Difference between revisions of "Iordan Chimet"

 
(12 intermediate revisions by 3 users not shown)
Line 1: Line 1:
 
<div style="text-align: justify;">'''Scriitor, scenarist, traducător'''
 
<div style="text-align: justify;">'''Scriitor, scenarist, traducător'''
:::::::'''''
+
:::::::'''''„Cartea mea preferată e Viața. Nu există carte mai mare, mai importantă, pe care să-ți pui numele. Viața trăită ca om liber... Tot ce am putut face cu mijloacele mele... a fost să apăr... ideile de prietenie, loialitate și solidaritate umană pe care lumea copilăriei mele mi le-a înfățișat drept temeiul existenței."'''''
 +
[[File:Chimet.jpg |thumb| 200px|Autograf Iordan Chimet]]
  
[[File:Barbu nemtanu autograf.PNG|thumb| 200px|Autograf Barbu Nemţeanu]]
+
[[ File:Chimet i.jpg  |thumb| 200px|'''Iordan Chimet''' - scriitor, scenarist, traducător]]
  
[[ File:Barbu nemtanu.PNG|thumb| 200px|'''Barbu Nemţeanu''' - poet, publicist, traducător]]
 
 
== Prezentare ==
 
== Prezentare ==
 
:Veneam dintr-o lume modestă, la locul ei, cu simţul măsurii, dar fermecătoare, de o imensă bunătate, povestea Iordan Chimet<ref>Pseudonime: Galaţi, Iordan C.; Rossi, Giordano.</ref> despre oraşul în care s-a născut, Galaţiul în care copilărise alături de prietenii săi „muschetari”, „insolitul” scriitor Camil Baciu şi „inocentul sacrificat”, inginerul, scriitorul Gheorghe Ursu. O lume care i-a dat acea înţelegere simplă a vieţii şi a iubirii faţă de aproape care i-a definit existenţa şi creaţia.
 
:Veneam dintr-o lume modestă, la locul ei, cu simţul măsurii, dar fermecătoare, de o imensă bunătate, povestea Iordan Chimet<ref>Pseudonime: Galaţi, Iordan C.; Rossi, Giordano.</ref> despre oraşul în care s-a născut, Galaţiul în care copilărise alături de prietenii săi „muschetari”, „insolitul” scriitor Camil Baciu şi „inocentul sacrificat”, inginerul, scriitorul Gheorghe Ursu. O lume care i-a dat acea înţelegere simplă a vieţii şi a iubirii faţă de aproape care i-a definit existenţa şi creaţia.
 
:Această figură eterică, evadată dintr-un scenariu fantastic (cum îl percepea Mircea Horia Simionescu) a refuzat pe tot parcursul vieţii să se conformeze vârstei şi constrângerilor societăţii instaurate după 1944, găsind evadarea în scris, într-o literatură suprarealistă, în spaţiul inocenţei şi al libertăţii interioare. A plătit scump această optică, prin marginalizare, dar, în acelaşi timp menţinerea verticalităţii cu orice preţ i-a creat o aură recunoscută atât în ţară, dar mai ales peste hotare, unde a fost apreciat drept un „Don Quijote în lumea lui Chagall”, „un scriitor unic şi greu de găsit în Europa”. Astfel, publicarea în perioada destinderii comuniste a volumului ''Antologia inocenţei'' (1972), un adevărat manifest al „nevinovăţiei adulţilor”, a făcut valuri peste hotare, acesta'fiind distins cu Premiul Târgului de Carte de la Los Angeles şi propus de Emil Cioran spre traducere Editurii Gallimard.
 
