesc într-un ansamblu coloristic de o largă viziune fantomatică”, dar considerată prea puțin decorativă de factorii decidenţi ai vremii, a fost retrasă şi depozitată în podul Teatrului Național, ulterior fiind distrusă de bombardamentele din august 1944.
Criticul de artă gălăţean Corneliu Stoica îl consideră pe Camil Ressu un adevărat „pictor al omului”, care „a cultivat pe scară largă portretul. Dotat cu un ascuţit simţ de observaţie, artistul a ştiut să pătrundă în universul modelului şi să-i dezvăluie trăsăturile esenţiale ale personalităţii sale, să-l individualizeze”.
Viziunea artistului şi-a pus amprenta şi în lucrări clar delimitate şi supuse unor riguroase reguli de simetrie în compoziţiile de proiecte pentru bancnote realizate de artistul plastic pentru Banca Naţională a României.
Personalitate artistică de marcă a începutului de secol XX, recunoscută pentru experiența, profesionalismul și notorietatea de care a dat dovadă, Camil Ressu a fost numit membru sau președinte în numeroase comisii şi jurii de specialitate, precum: Expoziția de pictură şi sculptură a artiştilor mobilizaţi organizată de Marele Cartier General, Comisia specială pentru decernarea marilor premii naționale pentru artele plastice, Comisia pentru achiziționările și comenzile operelor de artă plastică, fiind de asemenea desemnat (împreună cu Marius Bunescu) să colaboreze cu generalul Grigore Constandache şi locotenent-colonel Gheorghe Fluture la conservarea lucrărilor de artă plastică din Muzeul Armatei.
Profesor aflat pentru mulți ani la cârma Academiei de Arte Frumoase, Camil Ressu a militat pentru un învățământ artistic superior democratic, fiind unul dintre cei care au pus bazele învățământului modern. S-a numărat printre cei care au hotărât înființarea unei Academii de Artă de tip nou, liberă iar în calitate de director artistic în Ministerul Artelor a semnat adresa prin care făcea cunoscută deschiderea provizorie a unei școli libere de pictură şi desen, unde ulterior a fost numit profesor. În calitate de cadru didactic al Academiei de Arte Frumoase, a colaborat la planul de reorganizare a şcolilor de Arte Frumoase, fiind membru în Consiliul consultativ menit să examineze și să avizeze toate problemele învățământului superior artistic.
Artist și dascăl de excepţie, făcând parte din grupul „intelectualilor de la Kübler”, „portretist de clasică pătrundere..., compozitor cu vastă și nezdruncinată știință”, Camil Ressu era „bun, generos, şi mai ales în meseria lui – lucru rar – nu pizmuia pe nimeni [...] înconjurat de prieteni vechi, de elevi şi de o lume întreagă care îl stima” a fost preocupat de problemele esenţiale ale artei şi artiştilor dar şi de rolul acestora în societate fiind implicat în organizarea acestora. S-a numărat printre iniţiatorii primului sindicat al artiştilor, Sindicatul Artelor Frumoase din Bucureşti, al cărui prim statut (întocmit împreună cu Theodorescu-Sion) şi emblemă le-a creat.
Opera artistului Camil Ressu, care mărturisea că „s-a străduit să zugrăvească oamenii aşa cum sunt; nu ştiu dacă şi pe această cale am reuşit să fac ceva bun, dar ştiu precis că alt scop decât acesta n-am urmărit”, monumentală prin diversitate (vederi din satul românesc, grupuri de muncitori sau țărani, nuduri, naturi moarte, portrete sau autoportrete), reprezintă o impresionantă moștenire și o operă de referință pentru arta naţională românească, înscriindu-l pe artist între cei mai valoroși artiști plastici români.
Membru titular al Academiei Române, lucrările lui Camil Ressu au continuat și după anul 1962 să fie prezente la loc de cinste pe simezele expozițiilor de artă plastică organizate în țară sau în străinătate, în cadrul Muzeului de Artă al României fiind organizată, în anul 1975, microexpoziţia omagială „Autoportretul în opera lui Camil Ressu”, iar în anul 1981 „Expoziţia retrospectivă de pictură şi grafică Camil Ressu”, dedicată centenarului naşterii artistului.
Oraşul natal îi păstrează amintirea atât prin lucrările prezente în expoziţiile Muzeului de Artă Vizuală, cât şi prin organizarea de către Liceul de Artă „Dimitrie Cuclin”, începând cu anul 2002, a unui concurs anual de pictură ce îi poartă numele, devenit între timp Concursul Internaţional de Pictură „Camil Ressu”.