:Această figură eterică, evadată dintr-un scenariu fantastic (cum îl percepea Mircea Horia Simionescu) a refuzat pe tot parcursul vieţii să se conformeze vârstei şi constrângerilor societăţii instaurate după 1944, găsind evadarea în scris, într-o literatură suprarealistă, în spaţiul inocenţei şi al libertăţii interioare. A plătit scump această optică, prin marginalizare, dar, în acelaşi timp menţinerea verticalităţii cu orice preţ i-a creat o aură recunoscută atât în ţară, dar mai ales peste hotare, unde a fost apreciat drept un „Don Quijote în lumea lui Chagall”, „un scriitor unic şi greu de găsit în Europa”. Astfel, publicarea în perioada destinderii comuniste a volumului ''Antologia inocenţei'' (1972), un adevărat manifest al „nevinovăţiei adulţilor”, a făcut valuri peste hotare, acesta'fiind distins cu Premiul Târgului de Carte de la Los Angeles şi propus de Emil Cioran spre traducere Editurii Gallimard.
:Printre specialii săi prieteni s-au numărat „loialul în prietenie”, gălăţeanul [[Ovid Crohmălniceanu]] sau Nicolae Steinhardt, căruia i-a călăuzit paşii în anii de restrişte de după ieşirea din închisoare spre refugiul perfect al mănăstirii Rohia. Peste hotare şi l-a apropiat, prin intermediul „scrisorilor printre gratii”, pe scriitorul german Michael Ende, cucerindu-l cu volumul '''Închide ochii şi vei vedea Oraşul''' şi căruia i-a împrumutat „fiica din Imaginaria”, pe Elli pentru o altă aventură, în piesa de teatru '''Povestea Saltimbancilor'''.
+
:Printre specialii săi prieteni s-au numărat „loialul în prietenie”, gălăţeanul [http://193.231.136.3/infoghid/index.php/Ovid_S._Crohm%C4%83lniceanu Ovid Crohmălniceanu] sau Nicolae Steinhardt, căruia i-a călăuzit paşii în anii de restrişte de după ieşirea din închisoare spre refugiul perfect al mănăstirii Rohia. Peste hotare şi l-a apropiat, prin intermediul „scrisorilor printre gratii”, pe scriitorul german Michael Ende, cucerindu-l cu volumul '''Închide ochii şi vei vedea Oraşul''' şi căruia i-a împrumutat „fiica din Imaginaria”, pe Elli pentru o altă aventură, în piesa de teatru '''Povestea Saltimbancilor'''.
 
:Întreaga sa operă confirmă imaginea pe care Iordan Chimet o avea despre poziţia şi rolul scriitorului, acela de a „privi cu ochii limpezi, puri, în jur, pentru a descoperi din nou adevărurile banale, ignorate, risipite şi pierdute mereu, pe care trebuie să le afle, mai devreme sau mai târziu, fiecare generaţie.” Cea mai relevantă descriere a experienţei de viaţă prin care a trecut Iordan Chimet o face el însuşi, într-un fragment de o sensibilitate impresionantă: '''„De câte ori mă gîndesc la viaţa mea mi-o imaginez ca pe un tot, ca pe o muzică, un râu care curge, un vis, care nu mai poate fi separat în părţi, în vârste, în capitole, ca un roman. Şi dacă ţie dinafară ţi s-ar părea că perioadele de imobilitate la care m-a obligat istoria sunt mai puţin semnificative decât celelalte, eu văd altfel lucrurile. În deceniile în care am trăit ca o plantă, lipsit deci de evenimentele exterioare, au fost prezente evenimentele interioare, revelaţiile, întrebările despre rostul vieţii, dacă merită să fie trăită, dacă nu merită, şi asta am trecut dintr-o vârstă în alta, cu tot bagajul vieţii anterioare. Mă tem deci că nu eu mi-aş putea tăia visul vieţii în felii ca pe un măr.”'''
 
:Întreaga sa operă confirmă imaginea pe care Iordan Chimet o avea despre poziţia şi rolul scriitorului, acela de a „privi cu ochii limpezi, puri, în jur, pentru a descoperi din nou adevărurile banale, ignorate, risipite şi pierdute mereu, pe care trebuie să le afle, mai devreme sau mai târziu, fiecare generaţie.” Cea mai relevantă descriere a experienţei de viaţă prin care a trecut Iordan Chimet o face el însuşi, într-un fragment de o sensibilitate impresionantă: '''„De câte ori mă gîndesc la viaţa mea mi-o imaginez ca pe un tot, ca pe o muzică, un râu care curge, un vis, care nu mai poate fi separat în părţi, în vârste, în capitole, ca un roman. Şi dacă ţie dinafară ţi s-ar părea că perioadele de imobilitate la care m-a obligat istoria sunt mai puţin semnificative decât celelalte, eu văd altfel lucrurile. În deceniile în care am trăit ca o plantă, lipsit deci de evenimentele exterioare, au fost prezente evenimentele interioare, revelaţiile, întrebările despre rostul vieţii, dacă merită să fie trăită, dacă nu merită, şi asta am trecut dintr-o vârstă în alta, cu tot bagajul vieţii anterioare. Mă tem deci că nu eu mi-aş putea tăia visul vieţii în felii ca pe un măr.”'''
  
 
== Biografie ==
 
== Biografie ==
:'''Data și locul naşterii: 18 noiembrie 1924, [[Galați]]
+
:'''Data și locul naşterii:'''  18 noiembrie 1924, [[Galați]]
:'''Data şi locul decesului: 23 mai 2006, Bucureşti
+
:'''Data şi locul decesului:'''  23 mai 2006, Bucureşti
  
 
:'''Studii:'''
 
:'''Studii:'''
Line 23: Line 23:
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
 
:'''Activitate socio-profesională:'''
 
:*a condus grupul antinazist al tinerilor contestatari (elevi de liceu) din Galaţi;
 
:*a condus grupul antinazist al tinerilor contestatari (elevi de liceu) din Galaţi;
:*după absolvirea facultăţii, în 1949, a făcut parte, pentru o scurtă perioadă de timp, din corpul profesoral al [[Liceului „Vasile Alecsandri” din Galaţi]] în calitate de profesor de limba română;
+
:*după absolvirea facultăţii, în 1949, a făcut parte, pentru o scurtă perioadă de timp, din corpul profesoral al [http://193.231.136.3/infoghid/index.php/Colegiul_Na%C5%A3ional_%E2%80%9EVasile_Alecsandri%E2%80%9D Liceului „Vasile Alecsandri” din Galaţi] în calitate de profesor de limba română;
 
:*în perioada destinderii comuniste a reuşit să publice din literatura de sertar;
 
:*în perioada destinderii comuniste a reuşit să publice din literatura de sertar;
 
:*colaborarea la ''Dreptatea'' (1947), ziar al opoziţiei, i-a adus ulterior interdicţia de semnătură, până în 1964; în această perioadă, anulează realitatea din jur, plonjând în irealitate şi dând naştere în perioada 1947-1953 lumii fantastice din '''Închide ochii şi vei vedea Oraşul''';
 
:*colaborarea la ''Dreptatea'' (1947), ziar al opoziţiei, i-a adus ulterior interdicţia de semnătură, până în 1964; în această perioadă, anulează realitatea din jur, plonjând în irealitate şi dând naştere în perioada 1947-1953 lumii fantastice din '''Închide ochii şi vei vedea Oraşul''';
Line 31: Line 31:
 
:*după 1970 nu a mai fost angajat nicăieri;
 
:*după 1970 nu a mai fost angajat nicăieri;
 
:*a realizat scenariul filmului '''Carnavalul''', după '''Fetiţa cu chibrituri''' a lui Andersen, desen animat realizat de Anima Film în 1972, în regia lui Ion Truică;
 