Biografie

Data şi locul naşterii: 26 ianuarie 1880[5], Galați
Data şi locul decesului: 1 aprilie 1962, București
Studii:
  • Școala primară și secundară la Liceul „Vasile Alecsandri” din Galaţi (1887-1896);
  • Liceul „Sf. Sava” din Bucureşti (1896-1897);
  • Şcoala de Belle Arte din Bucureşti, clasa prof. G. D. Mirea (1897-1899);
  • Şcoala de Arte Frumoase din Iaşi, clasa prof. Gheorghe Popovici, pe care a terminat-o cu medalia de argint (1899-1902);
  • Akademie der Bildenden Künste din München cu profesorul von Kaulbach (sept. 1902);
  • Academia Julian din Paris, în atelierul lui Jean-Paul Laurens (1902-1907).
Activitate socio-profesională:
  • desenator la revista Furnica (1907);
  • a desenat coperta pentru volumul „Caleidoscopul lui A. Mirea” de Dimitrie Anghel şi Ştefan O. Iosif (1908);
  • a participat cu lucrări la Expozițiile „Tinerimii Artistice” (apr. 1910, apr. 1911, 1913, mai 1914, 1915, 1916, 1931, 1939, 1940, 1944);
  • a expus la Salonul Oficial (mai 1912, 1924, 1928, 1940, 1948);
  • a publicat cronici plastice pentru expoziţii de artă;
  • a participat ca voluntar la campania din Bulgaria, unde a pictat o serie de peisaje și compoziții cu turci în Dobrogea și în Bulgaria (1913);
  • s-a căsătorit cu Catinca (Celesta) Ștefănescu (22 mai 1914);
  • a fost mobilizat pe lângă Serviciul Supravegherii Știrilor (S.S.Ş.), care funcţiona în cadrul Palatului Poştei Centrale din Bucureşti (1916) și la Iași pe lângă Marele Cartier General, Secția a III-a Adjutantură, cu grad de sublocotenent (1917);
  • a expus lucrări la expoziţia permanentă din foaierul Teatrului Naţional din Bucureşti (1920);
  • a realizat două proiecte de pictură decorativă pentru casa Toma Stelian (1920-1925);
  • la comanda directorului Teatrului Naţional din Bucureşti, scriitorul Victor Eftimiu şi a ministrului artelor, Octavian Goga, a realizat portrete ale actorilor teatrului pentru holul instituţiei şi a pictat o cortină a teatrului (1921);
  • a participat la expozițiile Societății „Arta Română”: Iaşi (1918), Bucureşti (1920, cu 30 de lucrări; 1921, cu 15 lucrări; 1922, cu 3 portrete; 1923, cu un portret; 1937);
  • a creat, împreună cu N. Tonitza şi Şt. Dimitrescu, prototipuri pentru Fabrica de Ceramică „Troiţa” din Bucureşti (1921);
  • profesor cu diurnă la cursul seral de desen (1925), profesor suplinitor (1927) și director cu delegație (mart. - iun. 1927), profesor cu titlu provizoriu (iul. 1927), director (febr. 1929) și profesor definitiv de pictură (oct. 1930 - 1955) la Școala de Arte Frumoase din București;
  • membru (1928, 1930, 1932, 1935, 1937, 1938, 1939, 1940) și președinte al Salonului oficial (1945, 1946);
  • rector (1931-1936, 1936-1941) al Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti;
  • a realizat picturi murale: catapeteasma Bisericii ,,Sfinţii Voievozi Mihail şi Gavriil’’ din Girov, jud. Neamț (1933);
  • a expus la „Salonul nudului” (1934);
  • pictor bisericesc autorizat (1937);
  • a condus temporar Şcoala de Arte Frumoase din București (1944);
  • profesor la Academia Liberă de Pictură din București (1945-1948);
  • director al învăţământului artistic în Ministerul Artelor (1945);
  • membru în Consiliul consultativ menit să examineze și să avizeze toate problemele învățământului superior artistic (1947);
  • s-a pensionat din postul de profesor de la Școala de Arte Frumoase (dec. 1955).
Afiliere:
  • a făcut parte din Cercul studenților români din Paris (Cercle des etudiants roumains);
  • membru fondator al Societăţii „Arta română” (Iași, 9 mart. 1918);
  • membru al Partidului Socialist (1919);
  • membru fondator (12 mart. 1921) şi președinte al Sindicatului Artelor Frumoase (1921-1923; din 25 mart. 1946);
  • membru fondator al Asociației „Arta” (1937);
  • membru al Societății „Tinerimea Artistică”;
  • membru al Cercului Artiştilor Plastici (1942);
  • membru al Partidului Comunist Român (1945);
  • vicepreședinte al Asociaţiei Române pentru Strângerea Legăturilor cu Uniunea Sovietică (A.R.L.U.S.), secția de artă (1945);
  • membru și preşedinte de Onoare al Uniunii Artiștilor Plastici (1950-1962);
  • membru titular al Academiei Române (2 iul. 1955).
Distincții – Premii- Titluri - Decorații:
  • Premiul I la concursul de desen organizat de Societatea „Tinerimea română” (Bucureşti, 1895);
  • Medalia a II-a pentru Pictură la Salonul Oficial (1912);
  • Ordinul „Steaua României” în grad de Ofiţer (1922);
  • Ordinul „Les Palmes Académiques”, în grad de ofițer (Brevet nr. 5819 din 4 febr. 1922);
  • medalia „Bene Merenti”, clasa I (Brevet nr. 1252 din 1922);
  • Ordinul „Legiunea de onoare” în rang de Cavaler, acordată de statul francez (1933);
  • Medalia de aur la Expoziția de artă românească organizată în cadrul Pavilionului românesc de la Expoziția internațională de la Paris (1937);
  • Premiul național pentru pictură (1939);
  • Ordinul „Meritul Cultural” clasa a II-a în grad de Cavaler (Brevet nr. 101din 1939);
  • Premiul naţional la Salonul Oficial de Pictură şi Sculptură (1940);
  • Ordinul „Meritul cultural” clasa I în grad de Ofițer (1940);
  • Titlul de Artist Emerit (1951);
  • Premiul de stat pentru Pictură clasa I, pentru lucrarea „Semnarea apelului pentru un pact al păcii” (1952);
  • Titlul de „Artist al Poporului” (1954);
  • „Ordinul Muncii” clasa I (1954).
Colaborări la publicaţii: Adevărul, Acţiunea, Furnica, Facla, Cronica, Cuvântul liber, Flacăra, Gândirea, Luceafărul, Năzuința, Nea Ghiţă, Renașterea Română, Revista celorlalţi, Săgetătorul, Țara Noastră, Viața Românească, Viitorul.