:*a realizat scenariul filmului '''Carnavalul''', după '''Fetiţa cu chibrituri''' a lui Andersen, desen animat realizat de Anima Film în 1972, în regia lui Ion Truică;
:*din 1973 a boicotat publicaţiile literare, refuzând să participe la cultul personalităţii, publicând în perioada 1970-1990 doar trei volume de eseuri, percepute în occident drept „superbe acte de libertate”: volumul '''Eroi, fantome, şoricei'' (1970) – tradus în Cehoslovacia în 1984, albumul '''Grafica americană. Un autoportret al Americii'' (1976), ''America Latină. Sugestii pentru o galerie sentimentală''' (1984) – sinteză despre arta contemporană a Americii Latine, unele capitole beneficiind în afara ţării de traduceri în engleză, franceză, spaniolă şi portugheză;
+
:*din 1973 a boicotat publicaţiile literare, refuzând să participe la cultul personalităţii, publicând în perioada 1970-1990 doar trei volume de eseuri, percepute în occident drept „superbe acte de libertate”: volumul '''Eroi, fantome, şoricei''' (1970) – tradus în Cehoslovacia în 1984, albumul '''Grafica americană. Un autoportret al Americii''' (1976), '''America Latină. Sugestii pentru o galerie sentimentală''' (1984) – sinteză despre arta contemporană a Americii Latine, unele capitole beneficiind în afara ţării de traduceri în engleză, franceză, spaniolă şi portugheză;
 
:*a tradus în colaborare '''Poeme''' de O. Elytis (1980);
 
:*a tradus în colaborare '''Poeme''' de O. Elytis (1980);
 
:*a fost desemnat membru al Juriului Internaţional Neustadt, pentru decernarea premiului de literatură din S.U.A., supranumit „Nobelul american” (1986);
 
:*a fost desemnat membru al Juriului Internaţional Neustadt, pentru decernarea premiului de literatură din S.U.A., supranumit „Nobelul american” (1986);
 
:*după 1989 a iniţiat, împreună cu Editura Dacia, un proiect editorial sub titulatura Ieşirea din labirint, în cadrul căruia au apărut Dreptul la memorie în patru volume şi Momentul adevărului;
 
:*după 1989 a iniţiat, împreună cu Editura Dacia, un proiect editorial sub titulatura Ieşirea din labirint, în cadrul căruia au apărut Dreptul la memorie în patru volume şi Momentul adevărului;
 
:*în cele două volume apărute sub titulatura '''Cartea prietenilor mei''' (primul apărut în 2005 şi cel de-al doilea editat post-mortem) scriitorul a adunat corespondenţa cu prietenii săi de suflet;
 
:*în cele două volume apărute sub titulatura '''Cartea prietenilor mei''' (primul apărut în 2005 şi cel de-al doilea editat post-mortem) scriitorul a adunat corespondenţa cu prietenii săi de suflet;
:*lucrările sale au apărut traduse în alte limbi: '''Închide ochii şi vei vedea Oraşul – Augen zu und träum mit mir''' (trad. de Lotte Roth, Editura Ion Creangă, Bucureşti, 1974); '''Eroi, fantome, şoricei – Hrdinové & Fantomy''', '''Myši'' (trad. de Eva trebingerova, Editura Visehrad, Praga, Cehoslovacia, 1984); '''Închide ochii şi vei vedea Oraşul – Hunyd be a szemed és meglátod a Várost''' (trad. de Kolozsvári Papp László, Editura Europa, Budapesta, Ungaria, 1990); '''Lamento pentru peştişorul Balthazar – Exil''' (trad. în limba germană de Dana Ranga, Editura Universal Dalsi, Bucureşti, 1999).
+
:*lucrările sale au apărut traduse în alte limbi: '''Închide ochii şi vei vedea Oraşul – Augen zu und träum mit mir''' (trad. de Lotte Roth, Editura Ion Creangă, Bucureşti, 1974); '''Eroi, fantome, şoricei – Hrdinové & Fantomy''', '''Myši''' (trad. de Eva Strebingerova, Editura Visehrad, Praga, Cehoslovacia, 1984); '''Închide ochii şi vei vedea Oraşul – Hunyd be a szemed és meglátod a Várost''' (trad. de Kolozsvári Papp László, Editura Europa, Budapesta, Ungaria, 1990); '''Lamento pentru peştişorul Balthazar – Exil''' (trad. în limba germană de Dana Ranga, Editura Universal Dalsi, Bucureşti, 1999).
  
 
:'''Afiliere:'''
 
:'''Afiliere:'''
:*membru fondator al Asociaţiei „Mihai Eminescu” (don perioada studeției), organizaţie clandestină de apărare a culturii, reţea de salvare a elitelor intelectualităţii româneşti ce acorda ajutor moral şi material victimelor terorii comuniste (1945-1949);
+
:*membru fondator al Asociaţiei „Mihai Eminescu” (din perioada studenției), organizaţie clandestină de apărare a culturii, reţea de salvare a elitelor intelectualităţii româneşti ce acorda ajutor moral şi material victimelor terorii comuniste (1945-1949);
 
:*membru al Uniunii Scriitorilor din România (1970).
 
:*membru al Uniunii Scriitorilor din România (1970).
  
Line 45: Line 45:
  
 
:'''Distincţii – Decoraţii:'''
 
:'''Distincţii – Decoraţii:'''
:*pentru scenariul la filmul de animaţie '''Carnavalul''', după '''Fetiţa cu chibrituri''' a lui Hans Christian Andersen a fost răsplătit cu: Medalia de Bronz la Festivalul Internaţional de la Barcelona (1972); Menţiunea specială a juriului la Festivalul Internaţional de la Teheran (1972);Medalia de Argint la Bienala de la Veneţia (1973).
+
:*pentru scenariul la filmul de animaţie '''Carnavalul''', după '''Fetiţa cu chibrituri''' a lui Hans Christian Andersen a fost răsplătit cu: Medalia de Bronz la Festivalul Internaţional de la Barcelona (1972); Menţiunea specială a juriului la Festivalul Internaţional de la Teheran (1972); Medalia de Argint la Bienala de la Veneţia (1973).
  
 
:'''Premii:'''
 
:'''Premii:'''
Line 59: Line 59:
 
:*în ţară: ''Caietele de Poezie ale Fundaţiilor Regale, Dreptatea'' (1947), ''Epigrama, Gazeta literară, Gluma, Revista Fundaţiilor Regale, Revista Româno-Americană'' (1946-1947), ''România literară, Secolul XX, Veselia, Vremea'';
 
:*în ţară: ''Caietele de Poezie ale Fundaţiilor Regale, Dreptatea'' (1947), ''Epigrama, Gazeta literară, Gluma, Revista Fundaţiilor Regale, Revista Româno-Americană'' (1946-1947), ''România literară, Secolul XX, Veselia, Vremea'';
 
:*în străinătate: ''Aiolika Grammata'' (Atena, Grecia), ''Minimum'' (Tel Aviv, Israel), ''Svĕtová literatura'' (Praga, Cehoslovacia).
 
:*în străinătate: ''Aiolika Grammata'' (Atena, Grecia), ''Minimum'' (Tel Aviv, Israel), ''Svĕtová literatura'' (Praga, Cehoslovacia).
 
:'''Colaborări la publicații:''' ''Actualitatea, Adevărul, Adevărul literar, Belgia Orientului, Conservatorul Brăilei, Convorbiri critice, Convorbiri literare, Cosînzeana, Dumineca, Ecoul'' (Galaţi), ''Facla, Flacăra, Floare albastră'' (Iaşi), Floarea darurilor, Galaţii noi, Ilustraţiunea română, Înainte'' (Galaţi), Lumea, Lumea evree, Lumina, Lupta'' (Tulcea), ''Mîntuirea, Neamul românesc, Neamul românesc literar, Noua revistă română, Rampa, Renaşterea, România muncitoare, Săptămâna ilustrată, Scena'' (1917-1918), ''Steaua noastră'' (New York), ''Şoimul, Teatrul'' (Iaşi), ''Tribuna liberală'' (Galaţi), ''Viaţa literară şi artistică'' (1907), ''Viaţa socială, Vieaţa nouă, Viitorul social'' etc.
 