Note

  1. Numele real: Ressu Camil Alexis Constantin.
  2. Bunicii din partea tatălui se refugiaseră pentru a scăpa de persecuțiile stăpânirii otomane, stabilindu-se pe teritoriul României, la Iaşi, la începutul sec. al XIX-lea.
  3. „Constantin Ressu : Om politic, avocat şi primar al Galaţiului”, în Oameni în memoria Galaţiului : Aniversări 2011, Galaţi, Axis Libri, 2013, p. 83-96.
  4. A semnat și cu pseudonimele: Rhesus, Resus, Norică, Maricellus, Ion Ceată, Gambo d’Arga.
  5. Data naşterii conform Registrului stării civile nr. 138/1880, fila 70-verso este 26 ian. 1880; pe 28 ian. 1880 a fost declarat de către tatăl său, magistratul Constantin Ressu.

Fişier de autoritate

Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi

Surse

TOPORAŞ, CAMELIA; PRICOPI, OTILIA; IRIMIA, ROCSANA; BEZMAN, TENA. Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2015. Galaţi, Axis Libri, 2016.

Referinţe

  • pictorul Alexandru Istrati: Lua un cărbune în mână şi stimulat de privirile elevilor desena transformând complet lucrarea; începea de la un capăt cu o linie sigură, continuă şi nu ridica cărbunele decât când desenul era terminat. Pentru noi toţi precizia şi uşurinţa de a-l face ne uimea. De aceea ne adunam cu toţii şi-l sorbeam din ochi. În timp ce desena, ne vorbea despre proporţie, despre simplificarea formelor eliminând detaliile, despre Ingres, Dürer sau despre Jean Paul Laurens, profesorul lui de la Paris. Corecturile lui erau celebre.
  • Victor Eftimiu: Camil Ressu ştie să împartă vopseaua cu dramul, s-o întindă atât cât trebuie, s-o lumineze, s-o armonizeze, până să dea omului şi peisajului, reliefuri sculpturale. Pictor realist, el nu se pierde în aşa-numitele clar-obscururi, în vagul periferic, în moliciunea conturelor, nu abuzează de ceaţa convenţională în care de atâtea ori se scaldă, dacă nu se îneacă, subiectul tratat de penelul altora.
  • Vasile Drăguţ: Camil Ressu a ştiut să fie credincios sieşi, rezului său, reuşind să făurească o operă de înaltă vigoare, o operă capabilă să-l vestească pe sine şi înacelaşi timp să constituie un suport pentru studenţii pe care i-a format, proiectându-i spre viitor ca virtuali artişti; exemplar pentru că, prin tot ceea ce a reuşit să facă, Camil Ressu a fost nu numai un artist de valoare, ci a fost un om de cultură de largă respiraţie, care a ştiut să integreze pictura şi artele plastice în marele concert al procesului de creaţie în ansamblul său; exemplar pentru că întotdeauna a ştiut să fie acelaşi în întreita sa ipostază: artist, dascăl, om de cultură.
  • Tudor Arghezi: Camil Ressu, cu profilul lui tare, cu degetele lui încurcate în mănuşa unei ţesături violente de vine din spinarea mâinilor, nervos şi abrupt, rupe cu pensula privelişti crunte şi oameni stâncoşi. (…) Îţi închipuieşti că artistul, înainte de a privi natura ce i se pare prea armonică, aruncă peste dânsa de câteva ori vântul, ca să-i strice ordinea uniformă. Cu un picior o răstoarnă, sau o ridică în punctul unde-i trebuie. Fiinţele lui Ressu, au muncit o viaţă până să înceapă să-i placă artistului. (…) Artistul nu se mulţumeşte cu maimultul sau mai-puţinul bine. El înaintează într-un portret până la sleire, şi în căutarea neîncetată a perfecţiei pe care o visează el, pune pasiunea şi totodată îndoiala artiştilor adevăraţi, nemulţumiţi de tot ce fac, deşi încrezători în steaua lor.
A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ş T Ţ U V Z