  
 
== Note ==
 
== Note ==
Line 66: Line 64:
  
 
== Fişier de autoritate ==
 
== Fişier de autoritate ==
:[http://10.1.1.4/opac/authority/102525 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
+
:[http://tinread.bvau.ro/opac/authority/28110 Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi]
  
 
== Surse ==
 
== Surse ==

Latest revision as of 13:55, 22 November 2022

Scriitor, scenarist, traducător
„Cartea mea preferată e Viața. Nu există carte mai mare, mai importantă, pe care să-ți pui numele. Viața trăită ca om liber... Tot ce am putut face cu mijloacele mele... a fost să apăr... ideile de prietenie, loialitate și solidaritate umană pe care lumea copilăriei mele mi le-a înfățișat drept temeiul existenței."
Autograf Iordan Chimet
Iordan Chimet - scriitor, scenarist, traducător

Prezentare

Veneam dintr-o lume modestă, la locul ei, cu simţul măsurii, dar fermecătoare, de o imensă bunătate, povestea Iordan Chimet[1] despre oraşul în care s-a născut, Galaţiul în care copilărise alături de prietenii săi „muschetari”, „insolitul” scriitor Camil Baciu şi „inocentul sacrificat”, inginerul, scriitorul Gheorghe Ursu. O lume care i-a dat acea înţelegere simplă a vieţii şi a iubirii faţă de aproape care i-a definit existenţa şi creaţia.
Această figură eterică, evadată dintr-un scenariu fantastic (cum îl percepea Mircea Horia Simionescu) a refuzat pe tot parcursul vieţii să se conformeze vârstei şi constrângerilor societăţii instaurate după 1944, găsind evadarea în scris, într-o literatură suprarealistă, în spaţiul inocenţei şi al libertăţii interioare. A plătit scump această optică, prin marginalizare, dar, în acelaşi timp menţinerea verticalităţii cu orice preţ i-a creat o aură recunoscută atât în ţară, dar mai ales peste hotare, unde a fost apreciat drept un „Don Quijote în lumea lui Chagall”, „un scriitor unic şi greu de găsit în Europa”. Astfel, publicarea în perioada destinderii comuniste a volumului Antologia inocenţei (1972), un adevărat manifest al „nevinovăţiei adulţilor”, a făcut valuri peste hotare, acesta'fiind distins cu Premiul Târgului de Carte de la Los Angeles şi propus de Emil Cioran spre traducere Editurii Gallimard.
Printre specialii săi prieteni s-au numărat „loialul în prietenie”, gălăţeanul Ovid Crohmălniceanu sau Nicolae Steinhardt, căruia i-a călăuzit paşii în anii de restrişte de după ieşirea din închisoare spre refugiul perfect al mănăstirii Rohia. Peste hotare şi l-a apropiat, prin intermediul „scrisorilor printre gratii”, pe scriitorul german Michael Ende, cucerindu-l cu volumul Închide ochii şi vei vedea Oraşul şi căruia i-a împrumutat „fiica din Imaginaria”, pe Elli pentru o altă aventură, în piesa de teatru Povestea Saltimbancilor.
Întreaga sa operă confirmă imaginea pe care Iordan Chimet o avea despre poziţia şi rolul scriitorului, acela de a „privi cu ochii limpezi, puri, în jur, pentru a descoperi din nou adevărurile banale, ignorate, risipite şi pierdute mereu, pe care trebuie să le afle, mai devreme sau mai târziu, fiecare generaţie.” Cea mai relevantă descriere a experienţei de viaţă prin care a trecut Iordan Chimet o face el însuşi, într-un fragment de o sensibilitate impresionantă: „De câte ori mă gîndesc la viaţa mea mi-o imaginez ca pe un tot, ca pe o muzică, un râu care curge, un vis, care nu mai poate fi separat în părţi, în vârste, în capitole, ca un roman. Şi dacă ţie dinafară ţi s-ar părea că perioadele de imobilitate la care m-a obligat istoria sunt mai puţin semnificative decât celelalte, eu văd altfel lucrurile. În deceniile în care am trăit ca o plantă, lipsit deci de evenimentele exterioare, au fost prezente evenimentele interioare, revelaţiile, întrebările despre rostul vieţii, dacă merită să fie trăită, dacă nu merită, şi asta am trecut dintr-o vârstă în alta, cu tot bagajul vieţii anterioare. Mă tem deci că nu eu mi-aş putea tăia visul vieţii în felii ca pe un măr.”

Biografie

Data și locul naşterii: 18 noiembrie 1924, Galați
Data şi locul decesului: 23 mai 2006, Bucureşti
Studii:
  • Şcoala Primară nr. 6 din Galaţi (1932-1935);
  • Liceul „Vasile Alecsandri” din Galaţi (1936-1944);
  • Facultatea de Litere şi Filologie a Universităţii din Bucureşti (1944-1949);
  • Facultatea de Ştiinţe Juridice a Universităţii din Bucureşti (1950-1954).
Activitate socio-profesională:
  • a condus grupul antinazist al tinerilor contestatari (elevi de liceu) din Galaţi;
  • după absolvirea facultăţii, în 1949, a făcut parte, pentru o scurtă perioadă de timp, din corpul profesoral al Liceului „Vasile Alecsandri” din Galaţi în calitate de profesor de limba română;
  • în perioada destinderii comuniste a reuşit să publice din literatura de sertar;
  • colaborarea la Dreptatea (1947), ziar al opoziţiei, i-a adus ulterior interdicţia de semnătură, până în 1964; în această perioadă, anulează realitatea din jur, plonjând în irealitate şi dând naştere în perioada 1947-1953 lumii fantastice din Închide ochii şi vei vedea Oraşul;
  • redactor la revista Gazeta literară (1964-1968);
  • a lucrat în cadrul Televiziunii Române (timp de un an), la realizarea unor scenarii pentru copii și filme de desene animate;
  • a realizat scenariul şi regia eseurilor pentru televiziune: Baladă în piatră (1966) - difuzat de Interviziune în Europa, Polonia, Anglia, Japonia, Noua Zeelandă și Baladă pentru vechiul drum (1968) - difuzat prin Interviziune în Europa, Polonia și Anglia;
  • după 1970 nu a mai fost angajat nicăieri;
  • a realizat scenariul filmului Carnavalul, după Fetiţa cu chibrituri a lui Andersen, desen animat realizat de Anima Film în 1972, în regia lui Ion Truică;
  • din 1973 a boicotat publicaţiile literare, refuzând să participe la cultul personalităţii, publicând în perioada 1970-1990 doar trei volume de eseuri, percepute în occident drept „superbe acte de libertate”: volumul Eroi, fantome, şoricei (1970) – tradus în Cehoslovacia în 1984, albumul Grafica americană. Un autoportret al Americii (1976), America Latină. Sugestii pentru o galerie sentimentală (1984) – sinteză despre arta contemporană a Americii Latine, unele capitole beneficiind în afara ţării de traduceri în engleză, franceză, spaniolă şi portugheză;
  • a tradus în colaborare Poeme de O. Elytis (1980);
  • a fost desemnat membru al Juriului Internaţional Neustadt, pentru decernarea premiului de literatură din S.U.A., supranumit „Nobelul american” (1986);
  • după 1989 a iniţiat, împreună cu Editura Dacia, un proiect editorial sub titulatura Ieşirea din labirint, în cadrul căruia au apărut Dreptul la memorie în patru volume şi Momentul adevărului;
  • în cele două volume apărute sub titulatura Cartea prietenilor mei (primul apărut în 2005 şi cel de-al doilea editat post-mortem) scriitorul a adunat corespondenţa cu prietenii săi de suflet;
  • lucrările sale au apărut traduse în alte limbi: Închide ochii şi vei vedea Oraşul – Augen zu und träum mit mir (trad. de Lotte Roth, Editura Ion Creangă, Bucureşti, 1974); Eroi, fantome, şoricei – Hrdinové & Fantomy, Myši (trad. de Eva Strebingerova, Editura Visehrad, Praga, Cehoslovacia, 1984); Închide ochii şi vei vedea Oraşul – Hunyd be a szemed és meglátod a Várost (trad. de Kolozsvári Papp László, Editura Europa, Budapesta, Ungaria, 1990); Lamento pentru peştişorul Balthazar – Exil (trad. în limba germană de Dana Ranga, Editura Universal Dalsi, Bucureşti, 1999).
Afiliere:
  • membru fondator al Asociaţiei „Mihai Eminescu” (din perioada studenției), organizaţie clandestină de apărare a culturii, reţea de salvare a elitelor intelectualităţii româneşti ce acorda ajutor moral şi material victimelor terorii comuniste (1945-1949);
  • membru al Uniunii Scriitorilor din România (1970).
Performanţe: subiectul volumului Închide ochii şi vei vedea Oraşul, tradus în limba germană, îl va inspira pe Michael Ende pentru piesa în versuri Gauklermärchen - Povestea saltimbancilor (cu aceeaşi eroină Elli), transpusă şi în filmul Poveste fără sfârşit.
Distincţii – Decoraţii:
  • pentru scenariul la filmul de animaţie Carnavalul, după Fetiţa cu chibrituri a lui Hans Christian Andersen a fost răsplătit cu: Medalia de Bronz la Festivalul Internaţional de la Barcelona (1972); Menţiunea specială a juriului la Festivalul Internaţional de la Teheran (1972); Medalia de Argint la Bienala de la Veneţia (1973).
Premii:
  • Premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru romanul Închide ochii şi vei vedea Oraşul (1970);
  • Premiul Târgului de Carte de la Los Angeles, pentru volumul Antologia inocenţei (1974);
  • Premiul pentru cea mai bună carte străină tradusă, pentru volumul Eroi, fantome, şoricei, acordat de Uniunea Scriitorilor din Cehoslovacia (Praga, 1984);
  • Premiul Fundaţiei „Gheorghe Ursu” pentru antologiile Dreptul la Memorie şi Momentul adevărului (1997);
  • Premiul pentru cea mai bună carte străină tradusă în Cehoslovacia pentru Eroi, fantome, şoricei (1984);
  • Premiul „Sebastian Costin” al Centrului Cultural din Ierusalim (2000);
  • Premiul special al Comitetului Director al Uniunii Scriitorilor din România (2003).
Colaborări la publicaţii:
  • în ţară: Caietele de Poezie ale Fundaţiilor Regale, Dreptatea (1947), Epigrama, Gazeta literară, Gluma, Revista Fundaţiilor Regale, Revista Româno-Americană (1946-1947), România literară, Secolul XX, Veselia, Vremea;
  • în străinătate: Aiolika Grammata (Atena, Grecia), Minimum (Tel Aviv, Israel), Svĕtová literatura (Praga, Cehoslovacia).

Note

  1. Pseudonime: Galaţi, Iordan C.; Rossi, Giordano.

Fişier de autoritate

Catalogul electronic al Bibliotecii Judeţene "V.A. Urechia" Galaţi

Surse

Camelia Toporaş, Rocsana Irimia, Otilia Badea, Mihaela Bute, Oameni în memoria Galaţiului : aniversări 2009, Galaţi, Axis Libri, 2010.
A B C D E F G H I J K L M N O P R S Ş T Ţ U V Z